Μία «μαύρη τρύπα» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου, που υπομονεύει κάθε προσπάθεια οικονομικής ανάπτυξης και ενίσχυσης του τουρισμού, αποκαλύφθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Συμβούλιου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Δεκάδες εκπρόσωποι τοπικών φορέων (δήμων και επιμελητηρίων) από τα νησιά Λέσβο, Λήμνο, Χίο, Ικαρία και Σάμο που παραβρέθηκαν στο ΣΑΣ έθεσαν με κάθε λεπτομέρεια τα συγκοινωνιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια τονίζοντας ότι «δεν πάει άλλο».
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Μία «μαύρη τρύπα» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου, που υπομονεύει κάθε προσπάθεια οικονομικής ανάπτυξης και ενίσχυσης του τουρισμού, αποκαλύφθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Συμβούλιου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Δεκάδες εκπρόσωποι τοπικών φορέων (δήμων και επιμελητηρίων) από τα νησιά Λέσβο, Λήμνο, Χίο, Ικαρία και Σάμο που παραβρέθηκαν στο ΣΑΣ έθεσαν με κάθε λεπτομέρεια τα συγκοινωνιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια τονίζοντας ότι «δεν πάει άλλο».
Επέρριψαν ευθύνες σε όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και την κυβέρνηση, αλλά τα περισσότερα πυρά συγκέντρωσε η ΝΕΛ, η οποία σηκώνει το βάρος της επικοινωνίας των παραπάνω νησιών με το κέντρο μέσα από τέσσερις άγονες και μία ελεύθερη γραμμή, και ζήτησαν τη λήψη άμεσων μέτρων από την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Οπως είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Λήμνου, Αντώνης Χατζηδιαμαντής, όλο αυτόν τον καιρό έχουμε ματαιώσεις, ακυρώσεις, μεταθέσεις δρομολογίων χωρίς να γνωρίζουμε εάν όλα αυτά είναι νόμιμα. Ο δήμαρχος Σάμου, Στέλιος Θάνος, τόνισε από την πλευρά του ότι «ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι».
Σύμφωνα με τους φορείς, στα τελευταία 168 δρομολόγια της ΝΕΛ το 12% ακυρώθηκε, ενώ σε ένα σύνολο 335 δρομολογίων, στο 36% αυτών σημειώθηκε καθυστέρηση από μία ώρα και πάνω. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έγγραφο που κατέθεσε στο ΣΑΣ ο Εμπορικός Σύλλογος Ικαρίας, από τα 15 δρομολόγια που έπρεπε να εκτελέσει η ΝΕΛ τον Ιανουάριο του 2014 πραγματοποίησε μόνο τα πέντε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ Γιάννης Αβραντίνης, ο οποίος ήταν παρών στη συνεδρίαση, πήρε το λόγο και αποδέχθηκε ότι οι φορείς έχουν «δίκιο σχεδόν 100%» στα θέματα που θέτουν.
Ο ίδιος όμως απέδωσε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΝΕΛ στη γενικότερη αρνητική οικονομική συγκυρία που μείωσε το επιβατικό και μεταφορικό έργο και στο υψηλό κόστος καυσίμων.
Παράλληλα ο ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ έθεσε θέμα ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα, τονίζοντας ότι ο κλάδος τείνει να αποκτήσει στοιχεία μονοπωλιακού χαρακτήρα, γεγονός το οποίο απαιτεί παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας.
Πάντως, ο κ. Αβραντίνης αναγνώρισε ουσιαστικά την αδυναμία της ΝΕΛ να προσφέρει ένα ελάχιστο επίπεδο ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και, όπως είπε χαρακτηριστικά, η εταιρεία είναι διατεθειμένη να εκχωρήσει τα δικαιώματα των συμβάσεων άγονων γραμμών χωρίς αντάλλαγμα.
Η πρόταση αυτή δίνει πάντως την ευκαιρία στον υπουργό Ναυτιλίας να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες στην εξεύρεση λύσης, ενώ βέβαια είναι ανοικτό τι ακριβώς θα συμβεί με τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης που έχει καταθέσει η ΝΕΛ.
Η ΝΕΛ επισήμως δεν δηλώνει βέβαια αδυναμία εφαρμογής των συμβάσεων, ωστόσο από την άλλη πλευρά οι φορείς των νησιών δήλωσαν ότι θα καταφύγουν στη Δικαιοσύνη προκειμένου να διαπιστώσουν εάν τηρείται η νομοθεσία και η νομιμότητα των διαδικασιών σχετικά με το πώς υλοποιούνται δημόσιες συμβάσεις.
Επισημαίνεται ότι συμβατική υποχρέωση της ΝΕΛ είναι η εκτέλεση δύο δρομολογίων την εβδομάδα από Καβάλα για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Καρλόβασι-Βαθύ, ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από Θεσσαλονίκη μέχρι Σάμο, τρία δρομολόγια την εβδομάδα από Λαύριο για Αϊ-Στράτη και Λήμνο και τρία δρομολόγια από Λαύριο για Μεστά και Ψαρά.
Να σημειωθεί ότι η Χίος και η Μυτιλήνη εξυπηρετούνται από την Blue Star, η οποία κάνει τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα, ενώ η Ικαρία και η Σάμος εξυπηρετούνται από τη ΝΕΛ, η οποία κάνει τρία δρομολόγια την εβδομάδα.
Κύθηρα: Παραμένει η γραμμή
Στο ΣΑΣ εξετάστηκε και το αίτημα της εταιρείας «Λανέ» να δοθεί παράταση μέχρι τον Αύγουστο του 2015 για αντικατάσταση του πλοίου που εκτελεί τώρα το δρομολόγιο στη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Κρήτη, σύμφωνα με το άρθρο 221 του ν. 4072/2012.
Η αίτηση αυτή εκτιμάται ότι θα γίνει δεκτή από τον υπουργό Ναυτιλίας και συνεπώς η γραμμή δεν θα καταργηθεί.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]