Την εκτίμηση ότι από το 2015 θα φανούν οι καρποί του ανοίγματος ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά της Κίνας εκφράζει ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου Κωνσταντίνος Γιαννίδης, ο οποίος θεωρεί κομβικής σημασίας για τις διμερείς σχέσεις τη δραστηριότητα της Cosco στον λιμένα του Πειραιά.
Την εκτίμηση ότι από το 2015 θα φανούν οι καρποί του ανοίγματος ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά της Κίνας εκφράζει ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου Κωνσταντίνος Γιαννίδης, ο οποίος θεωρεί κομβικής σημασίας για τις διμερείς σχέσεις τη δραστηριότητα της Cosco στον λιμένα του Πειραιά.
Eπόμενο: Ελλάδα - Ιταλία
Προηγούμενο: Ελλάδα - Γερμανία
Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται σήμερα οι εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών; Πώς επέδρασε η κρίση, πού βρισκόμαστε σήμερα, ποιες είναι οι άμεσες προοπτικές;
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα επίσημα στοιχεία που προέρχονται από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Πεκίνο και αφορούν το α’ εξάμηνο του 2013 το εξωτερικό εμπόριο της Ελλάδας με την Κίνα και τη Μογγολία παρουσίασε ελαφρά μείωση, κατά το α΄ εξάμηνο του 2013 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το προηγούμενο έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, οι εξαγωγές προς τη Λ.Δ. Κίνας ανήλθαν στα 177,7 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 2,7%. Η μικρή μείωση οφείλεται, κυρίως, στη σημαντική πτώση κατά 95,3% των εξαγωγών βαμβακιού (2012: 31,2 εκατ. ευρώ, 2013: 1,4 εκατ. ευρώ) και στην αντιστάθμισή της από αξιοσημείωτη άνοδο στον τομέα ορυκτών, προϊόντων πετρελαίου, προϊόντων αλουμινίου, τροφίμων & ποτών και ηλεκτρικών συσκευών.
Οι εισαγωγές από τη Λ.Δ. Κίνας εμφάνισαν σταθεροποιητικές τάσεις, ανερχόμενες στα 1,13 εκατ. ευρώ (-0,5%). Σύμφωνα, εξάλλου, με τα στοιχεία της Γενικής Δ/νσης Τελωνείων της Λ.Δ. Κίνας, οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν στα 205,21 εκατ. $, καταγράφοντας μείωση 7,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2012. Αντίστοιχα, οι κινεζικές εξαγωγές ανήλθαν στα 1.552,1 εκατ. $, καταγράφοντας πτώση 12%. Οι εξαγωγές προς Χονγκ Κονγκ μειώθηκαν κατά 37%, στα 28,56 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, αισθητή βελτίωση παρουσιάστηκε στον κλάδο τροφίμων-ποτών και γουναρικών. Το διμερές εμπόριο Ελλάδας- Κίνας είναι σταθερά ελλειμματικό σε βάρος της Ελλάδας. Η κρίση στην ελληνική οικονομία μείωσε τις εισαγωγές της Ελλάδας από την Κίνα σε ελάχιστο βαθμό ωστόσο ώθησε αρκετές ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις στην προσπάθεια ανοίγματος της αγοράς της Κίνας και πιστεύω ότι τους καρπούς από τις προσπάθειες αυτές θα τους εντοπίσουμε στατιστικά από το 2015 και μετά. Είναι μία τεράστια αγορά αυτή της Κίνας. Χρειάζεται υπομονή, επιμονή, συνέπεια, για να μπορέσει ο επιχειρηματίας να εισχωρήσει σε αυτήν. Αποτελεί όμως μία αισιόδοξη προοπτική για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Επιτυχία της χώρας μας θα είναι η δημιουργία του brand «Ελλάδα».
