Στο νέο έλεγχο του προσεχούς Ιουνίου μετά τις εκλογές μετατέθηκαν οι δύσκολες αποφάσεις για τα δημοσιονομικά κενά του 2014, της διετίας 2015-16, η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και βέβαια τα μέτρα για τη μείωση του δημόσιου χρέους.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Στο νέο έλεγχο του προσεχούς Ιουνίου μετά τις εκλογές μετατέθηκαν οι δύσκολες αποφάσεις για τα δημοσιονομικά κενά του 2014, της διετίας 2015-16, η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και βέβαια τα μέτρα για τη μείωση του δημόσιου χρέους.
Η συμφωνία με την τρόικα και η εξασφάλιση της δόσης από το μηχανισμό στήριξης απλά ανακουφίζουν το υπουργείο Οικονομικών, που καλύπτει έτσι τα ποσά που απαιτούνται για τις λήξεις των ομολόγων του Μαΐου.
Επονται στη συνέχεια οι λήξεις του Αυγούστου, που φτάνουν σε 4 δισ. ευρώ, αλλά νωρίτερα τον Ιούνιο θα μεσολαβήσει ο νέος έλεγχος από την τρόικα.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας δηλώνει μεν ότι δεν θα επιβληθούν νέα φορολογικά μέτρα, αλλά προαναγγέλλει τη χρονική επέκταση της «ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης» που λήγει φέτος, για όσο χρόνο υπάρχουν δημοσιονομικές ανάγκες!
Στο πλαίσιο αυτό, τα κρίσιμα χρονικά ορόσημα του υπουργείου Οικονομικών και συνολικά της κυβέρνησης, για τους προσεχείς μήνες είναι:
1. Η έγκριση της συμφωνίας και της εκταμίευσης της δόσης από το Eurogroup (άτυπο) της Αθήνας την 1η Απριλίου. Αυτό όμως προϋποθέτει τη νομοθέτηση όλων των συμφωνηθέντων με την τρόικα, μέχρι τις 31 Μαρτίου και η ασφυκτική προθεσμία εξηγεί την κινητικότητα όλων των συναρμόδιων υπουργείων, που επιχειρούν να κάμψουν τις αντιδράσεις των θιγόμενων επαγγελματικών ομάδων.
2. Η επικύρωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από τη Eurostat στις 23 Απριλίου 2014. Διευκρινίζεται πως σε όρους Eurostat, το πλεόνασμα θα είναι μεγαλύτερο από εκείνο που «μετρά» η τρόικα.
Η διαφορά οφείλεται στο ότι η τρόικα αφαιρεί από το πλεόνασμα το ποσό των επιστροφών από την ΕΚΤ και τις κεντρικές τράπεζες των κερδών των ομολόγων ANFAs & SMPs, συνολικού ύψους 2.715 εκατ. ευρώ, για το 2013.
3. Το επίσημο «ανακοινωθέν» της Eurostat ανοίγει το δρόμο για τη συζήτηση επί πραγματικής βάσης για τα πρόσθετα μέτρα μείωσης του δημόσιου χρέους, η οποία θα γίνει μετά τις ευρωεκλογές, όπως έχουν δηλώσει οι δανειστές και αφού προηγουμένως η τρόικα πραγματοποιήσει νέα μελέτη βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, η έναρξη των συζητήσεων για τη μείωση του δημόσιου χρέους θα γίνει «από το μεθεπόμενο Eurogroup (του Μαΐου), αλλά η συζήτηση θα διαρκέσει αρκετό χρονικό διάστημα».
4. Ταυτόχρονα τον Ιούνιο αρχίζει η συζήτηση με την τρόικα για το χρηματοδοτικό κενό, το οποίο με τα σημερινά δεδομένα υφίσταται από το β’ εξάμηνο του 2014 και εκτείνεται μέχρι και το 2016. Το ύψος του υπολογίζεται από 11 μέχρι και 15 δισ. ευρώ.
