Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 04 Φεβρουαρίου 2014 07:00

«Τελεσίγραφο» της κυβέρνησης για τα ναυπηγεία

Μήνυμα-«τελεσίγραφο» για συμβιβασμό ή έξοδο έστειλε χθες στην ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, μετά τη σύσκεψη που είχε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για την τύχη της μεγαλύτερης μονάδας της Ανατολικής Μεσογείου.

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»

Μήνυμα-«τελεσίγραφο» για συμβιβασμό ή έξοδο έστειλε χθες στην ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, μετά τη σύσκεψη που είχε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για την τύχη της μεγαλύτερης μονάδας της Ανατολικής Μεσογείου.

Πιο συγκεκριμένα, για το θέμα, για το οποίο τηρείται σιγή ιχθύος από το Μέγαρο Μαξίμου, ο κ. Βενιζέλος παρέπεμψε χθες με δηλώσεις του στον επίλογο της ομιλίας του στη συνεδρίαση της Βουλής, που είχε πραγματοποιηθεί για τα ναυπηγεία, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση κινείται μέσα σε αυτό το πλαίσιο.

Ο κ. Βενιζέλος είχε τότε αναφέρει: «Αυτό που πρέπει να γίνει το ταχύτερο -γιατί πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις και να μπαίνουμε στη φωτιά- είναι, πρώτον, προστασία, ολοκλήρωση και παραλαβή των υποβρυχίων που είναι ιδιοκτησία του ελληνικού Δημοσίου και τα έχει πληρώσει, δηλαδή τα τρία καινούργια και τον εκσυγχρονισμένο “Ωκεανό”».

Ωστόσο, τα ναυπηγεία είναι κλειστά εδώ και 22 μήνες, και η πλευρά της ιδιοκτησίας του κ. Ισκαντάρ Σάφα αξιώνει ένα ποσό άνω των 150 εκατ. ευρώ για να τα παραδώσει, όταν οι εργασίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί σε ποσοστό πάνω από 80%. Υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν ακόμη 30 εκατ. ευρώ για να επανέλθει το εργοστάσιο σε κατάσταση πλήρους λειτουργίας.

Σημειώνεται πάντως ότι η πλευρά Σάφα αξιώνει και μια σειρά άλλων έργων - κατασκευών, προκειμένου τα ναυπηγεία να παραμείνουν ανοικτά και μετά την παράδοση των υποβρυχίων.

Η κυβέρνηση, η οποία έχει δαπανήσει περίπου 2,4 δισ. ευρώ για τα υποβρύχια, έχει διαμηνύσει ότι είναι ανοικτό το θέμα της αναβάθμισης των φρεγατών, πρόγραμμα το οποίο όμως δεν ανταποκρίνεται στον όγκο που θέλει η ιδιοκτησία των ναυπηγείων, με το σκεπτικό ότι το εργοστάσιο είναι αποκλεισμένο από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα.

Πρόκειται για τη γνωστή στρατιωτική απόφαση του 2010, με την οποία ύστερα από συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με την Ε.Ε τα ναυπηγεία δεν θα μπορούν να κάνουν οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα, με μόνη εξαίρεση τα πλοία του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Και αυτό για να μην αναγκαστεί ο ιδιοκτήτης των ναυπηγείων να καταβάλει στο ελληνικό Δημόσιο πρόστιμα ύψους άνω των 550 εκατ. ευρώ για παράνομες επιδοτήσεις.

Επίσης, ο κ. Βενιζέλος ανέφερε στην ομιλία του ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει «σε νομική αντίκρουση των αξιώσεων των αντισυμβαλλομένων, προβολή των αξιώσεων του ελληνικού Δημοσίου και ταυτόχρονη έναρξη συζητήσεων για την εξεύρεση λύσης, χωρίς αναγκαστικά να περιμένουμε έπειτα από χρόνια μία απόφαση Διαιτητικού Δικαστηρίου με τα Ναυπηγεία, τα υποβρύχια και τους εργαζόμενους σε αιχμαλωσία, ώστε να διασώσουμε και τα Ναυπηγεία και όσο γίνεται περισσότερες θέσεις εργασίας».

Εάν ο συμβιβασμός με την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν πετύχει, τότε η ελληνική κυβέρνηση ως εναλλακτική λύση έχει την άμεση απαίτηση των 550 εκατ. ευρώ, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τελικά να ξαναπάρει πίσω τα ναυπηγεία ως ο μεγαλύτερος πιστωτής, και παράλληλα να απομακρύνει τα υποβρύχια από τα ναυπηγεία.

Οσον αφορά την τύχη των υποβρυχίων, υποστηρίζεται ότι μπορούν να μεταφερθούν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ή στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας και εκεί να ολοκληρωθούν με τη βοήθεια των Γερμανών της HDW, οι οποίοι έχουν κάνει τα σχέδια και έχουν το know how.

Οι ίδιοι κύκλοι σημείωναν στη «Ν» ότι οι Γερμανοί στη συμφωνία τους για τα υποβρύχια με τη χώρα μας δεσμεύονται να μεταφέρουν την τεχνογνωσία στη χώρα μας.

Επόμενο βήμα, όπως ανέφερε ο κ. Βενιζέλος, είναι η επαναφορά του σχεδίου συνεργασίας μεταξύ Σκαραμαγκά και Ελευσίνας και, ει δυνατόν, συγχώνευση με άδεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με συμμετοχή ελληνικών εφοπλιστικών κεφαλαίων.

Διμερείς

Ο κ. Βενιζέλος επισημαίνει ότι «η χώρα μας θα πρέπει να επανέλθει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να καταστεί σαφές ότι τα ξένα πολεμικά πλοία δεν είναι εμπορικές δραστηριότητες, αλλά πολεμικές και η Ελλάδα θα συνάπτει διμερείς αμυντικές συνεργασίες με άλλες χώρες, αν πρόκειται να ανατεθούν».

Σημειώνεται πάντως ότι στην τελευταία προσπάθεια που είχε κάνει ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης είχε λάβει αρνητική απάντηση από τον επίτροπο Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Χοακίμ Αλμούνια.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]