Πτώση καταγράφει η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια, ως αποτέλεσμα της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, της αύξησης της ανεργίας και ανασφάλειας στους καταναλωτές, αλλά και της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ σε πολλά είδη πρώτης ανάγκης.
Πτώση καταγράφει η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια, ως αποτέλεσμα της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, της αύξησης της ανεργίας και ανασφάλειας στους καταναλωτές, αλλά και της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ σε πολλά είδη πρώτης ανάγκης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της Infobank Hellastat, τα περισσότερα σούπερ μάρκετ υπέστησαν πτώση πωλήσεων το 2012, λόγω της προαναφερόμενης μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αλλά και της κάμψης των τιμών σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων.
Ωστόσο, ο συνολικός κύκλος εργασιών της αγοράς αυξήθηκε οριακά από το προηγούμενο έτος (+0,4%), γεγονός που οφείλεται στην ανάπτυξη των δικτύων των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες αποκτώντας τα καταστήματα των εταιρειών που αποχώρησαν (ή μέσω οργανικής ανάπτυξης) αναδεικνύονται πιο ανθεκτικές στην ύφεση έναντι των μικρότερων επιχειρήσεων. Η τάση αυτή προέρχεται και από τις οικονομίες κλίμακας που εκμεταλλεύονται, καθώς και την τοποθέτησή τους στην αγορά προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ύφεση.
Σύμφωνα με την Infobank Hellastat, τα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη φθίνουσα ζήτηση έχουν υιοθετήσει επιθετική στρατηγική εκπτώσεων και προσφορών. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από έκθεση του ΙΕΛΚΑ, σύμφωνα με την οποία ο γενικός δείκτης τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου το 2012 υποχώρησε κατά 1,4%, ενώ το 2013 καταγράφηκε μικρότερη πτώση κατά 0,6%.
Βασικό τομέα δράσης αποτελεί και η ανάπτυξη προϊόντων PL, τα οποία συνήθως ενέχουν μεγαλύτερα περιθώρια κερδοφορίας, ενώ τα περισσότερα είναι ελληνικής παραγωγής. Η διείσδυσή τους στην ελληνική αγορά αυξάνεται διαρκώς, καθώς σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το μερίδιό τους το 2012 διαμορφώθηκε στο 16% σε όρους αξίας (από 8% το 2007), με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να σχηματίζεται σε 37%.
Παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, από την έρευνα προκύπτει πως οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις το 2012 εξακολούθησαν να επενδύουν σε επέκταση δικτύων, εκμεταλλευόμενες και την αποχώρηση σημαντικών ανταγωνιστών. Ενδεικτικό είναι πως οι αλυσίδες με περισσότερα από 20 καταστήματα το 2012 αύξησαν το δίκτυό τους κατά 3%. Αντιθέτως, η επενδυτική δραστηριότητα στα χαμηλότερα τμήματα της αγοράς ήταν αρκετά πιο περιορισμένη.
Η συγκέντρωση αναμένεται να ενισχυθεί από κινήσεις συγχωνεύσεων και εξαγορών, όπως η πρόσφατη συγχώνευση των Αφοί Βερόπουλοι και Τροφίνο.