«Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, αλλά πρέπει και να φαίνεται». Την παρατήρηση αυτή μου έκανε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Νίκος Αναστασόπουλος, όταν του ζήτησα να σχολιάσει την προκήρυξη για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ από το ΤΑΙΠΕΔ.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
«Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, αλλά πρέπει και να φαίνεται». Την παρατήρηση αυτή μου έκανε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Νίκος Αναστασόπουλος, όταν του ζήτησα να σχολιάσει την προκήρυξη για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ από το ΤΑΙΠΕΔ. Με προέτρεψε να μελετήσω συγκεκριμένους όρους της διακήρυξης και να καταλήξω στα συμπεράσματά μου.
Ακολούθησα την προτροπή και μελετώντας την έπεσα πάνω στα «κενά». Το πρώτο αφορά τη διαδικασία που είναι σε δύο φάσεις, με τη δεύτερη φάση να μην ορίζεται χρονικά. Βάσει της λογικής οι οικονομικές προσφορές θα έπρεπε να ανοίξουν αμέσως μετά την έγκριση των τεχνικών φακέλων. Ομως κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό, γιατί η προκήρυξη αναφέρει ότι πριν από τις οικονομικές προσφορές θα προηγηθεί διαπραγμάτευση για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης των εκτάσεων μεταξύ του Δημοσίου και του ΟΛΠ.
Υπό κανονικές συνθήκες το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε μαζί με την προκήρυξη ενδιαφέροντος να επισυνάπτει και τις αλλαγές που θέλει να κάνει στη σύμβαση παραχώρησης, ώστε να πετύχει τους αναπτυξιακούς του στόχους. Να γνωρίζουν όλοι όσοι ενδεχομένως ενδιαφέρονται εξαρχής τους όρους του παιχνιδιού και να εξασφαλίζεται έτσι η ίση μεταχείριση των υποψηφίων.
Για παράδειγμα, θα έπρεπε να είναι σαφές το επενδυτικό πλάνο που επιθυμεί η Πολιτεία και το ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΠ και να έχει καθοριστεί εξαρχής, δεσμεύοντας τους υποψήφιους πλειοδότες. Η δε αξιολόγησή του να γίνει προσθετικά, δηλαδή στην αξία της προσφερόμενης για τη μετοχή τιμής.
Ακόμα ένα μεγάλο ζήτημα είναι η ακτοπλοΐα και τα λιμενικά τέλη. Το λιμάνι του Πειραιά είναι το «κέντρο του κόσμου» για τη νησιωτική Ελλάδα. Πολύ σωστή είναι η πρόθεση για προστασία της ακτοπλοΐας, αλλά είναι σχεδόν αδύνατο να δεσμευτεί νομικά ο ιδιώτης επενδυτής για τον τρόπο καθορισμού των ακτοπλοϊκών τιμολογίων.
Το κορυφαίο σημείο, όμως, της προκήρυξης είναι ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ και Cosco. Οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει να «ανασταλεί» το εγγυημένο αντάλλαγμα που καταβάλλουν κάθε χρόνο στον ΟΛΠ οι Κινέζοι με αντάλλαγμα η Cosco να κάνει και νέα επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ. Και ο ΟΛΠ θα εισπράττει το 24% στον τζίρο της επέκτασης, τα ποσοστά που προβλέπει η σύμβαση.
Επειδή, όμως, η συμφωνία δεν έχει την έγκριση (ακόμα τουλάχιστον) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ΤΑΙΠΕΔ προσπαθεί να περιγράψει την κατάσταση θέτοντας και αυτό το ζήτημα σε δεύτερο ή και τρίτο χρόνο. Δηλαδή, θα είναι στον αέρα κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού το ένα τρίτο των εσόδων του ΟΛΠ. Εκτός της Cosco, που ενδιαφέρεται για να διεκδικήσει την αγορά του ΟΛΠ, θα αποτελέσει έκπληξη αν στο διαγωνισμό τελικά συμμετάσχουν άλλοι operators.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]