Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2004 13:41

GfK: Σταθερή η διείσδυση του internet στην ελληνική κοινωνία

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της GfK Market Analysis, η χρήση του Internet στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και στις αστικές περιοχές παρουσίασε έντονους ρυθμούς αύξησης το έτος 2002, σε σύγκριση με το 2001.

Από το Νοέμβριο του 2002 και μετά, οι αυξομειώσεις που παρατηρούνται στη χρήση του Internet είναι στα όρια του στατιστικού σφάλματος και επομένως η αγορά μάλλον πρέπει να θεωρηθεί για την ώρα στατική. Αυτή η στασιμότητα είναι πιο έντονη στις αστικές περιοχές όπου το ποσοστό των χρηστών παρουσιάζει μια οριακή αύξηση από 34,5% σε 34,8%, με αντίστοιχη οριακή μείωση στην επαρχία.

Προφίλ χρηστών Internet

Πιο συγκεκριμένα, για την περίοδο Ιουλίου 2004 πανελλαδικά, (συμπεριλαμβανομένων και των ημι-αστικών και αγροτικών περιοχών) αυτοί που χρησιμοποιούν το Internet περισσότερο είναι οι άνδρες (37%), οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών (49%), όσοι έχουν ανώτερη /ανώτατη μόρφωση (52%) ή ανήκουν στην ανώτερη κοινωνική τάξη (46%). Όπως είναι αναμενόμενο Αθήνα (36%) και Θεσσαλονίκη (38%) έχουν υψηλότερα ποσοστά χρήσης σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Συνολικά η χρήση του Internet στην Ελλάδα την περίοδο Ιουλίου 2004 έχει ανέλθει σε ποσοστό 28% σε σύγκριση με το ποσοστό 26% που σημειώθηκε την περίοδο Ιουλίου 2003. Γενικά, την περίοδο Ιουλίου παρατηρείται μια έντονη αύξηση χρήσης του Internet (συγκριτικά με την περίοδο Μαρτίου 2004) από τους νέους ηλικίας 18-24 ετών (ποσοστό από 42% σε 49%) και στην ηλικιακή ομάδα 30-34 ετών (από 28% σε 36%). Αντίθετα, οι νέοι ηλικίας 25-29 ετών έχουν μειώσει την τάση χρήσης Internet από 48% που ήταν τον Μάρτιο 2004 σε ποσοστό 35% την περίοδο Ιουλίου 2004. Αυτό ίσως αποτελεί ένα σημάδι εποχιακής χρήσης του Internet από τις διάφορες ηλικίες.

Tόπος χρήσης Internet

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της GfK, το 67% των χρηστών έχει πρόσβαση από το σπίτι του, το 41% επισκέπτεται το Internet από τον εργασιακό του χώρο ενώ ακολουθούν τα πανεπιστήμια και τα Internet cafe με ποσοστά 7% και 6% αντίστοιχα. Τέλος ένα μικρό ποσοστό 3% “σερφάρει” στο Internet περιστασιακά από συγγενικά ή φιλικά σπίτια.

Οι νέοι ηλικίας 18-24 χρονών προτιμούν το σπίτι σε ποσοστό 73%, όσοι έχουν ανώτερη /ανώτατη και μέση εκπαίδευση το χρησιμοποιούν περισσότερο στο σπίτι σε ποσοστό 62% και 70%, ενώ όπως είναι φυσικό τα μεγαλύτερα ποσοστά χρήσης στα πανεπιστήμια και τα Internet cafe έχουν οι νέοι ηλικίας 18-24 χρονών με 18% και 16% αντίστοιχα. Τέλος, στις αγροτικές περιοχές ένα ποσοστό 57% των χρηστών, επισκέπτεται το Internet από το σπίτι.

Λόγοι χρήσης Internet

Ομόφωνα το 89% των χρηστών απάντησε ότι ο πιο σημαντικός λόγος που χρησιμοποιούν το Internet είναι η ενημέρωση και η πλειάδα πληροφοριών που μπορεί κανείς να εντοπίσει για οποιοδήποτε θέμα χρειαστεί. Ο δεύτερος πιο σημαντικός λόγος (44%) είναι η ψυχαγωγία ιδιαίτερα για τους νέους ηλικίας 30-34 χρονών οπού το ποσοστό φτάνει το 64%. Ακολουθεί το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) με ποσοστό 36% ενώ φαίνεται ότι ο λόγος αυτός αφορά περισσότερο τους νέους ηλικίας 25-29 χρονών αφού το ποσοστό φτάνει το 47%. Σε χαμηλότερα επίπεδα κυμαίνονται οι επαγγελματικοί λόγοι σύνδεσης (4%), η αναζήτηση προϊόντων η οποία αυτή την περίοδο (Ιούλιος 2004) έχει διπλασιασθεί σε σχέση με τον Μάρτιο 2004 από 9% σε 18%, καθώς και το “κατέβασμα” αρχείων έχει αγγίξει το 16%. Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) η πιο ενεργητική ομάδα είναι άτομα ηλικίας 30-34 ετών με ποσοστό 28%.

Μελλοντική χρήση Ιnternet

Σύμφωνα με την έρευνα της GfK Market Analysis ένα 9% του δείγματος δήλωσε ότι προτίθεται να κάνει σύνδεση μέσα στον επόμενο χρόνο. Πάντως υψηλότερη τάση σύνδεσης, όπως είναι φυσικό, έχουν οι νέοι ηλικίας 18-24 και 25-29 ετών σε ποσοστό 21% και 18% για κάθε ηλικιακή ομάδα αντίστοιχα καθώς και όσοι ανήκουν στην ανώτερη (13%) και μεσαία κοινωνική τάξη (8%) ή έχουν ανώτερη /ανώτατη μόρφωση και μεσαία με ποσοστά 17% και 10% αντίστοιχα.

Σημειώνεται ότι από τον Ιούλιο του 2000 και κάθε τέσσερις μήνες, η GfK Market Analysis διεξάγει τηλεφωνική έρευνα σε αστικές περιοχές με δείγμα 1000 ατόμων, ηλικίας 18 ως 64 ετών ενώ από τον Ιούλιο του 2002, η κάλυψη είναι πανελλαδική σε δείγμα 1250 ατόμων.

Πρόκειται για μία έρευνα που στόχο έχει να εξετάσει τη διείσδυση του Internet στην ελληνική κοινωνία, στους λόγους που χρησιμοποιείται καθώς και στους τρόπους σύνδεσης. Επιπλέον, γίνεται μία συγκριτική αναφορά στην εξελικτική πορεία στις χρήσης του Internet από το 2000 μέχρι σήμερα.

Η εν λόγω έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων με την μέθοδο CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), από 15 έως 21 Ιουλίου2004 σε αντιπροσωπευτικό πανελλαδικό δείγμα 1250 ατόμων (ανδρών και γυναικών ηλικίας από 18 έως 64 ετών). Το μέγιστο στατιστικό σφάλμα υπολογίζεται σε ποσοστό ±2,8%. Οι αριθμοί τηλεφώνου των νοικοκυριών επιλέγονται τυχαία από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Η επιλογή των ερωτώμενων βασίζεται σε quota (ποσοστώσεις) κατά φύλο, ομάδα ηλικίας και αστικότητα. Το ερωτηματολόγιο αποτέλεσε μέρος στις Πολυσσυμετοχικής Πανελλαδικής Έρευνας CATIBUS, που διεξάγει η GfK Market Analysis από το 1996.