Πτώση παρουσιάζει η κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών την τελευταία τριετία, σύμφωνα με κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group Α.Ε.
Πτώση παρουσιάζει η κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών την τελευταία τριετία, σύμφωνα με κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group Α.Ε.
Σε αυτή αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως η ζήτηση των εμφιαλωμένων νερών χαρακτηρίζεται από εποχικότητα και επηρεάζεται κυρίως από τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης (αφίξεις αλλοδαπών), αλλά και την ανεπάρκεια του υδροδοτικού δικτύου σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Σύμφωνα με Διευθύντρια Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, Σταματίνα Παντελαίου, η εγχώρια κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών - σε λίτρα - αυξήθηκε την περίοδο 1990-2008 με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 12%. Το 2009 ο ρυθμός ανόδου επιβραδύνθηκε σημαντικά, σε αύξηση μόλις 2%, ενώ από το 2010 η αγορά παρουσιάζει πτωτική πορεία.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει η κ. Παντελαίου, τα έτη 2011 και 2012 η κατανάλωση μειώθηκε κατά 8,1% και 6,5% αντίστοιχα. Η καθοδική πορεία εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και το 2013, αλλά με μικρότερο ρυθμό.
«Η ζήτηση καλύπτεται ουσιαστικά από εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, εφόσον τα εισαγόμενα καλύπτουν ελάχιστο ποσοστό της αγοράς, παρουσιάζοντας διαρκώς μείωση τα τελευταία έτη. Οι εξαγωγές κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα», προσθέτει η Διευθύντρια Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP.
Από τη μελέτη της εταιρείας προκύπτει, πως η κατηγορία των φυσικών μεταλλικών νερών καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής εμφιαλωμένων νερών, αποσπώντας μερίδιο της τάξεως του 73%. Ακολουθεί με διαφορά η κατηγορία των επιτραπέζιων νερών με 23% και η κατηγορία των ανθρακούχων με 4% περίπου.
Η παρατεταμένη οικονομική ύφεση που βιώνει η χώρα η οποία έχει συρρικνώσει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, έχει οδηγήσει στη μείωση των συνολικών πωλήσεων του κλάδου των σούπερ μάρκετ, τα τελευταία χρόνια.
Οι καταναλωτές είτε περιορίζουν τις αγορές τους είτε στρέφονται σε οικονομικότερες λύσεις. Ως εκ τούτου, παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων εμφιαλωμένων νερών ιδιωτικής ετικέτας (private label) εις βάρος των «branded» προϊόντων.
Το ποσοστό συμμετοχής των προϊόντων p-l στις συνολικές πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών (σε αξία) μέσω των super markets εκτιμάται μεταξύ 12%-15% παρουσιάζοντας ανοδικές τάσεις.
Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού 20 επιχειρήσεων εμφιάλωσης νερού για τη διετία 2012-2011, προκύπτει, μεταξύ άλλων, πως οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3% το 2012/2011 ενώ, λόγω της συγκράτησης του κόστους, τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 7,4%. Οι θετικές αυτές εξελίξεις οδήγησαν σε βελτίωση των συνολικών λειτουργικών αποτελεσμάτων κατά 34,1%. Τελικά, το καθαρό αποτέλεσμα ήταν κερδοφόρο και το 2012, αυξημένο μάλιστα κατά 48,7% την εξεταζόμενη περίοδο.