Μικρή επιδείνωση παρουσίασε το καταναλωτικό κλίμα στην Ελλάδα το τέταρτο τρίμηνο του 2013, υποδηλώνοντας ότι οι Έλληνες παραμένουν ανήσυχοι για την εργασιακή τους ασφάλεια και για την οικονομία.
Μικρή επιδείνωση παρουσίασε το καταναλωτικό κλίμα στην Ελλάδα το τέταρτο τρίμηνο του 2013, υποδηλώνοντας ότι οι Έλληνες παραμένουν ανήσυχοι για την εργασιακή τους ασφάλεια και για την οικονομία.
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen για τη χώρα μειώθηκε κατά 3 μονάδες στις 45 μονάδες, έχοντας κινηθεί ανοδικά τα τρία προηγούμενα τρίμηνα.
«Η μείωση του δείκτη φανερώνει ότι δεν έχει μεταβληθεί σχεδόν καθόλου η ανησυχία των Ελλήνων για την εργασιακή τους ασφάλεια, καθώς και για την οικονομία, με τα δύο αυτά να παραμένουν οι μεγαλύτερες ανησυχίες τους, σε ποσοστό 47% και 32% αντίστοιχα», αναφέρεται στην έρευνα της εταιρείας.
Το γενικότερο αρνητικό κλίμα ενισχύεται από το γεγονός ότι 8 στους 10 Έλληνες αμφιβάλουν για το αν η Ελλάδα θα καταφέρει να ξεπεράσει την οικονομική κρίση μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς θεωρούν ότι η χώρα θα παραμείνει σε ύφεση τουλάχιστον για τους επόμενους 12 μήνες.
Στην ερώτηση πού διαθέτουν τα χρήματα που τους περισσεύουν, μετά την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων (31%) εξακολουθεί να δηλώνει ότι το ξοδεύει για την κάλυψη δανείων, πιστωτικών καρτών και γενικότερα χρεών, ενώ το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι δεν έχουν καθόλου διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε οριακά σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο κατά 2 μονάδες, στο 36%.
Ενδεικτικό της γενικότερης έλλειψης εμπιστοσύνης είναι επιπλέον το γεγονός ότι οι έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 85% έχουν αλλάξει τις αγοραστικές τους συνήθειες, έχοντας γίνει περισσότερο επιφυλακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους.
Επιπλέον, στα πλαίσια της μείωσης των δαπανών, οι Έλληνες στο μεγαλύτερο ποσοστό τους (80%) δηλώνουν πως, σε σχέση με ένα χρόνο πριν, έχουν στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ενώ επίσης έχουν περιορίσει την διασκέδαση εκτός του σπιτιού σε ποσοστό 74%.
Σταθερός ο παγκόσμιος δείκτης - Οριακή πτώση στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της Nielsen, ο παγκόσμιος δείκτης παρέμεινε σταθερός στις 94 μονάδες για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, ενώ ο δείκτης της Ευρώπης παρουσίασε οριακή μείωση 1 μονάδας φτάνοντας τις 73 μονάδες.
Πιο συγκεκριμένα, ο ευρωπαϊκός δείκτης μειώθηκε στις 18 από τις 32 αγορές, που μελετώνται στην έρευνα, με τις σημαντικότερες μειώσεις να σημειώνονται στις χώρες, που το προηγούμενο τρίμηνο είχαν σημειώσει την μεγαλύτερη αύξηση, όπως η Πορτογαλία, η Γαλλία και το Βέλγιο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι οι 9 από τις 10 χώρες με τον χαμηλότερο δείκτη παγκοσμίως ανήκουν στην περιφέρεια της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελλάδα, καθώς και η Ιταλία, η Σλοβενία, η Κροατία και η Πορτογαλία.
«Καθ’ όλη την διάρκεια του 2013 οι καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο παρέμειναν ιδιαίτερα εγκρατείς, καθώς ο παγκόσμιος δείκτης ανεργίας δεν παρουσίασε ιδιαίτερη βελτίωση μέσα στον χρόνο, με αποτέλεσμα το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έπειτα από την κάλυψη των βασικών τους αναγκών να παραμένει ιδιαίτερα περιορισμένο», σχολίασε η Βίκη Γρηγοριάδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος για την Nielsen Ελλάδας.
«Η ανάκαμψη κατά την διάρκεια του 2014 είναι περισσότερο πιθανή, ωστόσο θα πραγματοποιηθεί με βραδείς ρυθμούς, έως ότου υπάρξει σημαντική βελτίωση στα επίπεδα απασχόλησης, αλλά και αύξηση του επιπέδου των μισθών, ανάλογη με το αυξανόμενο κόστος ζωής «, σημείωσε.