Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου 2014 07:00

Ψήφος εμπιστοσύνης από ιδιωτικά funds με τοποθετήσεις 15,6 δισ. δολ.

Περισσότερα από 15,6 δισ. δολ. επενδύθηκαν από τα private equity funds στη ναυτιλία το διάστημα από το 2010 μέχρι και το 2013, στη διάρκεια μιας περιόδου που χαρακτηρίζεται από τάση μείωσης των τραπεζικών χρηματοδοτήσεων προς τον κλάδο.

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»

Περισσότερα από 15,6 δισ. δολ. επενδύθηκαν από τα private equity funds στη ναυτιλία το διάστημα από το 2010 μέχρι και το 2013, στη διάρκεια μιας περιόδου που χαρακτηρίζεται από τάση μείωσης των τραπεζικών χρηματοδοτήσεων προς τον κλάδο.

Παράλληλα, πέραν των επενδυτικών funds οι ναυτιλιακές εταιρείες προσπάθησαν να αντλήσουν ρευστότητα αξιοποιώντας και τα χρηματιστήρια, παρά το γεγονός ότι οι αξίες των πλοίων βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Οπως αναφέρθηκε στο πέμπτο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Capital Link, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, το 2013 και μέχρι και τους δύο πρώτους μήνες του 2014, αντλήθηκαν από τα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης (NYSE και Nasdaq) και το χρηματιστήριο του Οσλο λίγο πάνω από 8 δισ. δολ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Sultan Riaz Khan, σύμβουλος της GMS Projects & Finance Department, το 2013 παρατηρήθηκε υπερδιπλασιασμός των κεφαλαίων που επένδυσαν τα funds στη ναυτιλία, καθώς έφθασαν τα 6,3 δισ. δολ. έναντι 2,9 δισ. δολ. το 2012.

Ωστόσο, το 2011 τα επενδυμένα κεφάλαια είχαν φτάσει τα 4,3 δισ. δολ., ενώ το 2010 ήταν μόλις 2,1 δισ. δολ.

Η δυναμική είσοδος των funds στη ναυτιλία αποδίδεται από τους αναλυτές στις προσδοκίες για μεγάλες αποδόσεις εν όψει μιας δυναμικής ανάκαμψης των ναυλαγορών, όπως τονίστηκε στο συνέδριο.

Ιστορικά, το private equity έχει δείξει προτίμηση υπέρ εταιρειών που αγωνίζονται για την επιβίωσή τους και έχουν «κρυμμένη» αξία. Το ερώτημα εάν η παρούσα φάση της ναυτιλίας ταιριάζει σε αυτή την περιγραφή θα απαντηθεί προφανώς μελλοντικά.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά την άντληση κεφαλαίων μέσω της διαδικασίας προσφοράς μετοχών, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του 2013, σύμφωνα με τον Erik Helberg, Chief Executive Officer, RS Platou Markets πραγματοποιήθηκαν 33 δημόσιες προσφορές μετοχών και αντλήθηκαν 4,32 δισ. δολ.

Η μεγαλύτερη προσφορά ήταν ύψους 350 εκατ. δολ., ενώ η μικρότερη μόλις 21 εκατ. δολ. και ο μέσος όρος ήταν 131 εκατ. δολ.

Το χρηματιστήριο του Οσλο

Επίσης το χρηματιστήριο του Οσλο αξιοποιήθηκε για την άντληση 3,7 δισ. δολ., με τη μεγαλύτερη σε αξία προσφορά να ήταν ύψους 310 εκατ. δολ. και τη μικρότερη 16 εκατ. δολ. Συνολικά το 2013 και τους δύο πρώτους μήνες του 2014 κατεγράφησαν 22 δημόσιες προσφορές μετοχών στο χρηματιστήριο του Οσλο.

Ο ίδιος ομιλητής σημείωσε ότι στη Νέα Υόρκη οι εκδόσεις νέων μετοχών αφορούσαν σε ποσοστό 85% υφιστάμενες εταιρείες, ενώ μόλις 15% ήταν οι αρχικές δημόσιες προσφορές (πέντε περιπτώσεις).

Αντιθέτως, στο χρηματιστήριο του Οσλο οι νέες εισαγωγές μετοχών αποτελούσαν το 85% των περιπτώσεων και μόλις το 15% οι προσφορές μετοχών ήταν από ήδη εισηγμένες εταιρείες.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η μερίδα του λέοντος από τα κεφάλαια που αντλήθηκαν κατευθύνθηκαν στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων και ειδικότερα σε εταιρείες που διαχειρίζονται product tankers. Πρόκειται συνολικά για 2,178 δισ. δολ.

Ακολουθεί ο τομέας ξηρού φορτίου με 1,873 δισ. δολ., μετά ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG) με 1,5 δισ. δολ., και οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου (1,07 δισ. δολ.).

Οι εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς υγραερίου (LNG) άντλησαν μόλις 504 εκατ. δολ., ενώ τα containerships μόλις 21 εκατ. δολ. 

Βραβείο

Στο συνέδριο της Capital Link τιμήθηκε για την προσφορά του στη ναυτιλία ο κ. Περικλής Παναγόπουλος με το βραβείο «Capital Link Greek Shipping Leadership Award», το οποίο απένειμε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Τον κ. Παναγόπουλο παρουσίασε ο κ. Ευθύμιος Η. Μητρόπουλος, επίτιμος γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και πρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος».

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]