Ομως εάν αποφασιστούν μέτρα για τη μείωση του χρέους, το κενό συρρικνώνεται σε μικρότερα επίπεδα, λόγω των μικρότερων πληρωμών για τόκους. Πάντως ο υπουργός Οικονομικών δηλώνει πως δεν υπάρχει χρηματοδοτικό κενό μέχρι και το Μάιο του 2015 και υπό προϋποθέσεις μέχρι και το Μάρτιο του 2016.
5. Τον Ιούνιο επίσης, κατά τον έλεγχο, θα γίνει επαναπροσδιορισμός των αναγκών του κρατικού προϋπολογισμού του 2014 και εκτίμηση για την εξέλιξη των προϋπολογισμών 2015-16.
Θα εξεταστούν η πορεία υλοποίησης του προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο και κυρίως η πορεία των εσόδων, τα οποία υστερούν στο πρώτο δίμηνο του έτους, περίπου κατά μισό δισ. ευρώ, όπως επίσης και η επιβάρυνση του προϋπολογισμού από το κοινωνικό πακέτο που εξήγγειλε η κυβέρνηση.
6. Με βάση τα νεότερα στοιχεία που θα είναι γνωστά το καλοκαίρι, θα καταρτιστεί και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που θα καλύπτει μέχρι και το έτος 2018 ή εφόσον κατατεθεί εντός του Απριλίου, όπως προβλέπει η συμβατική προθεσμία, τότε θα επικαιροποιηθεί τον Ιούνιο ή Ιούλιο, ανάλογα με το χρόνο ολοκλήρωσης του ελέγχου.
Ο κ. Στουρνάρας σημειώνει πάντως πως από τον Ιούνιο και μετά στις επαφές με την τρόικα έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη. «Ηδη έχουμε ξεκινήσει μια συζήτηση για το πώς θα ενισχυθούν οι αναπτυξιακές προοπτικές και πώς θα μειωθεί περαιτέρω το δημόσιο χρέος. Νομίζω ότι τα περισσότερο επώδυνα είναι πλέον πίσω μας».
Το χρέος
Η κυβέρνηση έχει στρέψει την προσοχή της στα μέτρα για τη μείωση του δημόσιου χρέους που θα πρέπει να αποφασίσουν οι δανειστές, αμέσως μετά την επικύρωση του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013, από τη Eurostat.
Το προβλέπει ρητώς η απόφαση του Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου 2012, σύμφωνα με την οποία οι δανειστές αναλαμβάνουν την υποχρέωση να λάβουν πρόσθετα μέτρα μείωσης του ελληνικού χρέους, πέραν εκείνων που έχουν ληφθεί.
Πιέζει και το ΔΝΤ, το οποίο στην έκθεση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους εκτιμά πως δεν είναι εφικτή η μείωση του χρέους στο 124% του ΑΕΠ το έτος 2020 και κάτω από το 110% του ΑΕΠ το 2022, όπως προβλέπει το σενάριο των δανειστών.
Ωστόσο, τα σενάρια που έχουν δει το φως τη δημοσιότητας, εκπορευόμενα από το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, είναι απογοητευτικά, καθώς προβλέπουν επιμήκυνση των δανείων της πρώτης περιόδου από την Ευρωζώνη (53 δισ. ευρώ), από 30 σε 50 χρόνια και μείωση του επιτοκίου κατά 0,50 εκατοστιαία μονάδα.
Με το σενάριο αυτό, το οποίο δεν ικανοποιεί την κυβέρνηση, αλλά θα το αποδεχτεί αναγκαστικά, το δημόσιο χρέος θα παραμένει στο ύψος του στο 175% του ΑΕΠ και δεν διευκολύνεται η διαδικασία μείωσής του στο 124% το 2020 που προβλέπει το τρέχον σενάριο βιωσιμότητας.
Ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας δηλώνει πως είναι δύσκολο το «κούρεμα» του χρέους και όπως σημειώνει, «μίνιμουμ στόχος μας είναι στη συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους να έχουμε μια, έστω και ελαφρά, μείωση επιτοκίου, το οποίο έχει πέσει ήδη αρκετά και κυρίως να έχουμε μετατόπιση προς τα πίσω χρονικά χρεολυσίων».
«Στην ουσία όταν μειώνεται το επιτόκιο και μετατοπίζεται χρονικά προς τα πίσω, το χρέος σε παρούσα αξία, που αυτό έχει σημασία, μειώνεται. Αρα, είναι ένα κούρεμα με άλλη μορφή, το οποίο δεν δημιουργεί άμεση ζημία στον αντισυμβαλλόμενο, δηλαδή στα άλλα κράτη της ευρωζώνης», αναφέρει και συμπληρώνει ότι «δεν είναι εύκολο να του πεις σου κουρεύω το χρέος».
Μετατίθεται η έξοδος στις αγορές
Σε ό,τι αφορά στην έξοδο στις αγορές, το εγχείρημα μετατίθεται για μετά τις εκλογές.«Είμαστε σχεδόν έτοιμοι και μόλις κρίνουμε ότι οι συνθήκες είναι κατάλληλες θα βγούμε στις αγορές. Ηδη, μην ξεχνάτε, έχουν βγει οι τράπεζες», είπε. Στο ερώτημα εάν το «βήμα» θα γίνει προ των ευρωεκλογών, απάντησε: «Αυτό δεν μπορώ να σας το πω τώρα, μάλλον όχι».
Αορίστου χρόνου η εισφορά αλληλεγγύης!
«Νέους φόρους δεν θα βάλουμε με τίποτε» δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, αλλά αμέσως μετά εξήγγειλε την παράταση και στα επόμενα χρόνια της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που λήγει κανονικά φέτος.
Ειδικότερα, ερωτώμενος στο Σκάι, εάν πρόκειται να επιβληθούν νέοι φόροι αν παρουσιαστεί κάποια απόκλιση από τους στόχους, απαντά: «Νέους φόρους δεν θα βάλουμε με τίποτε».
Επίσης προσθέτει πως το Μνημόνιο, στο νέο κείμενο, προβλέπει ότι στο βαθμό που επιτυγχάνουμε τους δημοσιονομικούς στόχους και στο βαθμό μάλιστα που τους ξεπερνάμε, τότε μπορούμε σταδιακά να μειώνουμε τους φορολογικούς συντελεστές.
Ομως, αμέσως μετά αποκαλύπτει ένα νέο φόρο, που είναι η διατήρηση της εισφοράς αλληλεγγύης, από το 2015 και για όσο χρειάζεται. Ερωτάται συγκεκριμένα εάν η εισφορά αλληλεγγύης θα παραμείνει για πολλά χρόνια ακόμα και απαντά: «Για όσο χρειάζεται να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς στόχους», ενώ προσθέτει πως «είναι πολύ νωρίς ακόμη να την καταργήσουμε.
Θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι πράγματι τα επιτεύγματα αυτά είναι μόνιμα και βιώσιμα και θεωρώ ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να μειώσουμε την εισφορά αλληλεγγύης».
Σημειώνεται πως με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, η εισφορά αλληλεγγύης που επιβάλλεται με συντελεστές 1%-4% σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, αφορά και στα εισοδήματα του 2014 (χρήση).
Αυτό σημαίνει πως από το 2015 καταργείται. Ομως από την έκθεση της τρόικας τον περασμένο Ιούλιο υπήρχαν συστάσεις για επέκτασή της και στα έτη από το 2015 και μετά.
Για το φόρο υπεραξίας ακινήτων αναφέρει πως θα εξαιρεθούν τα ακίνητα προ 20ετίας περίπου, ενώ πρόσθεσε πως το ΥΠΟΙΚ έχει έρθει σε συνεννόηση με τους συμβολαιογράφους για τη διαδικασία και η σχετική διάταξη θα ενταχθεί στο επικείμενο νομοσχέδιο.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - [email protected]