Για πρώτη φορά έπειτα από πέντε χρόνια οι νέες παραγγελίες πλοίων επέστρεψαν στα προ κρίσης επίπεδα. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Οργανισμού IHS Fairplay, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων για όλο το 2013 ξεπέρασαν για πρώτη φορά μετά το 2008 τους 100 εκατ. gt. Οι νέες παραγγελίες του 2013 ανήλθαν στους 103,88 gt και αντιπροσωπεύουν 3.346 πλοία.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Για πρώτη φορά έπειτα από πέντε χρόνια οι νέες παραγγελίες πλοίων επέστρεψαν στα προ κρίσης επίπεδα. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Οργανισμού IHS Fairplay, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων για όλο το 2013 ξεπέρασαν για πρώτη φορά μετά το 2008 τους 100 εκατ. gt. Οι νέες παραγγελίες του 2013 ανήλθαν στους 103,88 gt και αντιπροσωπεύουν 3.346 πλοία.
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει για μία ακόμη φορά τη στροφή των εφοπλιστών στα ναυπηγεία ύστερα από χρόνια αποχής. Το 2013 σημειώθηκε «έκρηξη» στις νέες ναυπηγήσεις, που κρατά και τους δυο πρώτους μήνες του 2014, καθώς οι τιμές ναυπήγησης βρέθηκαν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, στη διάρκεια του Ιανουαρίου του 2014 οι νέες παραγγελίες πλοίων ανήλθαν στις 279 έναντι 160 μόλις τον Ιανουάριο του 2013.
Ηταν βέβαια κατά 30% λιγότερες από ό,τι το Δεκέμβριο του 2013. Το 2013 τα κινεζικά ναυπηγεία σημείωσαν σημαντική αύξηση σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες. Ειδικότερα, σε κινεζικές γιάρδες τοποθετήθηκαν 44,10 εκατ. gt και σημειώθηκε αύξηση 210% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, στα κορεατικά ναυπηγεία τοποθετήθηκαν 36,12 εκατ. gt (αύξηση 200% σε συγκριση με ένα χρόνο πριν), ενώ οι Γιαπωνέζοι ναυπηγοί κέρδισαν παραγγελίες 14,07 εκατ. gt (αύξηση 66%).
Το μερίδιο αγοράς στις νέες κατασκευές στις τρεις μεγάλες ναυπηγικές βιομηχανίες είναι 43% για την Κίνα, 35% για την Κορέα και 14% για την Ιαπωνία. Ανά τύπο πλοίου τη μερίδα του λέοντος συγκεντρώνουν τα bulk carriers, καθώς σχεδόν οι μισές παραγγελίες αφορούν σε πλοία αυτού του τύπου (49,01 εκατ. gt, 1.040 πλοία) ενώ τα δεξαμενόπλοια ακολουθούν με 19,87 εκατ. gt (542 πλοία). Σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις νεότευκτων, το 2013 παρατηρήθηκε πτώση κατά 26% σε σύγκριση με το 2012, καθώς παραδόθηκαν συνολικά 2.868 πλοία, 69,67 εκατ. gt.
Τα κινεζικά ναυπηγεία παρέδωσαν 25,44 εκατ. gt, τα κορεατικά 24,48 εκατ. gt και τα γιαπωνέζικα 14,36 εκατ. gt. Τα μερίδια αγοράς ήταν αντίστοιχα 36%, 35% και 20%. Μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2013 το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ήταν 182,86 εκατ. gt ή 9% μεγαλύτερο από ένα χρόνο πριν. Ελαφρώς ανοδικά ο BDI Στο μεταξύ, ελαφρώς ανοδικά κινείται το τελευταίο διάστημα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου (Baltic Dry Index-BDI), μετά την πίεση που δέχτηκε λόγω των εορτών της κινεζικής πρωτοχρονιάς. Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο G. Moundreas, ο BDI επηρεάστηκε θετικά και από την αύξηση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα.
Το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο το σιδηρομετάλλευμα (Iron Ore) να χρησιμοποιείται από τους εμπόρους (Traders) και τους παραγωγούς σιδήρου (Steel Mills) σαν εγγύηση (Collateral) προς τα τραπεζικά ιδρύματα ώστε να εξασφαλίσουν δανειοδοτήσεις. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών Iron Ore πέρα από αυτές που είναι αναγκαίες για να καλύψουν τις ανάγκες της βιομηχανίας παραγωγής σιδήρου. Σύμφωνα με αναλυτές, οι έμποροι και οι παραγωγοί σιδήρου αντιμετωπίζουν το πρόβλημα ότι αν σταματήσουν να εισάγουν Iron Ore, λόγω της προβλεπόμενης επιβράδυνσης της οικονομίας της Κίνας, θα έρθουν αντιμέτωποι με τη μείωση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες.
Η ανωτέρω περιγραφόμενη κατάσταση είχε σαν αποτέλεσμα οι εισαγωγές Iron Ore τον Ιανουάριο να φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, στους 86,8 εκατ. τόνους από το προηγούμενο υψηλό των 77,8 εκατ. τόνων πριν από δύο μήνες, το οποίο φυσικά είχε θετική επίδραση στον BDI.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]