Το 2016 είναι το πιο πιθανό έτος για την έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό παρότι όπως δήλωσε επανειλημμένα ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου η εταιρεία είναι έτοιμη να ξεκινήσει τα έργα για την αξιοποίηση της έκτασης «αύριο το πρωί». Όπως έκανε γνωστό τρεις μήνες μετά την ανακήρυξη της εταιρείας ως του προτιμητέου επενδυτή για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ, «ο σχετικός φάκελος δεν έχει ακόμη κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, η έγκριση του οποίου είναι μια από τις απαραίτητες προϋποθέσεις να ξεκινήσει το έργο».
Το 2016 είναι το πιο πιθανό έτος για την έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό παρότι όπως δήλωσε επανειλημμένα ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου η εταιρεία είναι έτοιμη να ξεκινήσει τα έργα για την αξιοποίηση της έκτασης «αύριο το πρωί». Όπως έκανε γνωστό τρεις μήνες μετά την ανακήρυξη της εταιρείας ως του προτιμητέου επενδυτή για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ, «ο σχετικός φάκελος δεν έχει ακόμη κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, η έγκριση του οποίου είναι μια από τις απαραίτητες προϋποθέσεις να ξεκινήσει το έργο».
Η Lamda Development παρουσίασε σήμερα αναλυτικά τα σχέδια την ανάπλασης της έκτασης και οι επιπτώσεις του έργου στην οικονομία και στην κοινωνία.
«Λαμβάνουμε μεγάλο αριθμό βιογραφικών, από πολλές ειδικότητες, αρχιτέκτονες, μηχανικούς, από τον τομέα μάρκετινγκ και διαφήμισης από δεκάδες άλλες ειδικότητες, από νέους αλλά και καταξιωμένους επιστήμονες», είπε ο κ. Αθανασίου, «αλλά απλά τα αρχειοθετούμε για την ώρα».
10.000 θέσεις εργασίας με το «καλημέρα»
«Θα δημιουργηθούν με το “καλημέρα” του έργου 10.000 θέσεις εργασίας, ενώ κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου οι θέσεις εργασίας θα ξεπεράσουν τις 30.000 και στη φάση ολοκλήρωσης θα δημιουργηθούν 50.000 μόνιμες θέσεις εργασίας», είπε ο κ. Αθανασίου.
Επίσης, ο κ. Αθανασίου, ερωτηθείς σχετικά, δεν εξέφρασε ανησυχία - στην περίπτωση που υπάρχει πολιτική αλλαγή - να υπάρξει πρόβλημα στην κύρωση της σύμβασης από το ελληνικό Κοινοβούλιο, που είναι επίσης απαραίτητη προϋπόθεση να ξεκινήσουν τα έργα, επισημαίνοντας ότι το έργο είναι προς όφελος της οικονομίας της χώρας, του περιβάλλοντος και των τοπικών κοινωνιών.
Όπως επισημάνθηκε, έχοντας ως κεντρικό συστατικό στοιχείο της επένδυσης και χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας τη δημιουργία και συντήρηση ενός πάρκου 2.000.000 τετραγωνικών μέτρων, ενός από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό καθώς και την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου.
