Το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής της επόμενης τετραετίας «επιδιώκει να είναι το πλατύσκαλο εξόδου μας από τα μνημόνια και περίοδος αποκατάστασης των αδικιών στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα της ελληνικής αγοράς», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης.
Το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής της επόμενης τετραετίας «επιδιώκει να είναι το πλατύσκαλο εξόδου μας από τα μνημόνια και περίοδος αποκατάστασης των αδικιών στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα της ελληνικής αγοράς», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης.
Σε σημερινή ανακοίνωσή της, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου απαριθμεί τα βασικότερα σημεία του προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018.
Ειδικότερα, αναφέρει:
Α) Το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018
Το επικαιροποιημένο πρόγραμμα το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπει:
• Δημοσιονομικό κενό της τάξεως των 1,9 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016.
• Μικρή αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6%.
• Διαμόρφωση της ανεργίας στο 24,5% για το 2014 και στο 22,5% για το 2015.
• Περαιτέρω χρηματοδότηση των επικουρικών Ταμείων με 579,1 εκατ. ευρώ, προκειμένου αυτά να μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Η κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων και η εφαρμογή/θέσπιση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους, θα συντελέσουν στην απώλεια εσόδων των ταμείων κατά 115,5 εκατ. ευρώ στην πρώτη περίπτωση (διετία 2015-2016) και 464 εκατ. ευρώ στη δεύτερη περίπτωση (2014-2017).
• Σταδιακή επαναφορά των μισθολογικών «ωριμάνσεων» από το 2016 και αναδρομική καταβολή 71,2 εκατ. ευρώ στους δικαστικούς.
• Νέα έκδοση ομολόγων, για την άντληση 3-6 δισ. ευρώ μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο.
• Απουσία ρητά διατυπωμένων επιπρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων μέσω φορολογίας.
• Εκφράζεται η αισιοδοξία εκ μέρους των κυβερνητικών στελεχών, πως το ποσό των 1,9 δισ. ευρώ (δημοσιονομικό κενό), μπορεί να καλυφθεί, ως αποτέλεσμα των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών που θα ανακοινωθούν το προσεχές χρονικό διάστημα και οι οποίες θα στοχεύουν στην προώθηση της ανάπτυξης (βελτίωση της ροής χρηματοδότησης στην πραγματική οικονομία) και της ανακούφισης των οικονομικά ασθενέστερων τάξεων.
• Ως προς την τελευταία εκτίμηση, πηγάζει η αισιοδοξία από κύκλους του οικονομικού επιτελείου για μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων, καθώς εξετάζονται σενάρια περιορισμού του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης και παράλληλης διατήρησης του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ (13%) στο χώρο της Εστίασης.
• Το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, αναμένεται να κυμανθεί στο 173,9% το 2014 και στο 139,1% το 2018.
Θα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός πως οι εκτιμήσεις του κυβερνητικού επιτελείου, αναφορικά με το δημοσιονομικό κενό της επόμενης διετίας 2015-2016 είναι σαφώς ηπιότερες/υποεκτιμημένες, σε σύγκριση με εκείνες της Κομισιόν.
Β) Απολογιστικά στοιχεία από ληφθέντα μέτρα του 2013
Συγκρίνοντας τους στόχους του οικονομικού επιτελείου που περιγράφονταν στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 και των αποτελεσμάτων που τελικά επιτεύχθηκαν, προκύπτουν αποκλίσεις που εστιάζονται κυρίως:
• Στα υπολογισθέντα έσοδα κατά 631 εκατ. ευρώ που θα απέφερε η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 έτη – πραγματοποίηση 286 εκατ. ευρώ.
• Στο προσδοκώμενο όφελος 608,7 εκατ. ευρώ από την εξίσωση του πλαφόν των αποδοχών που υπολογίζεται για τις ασφαλιστικές εισφορές – πραγματοποίηση 310 εκατ. ευρώ.
• Στα έσοδα από την κατάργηση των παράτυπων εντοπισμένων συντάξεων 91,2 εκατ. ευρώ – πραγματοποίηση 57,0 εκατ. ευρώ.
