«Κλονίζει» τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ του ελληνικού κράτους και της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει λίγο πριν από τα Χριστούγεννα στην υποχρεωτική, διά νόμου, αύξηση της φορολογίας στον κλάδο.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
«Κλονίζει» τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ του ελληνικού κράτους και της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει λίγο πριν από τα Χριστούγεννα στην υποχρεωτική, διά νόμου, αύξηση της φορολογίας στον κλάδο.
Το μήνυμα αυτό έστειλε από το City του Λονδίνου προς την ελληνική κυβέρνηση ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, Χαράλαμπος Φαφαλιός, στο πλαίσιο της εκδήλωσης του Committee για το νέο έτος.
Οπως τόνισε ο κ. Φαφαλιός, «η δράση της ελληνικής κυβέρνησης λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, να επιβάλει διά νόμου αυξημένο φόρο στα ελληνικά πλοία (σε αντίθεση με τη συμφωνία που είχε προηγηθεί μεταξύ των δύο πλευρών το περασμένο καλοκαίρι ), έχει, και μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα πολύ σημαντικές συνέπειες».
«Πέρα από την αντισυνταγματικότητα της νομοθεσίας αυτής, τουλάχιστον για τα πλοία με ελληνική σημαία», σημείωσε ο κ. Φαφαλιός, ο πραγματικός κίνδυνος που υπάρχει είναι ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και της ελληνικής πολιτείας μπορεί «να οδηγήσει σε έξοδο από την ελληνική σημαία και ίσως και την ίδια την Ελλάδα».
Ο κ. Φαφαλιός υπογράμμισε ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται σε διαδικασία διαλόγου με την κυβέρνηση για το συγκεκριμένο θέμα.
Ο εφοπλιστικός κόσμος της χώρας αιφνιδιάστηκε από το άρθρο 14 του νόμου για τη φορολογία ακινήτων, που καθιστά υποχρεωτική για όλους τους εφοπλιστές τη συμφωνία (συνυποσχετικό) που υπέγραψαν τον περασμένο Ιούλιο η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και η κυβέρνηση για την εθελοντική εισφορά της ελληνικής πλοιοκτησίας και διαχείρισης στα δημόσια ταμεία.
Η συμφωνία προέβλεπε την καταβολή από πλευράς της ναυτιλιακής εταιρείας επιπλέον ποσού όσο ο φόρος για κάθε πλοίο που ελέγχει ή διαχειρίζεται. Δηλαδή, για τρία χρόνια το κάθε πλοίο θα πληρώνει διπλό φόρο. Η διάταξη που ψηφίσθηκε καθιστά ουσιαστικά την εθελοντική αυτή συμφωνία υποχρεωτική, ενώ προβλέπει την καταβολή «παροχής» διπλάσιας από το φόρο που θα καταβάλλει για τα επόμενα τρία χρόνια.
Δηλαδή, διπλασιάζει το ποσό της αρχικής συμφωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών είχε συνάντηση στο τέλος του Δεκεμβρίου με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Στη μυστική συνάντηση που είχε αποκαλύψει η «Ν» ο ελληνικός εφοπλισμός ανέλυσε στον πρωθυπουργό τα μεγάλα προβλήματα που δημιουργούνται, αλλά και την αντισυνταγματικότητα της διάταξης, ενώ από την πλευρά της κυβέρνησης τέθηκε και θέμα ευρωπαϊκής επιτροπής, η οποία έχει θέσει θέμα φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών.
Χαρακτηριστική για το θέμα αυτό είναι και η τοποθέτηση του προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργου Γράτσου, που σε εκδήλωση του ΝΕΕ στις αρχές του Ιανουαρίου είχε τονίσει: «Πριν από λίγες εβδομάδες η ναυτιλία βίωσε ένα δυσάρεστο αιφνιδιασμό, με την ανατροπή όχι μόνο συμφωνηθέντων και υπογεγραμμένων όρων, αλλά και συνταγματικά κατοχυρωμένων διατάξεων».
Τη θέση της κυβέρνησης απέναντι στο θέμα ανέπτυξε στην ίδια εκδήλωση ο ΥΝΑ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος σημείωσε ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις με τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, η οποία -όπως είπε- πραγματοποιεί μία πολύ μεγάλη και σε βάθος έρευνα σχετικά με το φορολογικό καθεστώς των Ελλήνων εφοπλιστών.
Τα hedge funds
Μήνυμα, ότι δεν μπορούν να αψηφούν τους κανόνες της βαρύτητας, έστειλε και στα hedge funds αλλά και στα private equities, που τελευταία έχουν κάνει δυναμική είσοδο στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Οπως σημείωσε ο πρόεδρος του Committee Χαράλαμπος Φαφαλιός, οι αυξημένες δυνατότητες των ναυπηγείων μπορεί να οδηγήσουν σε κατακόρυφη αύξηση των νέων παραγγελιών για μεγάλης χωρητικότητας πλοία όλων των τύπων, όπως έγινε το 2013.
«Το μόνο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι οι νέοι αυτοί παίκτες, που έχουν βραχυπρόθεσμο προσανατολισμό, να συνειδητοποιήσουν ότι η ναυτιλία είναι μια βιομηχανία μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και επενδύσεων και ότι δεν μπορούν να αψηφούν τους νόμους της βαρύτητας».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]