Ελεύθερη πρόσβαση
Με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό, η πρόταση της Lamda Development περιλαμβάνει:
- Την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με την πραγματοποίηση έργων για τη δημιουργία μίας συνεχόμενης αμμώδους παραλίας μήκους μεγαλύτερης του 1 χλμ. και πλάτους περίπου 50 μ. στην περιοχή του Αγ. Κοσμά, τη δημιουργία μιας νέας μαρίνας για την εξυπηρέτηση μικρών σκαφών και σύνοδες εκπαιδευτικές χρήσεις μέσω της δημιουργίας ενός διεθνούς Ενυδρείου αλλά και χρήσεις τουρισμού-αναψυχής, τη χερσαία ανάπτυξη χρήσεων τουρισμού-αναψυχής στην περιοχή της Τουριστικής Μαρίνας Σκαφών Αναψυχής (πρώην Ολυμπιακή Μαρίνα Αγ. Κοσμά) και συγκεκριμένα τη δημιουργία δύο ξενοδοχειακών μονάδων 270 περίπου κλινών, εμπορικές δραστηριότητες (Marina Mall), αθλητικές εγκαταστάσεις (Ναυτικός Όμιλος) και τέλος οικιστικές αναπτύξεις. Ειδικότερα στο παραλιακό μέτωπο προβλέπεται η ανέγερση ενός τοπόσημου υψηλής αρχιτεκτονικής σχεδίασης που θα στεγάσει διαμερίσματα υψηλών προδιαγραφών ενώ στο βόρειο τμήμα της περιοχής του Αγ. Κοσμά, προβλέπεται η ήπια οικιστική ανάπτυξη μονοκατοικιών αλλά και διαμερισμάτων.
- Την ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, ενός πάρκου 2.000.000 τ.μ. σε άμεση γειτνίαση με το Παραλιακό Μέτωπο αλλά και τη Λεωφ. Βουλιαγμένης, με εύκολη πρόσβαση των κατοίκων των όμορων δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Ελληνικού και Γλυφάδας χάρη στην στρατηγική χωροθέτηση περισσότερων πυλών εισόδου. Το Πάρκο θα συνδυάζει την Ιστορία του χώρου (Πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού) μέσω της ανάδειξης κτιρίων ιστορικής σημασίας (East Terminal Building, Hangars) κτιριών πολιτιστικού ενδιαφέροντος (Exhibition Center, National Aviation Museums), της δημιουργίας χώρων περιπάτων και αναψυχής κατά μήκος των διαδρόμων τροχοδρόμησης των αεροπλάνων, της μετεγκατάστασης και διεύρυνσης αθλητικών εγκαταστάσεων και γηπέδων για την υπενθύμιση της Ολυμπιακής κληρονομιάς του χώρου που φιλοξένησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004 αλλά και της ανάπτυξης λοιπών χρήσεων αναψυχής, σε ένα χώρο Πρασίνου που θα χαρακτηρίζεται από τη χλωρίδα της Αττικής και αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το μικροκλίμα της ευρύτερης περιοχής του Ελληνικού και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του.
- Την ανάπτυξη της έκτασης του Πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού με χρήσεις όπως εκπαιδευτικά ιδρύματα και campus στέγασης φοιτητών, διεθνή ιδρύματα υγείας και έρευνας καθώς και ένα πρότυπο Επιχειρηματικό Πάρκο, τα οποία στοχεύουν στην ανάδειξη της Αθήνας σε σημαντικό κέντρο εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρηματικότητας με δημιουργία πλέον των 50.000 περίπου νέων θέσεων εργασίας. Επιπροσθέτως, χρήσεις αναψυχής και εμπορίου συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της Αττικής, υπεραγορές, ξενοδοχειακά συγκροτήματα περίπου 2.000 κλινών καθώς και πρότυπες τουριστικές υποδομές (συνεδριακό κέντρο, νέο γήπεδο golf, αξιοποίηση του ολυμπιακού κέντρου canoe kayak) και τέλος οικιστικές αναπτύξεις.
Κοινωνικά οφέλη
Σύμφωνα με τις παρουσιάσεις, η αξιοποίηση της περιοχής του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού αναμένεται να έχει πολλαπλές θετικές επιδράσεις στην κοινωνία. Ενδεικτικά θα μπορούσαν να αναφερθούν οι ακόλουθες:
Ειδικότερα επισημαίνονται:
- Η πρόνοια για την ένταξη στο σχέδιο Γενικής Διάταξης (Masterplan) Εγκαταστάσεων Κοινής Ωφελείας δομημένης επιφάνειας μεγαλύτερης των 200.000 τ.μ. (π.χ. Εκπαιδευτικά ιδρύματα - παιδικοί σταθμοί, εγκαταστάσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης - διοικητικές εγκαταστάσεις, πολιτισμικοί χώροι, εγκαταστάσεις πρόνοιας/υγείας).