• Στις προσδοκίες για μείωση των συντάξεων των αιρετών (έσοδα 30,8) – πραγματοποίηση 8,0 εκατ. ευρώ.
• Στην ένταξη του προσωπικού των ΔΕΚΟ στο ενιαίο μισθολόγιο (έσοδα 73,5 εκατ. ευρώ) – πραγματοποίηση 65,0 εκατ. ευρώ.
Οι παραπάνω αποκλίσεις αντισταθμίστηκαν, έως ένα σημείο, από τις υπερβάσεις που κατεγράφησαν σε άλλους στόχους ή από την εφαρμογή άλλων μέτρων που δεν προβλέπονταν στο ΜΠΔΣ 2013-2016, όπως:
• Η προγενέστερη ισχύς/εφαρμογή του Φόρου Πολυτελείας συνέβαλε στην εξασφάλιση 142 εκατ. ευρώ.
• Η μείωση των εξοπλιστικών προμηθειών κατά 50 εκατ. ευρώ, η οποία δεν προβλεπόταν στον αρχικό σχεδιασμό.
• Ο αυστηρότερος κανόνας δαπανών από το Πράσινο Ταμείο, ο οποίος συνέβαλε στην εισροή στα κρατικά ταμεία 54 εκατ. ευρώ, ενώ αρχικώς δεν υπήρχε καμία σχετική πρόβλεψη στον Προϋπολογισμό.
Γ) Μείωση του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)
Για ακόμη μία φορά ο ΠΔΕ γίνεται ο εύκολος στόχος εξοικονόμησης κονδυλίων, προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη δημοσιονομική προσαρμογή.
Ειδικότερα, για το 2015 η συρρίκνωση των κονδυλίων αναμένεται να διαμορφωθεί στα 400 εκατ. ευρώ, περιορίζοντας τις δαπάνες του ΠΔΕ στα 6,8 δισ. το 2014 και στα 6,4 δισ. το 2015. Οι πόροι που θα επενδυθούν σε έργα, τα οποία δε χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ανέρχονται στα 700 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει να επισημανθεί πως η διετία 2014-2015 αποτελεί κομβικό χρονικό ορίζοντα, καθώς κατά τη συγκεκριμένη περίοδο θα λάβει χώρα η ομαλή μετάβαση από το παλιό στο νέο ΕΣΠΑ, με απώτερο στόχο τη μη απώλεια κονδυλίων.
Για το 2014 από το συνολικό προϋπολογισμό των 6,8 δισ. τα 6,1 δισ. θα αφορούν συγχρηματοδοτούμενα έργα, με τα 5,4 δισ. να αντιστοιχούν σε έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ και τα εναπομείναντα 650 εκατ. να προορίζονται για το νέο ΕΣΠΑ, ενώ εθνικοί πόροι ύψους 700 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν σε έργα μη επιλέξιμα από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Παράλληλα, στο επικαιροποιημένο ΜΠΔΣ προβλέπεται:
• Για την περίοδο 2015-2018 τα συνολικά συγχρηματοδοτούμενα κονδύλια ανέρχονται στο 89,5% του ΠΔΕ, ενώ το υπόλοιπο 10,5% - το οποίο έχει αποψιλωθεί σε σχέση με τα προηγούμενα έτη - θα αποτελέσει τη συμμετοχή με ίδιους/εθνικούς πόρους.
• Οι πόροι του ΠΔΕ θα διανεμηθούν κατά 33% στο υπουργείο Μεταφορών, κατά 33% στο ΥΠΑΝ, κατά 13% στην αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού, κατά 8% στην υλοποίηση δράσεων του αγροτικού τομέα και άλλο ένα 17% στις Περιφέρειες.
• Σταδιακή απομείωση του ανεκτέλεστου προϋπολογισμού ΠΔΕ, ο οποίος διακρίνεται από τις υπερβολικές υποχρεώσεις προηγουμένων ετών και παράλληλη διευθέτηση του ζητήματος της παραγωγής ανεξόφλητων υποχρεώσεων του Προγράμματος.
• Μετατροπή του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ σε Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης και εντοπισμός εκείνων των κατηγοριών που δε συνάδουν με την αναπτυξιακή νοοτροπία/ λογική.