Σε ποιους τομείς και υπό ποιες προϋποθέσεις εκτιμάτε ότι μπορούν να αυξηθούν οι ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα; Πώς επιδρά προς αυτήν την κατεύθυνση η παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά;
Σε προϊόντα παραγωγής της χώρας μας, όπως είναι τα αγροτικά προϊόντα και ο κλάδος τροφίμων, ποτών αλλά και μαρμάρων και γουνοδερμάτων υπάρχει ήδη έντονη κινητικότητα, ενδιαφέρον εισαγωγής τους από κινεζικές εταιρείες και επιτυχημένες προσπάθειες ελληνικών επιχειρήσεων προς την κινεζική αγορά. Από την άλλη, η ναυτιλία, η ναυπήγηση πλοίων, ο τουρισμός και ο τομέας της αγοράς ακινήτων γνωρίζουν ήδη μεγάλη άνθηση. Η επένδυση της Cosco ήταν η πρώτη ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και όταν ξεκίνησε ήταν και η μοναδική πρώτη τόσο μεγάλη ξένη επένδυση στη χώρα. Η συνέχιση των επενδύσεων της Cosco στο Λιμάνι του Πειραιά και η προσέλκυση στο κομμάτι του διαμετακομιστικού εμπορίου και άλλων μεγάλων κινεζικών αλλά και πολυεθνικών εταιρειών αποτελεί την καλύτερη διαφήμιση για τη χώρα μας και αποτελεί πρόκριμα για περαιτέρω κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Επειδή χωρίς επενδύσεις ανάπτυξη δεν έρχεται και πυρήνας της ανάπτυξης είναι η αύξηση της παραγωγικής δυναμικής δεν μπορεί παρά να αισιοδοξούμε για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, σαφώς υπό προϋποθέσεις που έχουν όμως να κάνουν με την ελληνική Πολιτεία και τον ρόλο που παίζει στη στήριξη των ελληνικών παραγωγικών μονάδων.
Ποια θεωρείτε ότι είναι σήμερα τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της ελληνικής παραγωγικής και εξαγωγικής βάσης;
Καταρχήν χρειάζεται επιχειρηματική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Δηλαδή, διεύρυνση της επιχειρηματικής κουλτούρας υπό την έννοια της εκπαίδευσης στην εξωστρέφεια. Η αγορά της Κίνας δεν είναι μία εύκολη αγορά και δεν μπορούμε να υπολογίζουμε ότι θα καταφέρουμε να εξάγουμε στην Κίνα πιο φθηνά σε τιμές προϊόντα σε σχέση με άλλες χώρες ή να υπολογίσουμε σε μεγάλες ποσότητες. Μπορούμε, όμως, να επενδύσουμε στην ποιότητα και να βοηθήσει η ελληνική Πολιτεία τον Έλληνα εξαγωγέα με επιμόρφωση, με ευνοϊκότερους όρους, για παράδειγμα να μην καθυστερεί η επιστροφή του ΦΠΑ στους εξαγωγείς, με επιβράβευση των εξωστρεφών ελληνικών επιχειρήσεων και αύξηση της παραγωγικότητας στο πλαίσιο ενός σταθερού και ορθολογικού φορολογικού συστήματος, πολιτικής σταθερότητας και μείωσης της γραφειοκρατίας.
Στόχος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου, ως αρμόδιου θεσμικά επιχειρηματικού φορέα για τις ελληνοκινεζικές επιχειρηματικές σχέσεις, είναι η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προς την αγορά της Κίνας και η προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας και η μείωση του αρνητικού εμπορικού ισοζυγίου εις βάρος της χώρας μας. Υποστηρίζουμε ενεργά και συστηματικά την προώθηση των επιχειρηματικών και οικονομικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Κίνας και βρισκόμαστε σήμερα στο σημείο η Κίνα να εξελίσσεται σε έναν από τους κύριους επιχειρηματικούς και οικονομικούς εταίρους της Ελλάδας.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ
[email protected]