- Ανάπτυξη ανοιχτών κοινόχρηστων χώρων ~ 800.000 τ.μ. (παιδικές χαρές, δημοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις, πλατείες, άλση κ.λπ.) καθιστώντας το έργο ως πρότυπο πόλο έλξης ποικίλων δραστηριοτήτων για την οικογένεια.
- Υλοποίηση πρότυπου οδικού δικτύου με πρόνοια για τη χάραξη, οργάνωση και υλοποίηση αποκλειστικών ποδηλατόδρομων (> 50 χλμ. μήκους, πλάτους 2,5-3 μ.) και πεζόδρομων (> 50 χλμ. πλάτους 2,5-3 μ.) για την εξυπηρέτηση του κόσμου.
- Η ανάδειξη της ιστορίας του χώρου του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, με διατήρηση-αναπαλαίωση και εκσυγχρονισμό σημαντικών ιστοριών κτιρίων όπως το κτίριο του Σάαρινεν (πρώην ανατολικό αεροδρόμιο) και τα Hangars τα οποία θα μετατραπούν αντίστοιχα σε εκθεσιακούς και πολιτιστικούς χώρους, Aviation Museum κ.λπ.
- Δημιουργία θέσεων εργασίας τόσο βραχυπρόθεσμα (οικοδομική δραστηριότητα, επιστημονική κοινότητα περίπου 10.000) όσο και μακροπρόθεσμα -σε βάθος 20ετίας- (περίπου 50.000 σύμφωνα με μελέτη ΙΟΒΕ), με αντίστοιχη δημιουργία νέων Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων, Επιχειρηματικό Πάρκο, Υγεία & Έρευνα).
Περιβάλλον
Σχετικά με το περιβάλλον επισημάνθηκε ότι οι αρχές της Αειφόρου Ανάπτυξης και η εφαρμογή προτύπων περιβαλλοντικής πιστοποίησης των έργων και εγκαταστάσεων του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγ. Κοσμά, θα αποτελούν βασικά κριτήρια για τον σχεδιασμό των έργων. Πρόκειται για μία πρότυπη αστική ανάπλαση, με χαμηλό συντελεστής δόμησης (0,5).
Η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου, ενός από τα μεγαλύτερα πάρκα της Ευρώπης, μοναδικού δε λόγω της γειτνίασής του με τη θάλασσα, αποτελεί το βασικό κεντρικό στοιχείο της Ανάπτυξης. Το Μητροπολιτικό Πάρκο έχει έκταση 2.000.000 τ.μ. (200 εκτάρια, είναι δηλαδή μεγαλύτερο από το Hyde Park του Λονδίνου, και σημαντικά μεγαλύτερο από άλλα ελληνικά πάρκα π.χ. (εθνικός κήπος 16 εκτάρια, Πεδίο Άρεως 27 εκτάρια). Η δε αρδευόμενη έκταση, εκτιμάται στο 75% της επιφάνειάς του (περίπου 1.500.000 τ.μ.) με σημαντική βλάστηση που αναδεικνύει το μεσογειακό κλίμα και τη χλωρίδα της Αττικής. Με την ανάπτυξη και υλοποίησή του, αναμένονται σημαντικά οφέλη, τόσο περιβαλλοντικά (π.χ. βελτίωση μικροκλίματος περιοχής) όσο και κοινωνικά (new way of living - γνωριμία του επισκέπτη, κατοίκου, εργαζόμενου, οικογενειάρχη κ.λπ. με μία νέα εμπειρία ζωής (αθλητισμός, αναψυχή, διασκέδαση, πολιτισμός, αγροτουρισμός, διαδρομές περιπάτου, ποδηλατοδρόμοι κ.λπ. μέσα στο Πάρκο).
Η αναβάθμιση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου και η στροφή και σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα αποτελεί επίσης σημαντικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό στόχο του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης.
Τέλος, ο σεβασμός στο ευρύτερο περιβάλλον, στο φυσικό τοπίο, κλίμα και στην πολιτισμική κληρονομιά του τόπου μέσω π.χ. της σωστής διαχείρισης όμβριων και υπόγειων υδάτων, της ανάδειξης και προστασίας των Αρχαιολογικών Χώρων, της διατήρησης-αναπαλαίωσης κτιρίων ιστορικής σημασίας και αξιοποίησης/μετασκευής ολυμπιακών εγκαταστάσεων, αποτελούν βασικές προϋποθέσεις του Σχεδίου.
Κόστος επένδυσης
Το συνολικό τίμημα της επένδυσης περιλαμβάνει:
- Τα άμεσα οικονομικά οφέλη, που ανέρχονται σε 2,1 δισ. ευρώ όπως συνοψίζονται κάτωθι:
- Τίμημα 915 εκατ. ευρώ που αφορά την αγορά των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ για 99 χρόνια και συμβάλλει στη δημοσιονομική σταθεροποίηση και μείωση του εθνικού χρέους.
- Ανάληψη κόστους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση του συνόλου των έργων υποδομών που υπό άλλες συνθήκες αναλαμβάνονται από τις Δημόσιες Αρχές, και συγκεκριμένα αφορούν: κατασκευή Μητροπολιτικού Πάρκου, υποδομές για δρόμους - δίκτυα κοινής ωφέλειας - κοινόχρηστους χώρους, παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφ. Ποσειδώνος, έργα σύνδεσης τραμ-μετρό. Το 30% των κερδών αποδίδεται στο κράτος σε ποσοστά απόδοσης της επένδυσης, άνω του 15%.
Τα έμμεσα οικονομικά οφέλη, που εκτιμώνται σε περισσότερα από 10 δισ. ευρώ, και περιλαμβάνουν:
- Τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο στην 25ετή επενδυτική δραστηριότητα της Ελληνικό Α.Ε. (φόροι περίπου 5 δισ. ευρώ, ασφαλιστικές εισφορές περίπου 5,5 δισ. ευρώ).
- Η αναμενόμενη συμβολή του έργου στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν της χώρας θα είναι της τάξης του 2% στο τέλος της περιόδου του έργου. Πρόκειται για παραγωγή νέου εθνικού πλούτου, που θα προέλθει από όλους τους κλάδους των ελληνικών επιχειρήσεων, ως συνέπεια της αναζωογόνησης αργού παραγωγικού δυναμικού και δημιουργίας νέων επενδύσεων, ενισχύοντας τους αναπτυξιακούς ρυθμούς ανόδου της ελληνικής οικονομίας
- Αναβάθμιση της χώρας ως ελκυστικό και ασφαλή προορισμό άμεσων ξένων επενδύσεων.
- Η ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας ενδυναμώνει τη θέση της ως ένας παγκόσμιος τουριστικός προορισμός, κερδίζοντας 1.000.000 επιπλέον τουρίστες ετησίως με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κίνηση της οικονομίας της.
- Η ευρύτερη νότια ζώνη της Αθήνας και οι όμοροι δήμοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν έναν νέο κύκλο ανάπτυξης και προόδου, συνδυαστικά και με τα άλλα μεγάλα projects που συντελούνται στην ευρύτερη περιοχή.
- Κόστη για τη συντήρηση, καθαριότητα και ανανέωση του κοινοχρήστου τεχνικού εξοπλισμού, καθώς και τη συντήρηση των έργων υποδομής και των χώρων πρασίνου, που ανέρχονται σε περίπου 12.000.000 ευρώ κατ’ έτος
Στην κοινοπραξία Global Investment Group εκτός από τη Lamda Development συμμετέχουν η εταιρεία Al Maabar, η οποία έχει την έδρα της στο Άμπου Ντάμπι και η κινεζική εταιρεία Fosun. Το έργο, προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης, μικτής χρήσης, στην Ευρώπη.
Πηγή: ΑΜΠΕ