Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2004 15:43

Stat Bank: Αυξάνονται τα κέρδη των σουπερμάρκετ - πολυκαταστημάτων

ΑΥΞΗΜΕΝΑ κατά 18,4% εμφανίζονται τα συνολικά κέρδη 99 μεγάλων αλυσίδων σούπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων κατά την τελευταία χρήση τους. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Stat Bank, σύμφωνα με την οποία τα συνολικά κέρδη τους αυξήθηκαν από 146,55 εκατ. ευρώ το 2002 σε 175,91 εκατ. ευρώ το 2003. Πρόκειται για μια σαφή ένδειξη της πορείας του κλάδου, αφού στο δείγμα εμπεριέχεται η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ.

Όπως επισημαίνεται στην εν λόγω έκθεση, αποκαλυπτικά στοιχεία της πορείας του κλάδου είναι τα παρακάτω γεγονότα: πρώτον, οι εν λόγω επιχειρήσεις του δείγματος αυξάνουν διαρκώς τη συνολική κερδοφορία τους κατά την τελευταία τριετία. Έτσι, το 2001 είχαν εμφανίσει συνολικά κέρδη μόλις 58,2 εκατομμύρια ευρώ για να φτάσουν το 2003 να έχουν συνολικά κέρδη αυξημένα κατά 202% στο διάστημα της τριετίας. Δεύτερον, από τις 99 αλυσίδες σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων μόνο εννέα (9) εμφάνισαν ζημιογόνο δραστηριότητα .

Οι επιχειρήσεις του δείγματος της έρευνας αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 10,8% για να φτάσουν τα 8,2 δισεκατομμύρια ευρώ (2,8 τρισεκατομμύρια δραχμές).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της STAT BANK, ο τομέας των σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων αποδεικνύεται η τρίτη σημαντικότερη επιχειρηματική δραστηριότητα (από άποψη κύκλου εργασιών) του ελληνικού εμπορίου. Στην πρώτη θέση ευρίσκεται η αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων ενώ τη δεύτερη θέση κατέχει η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.

Ο κλάδος των σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων εμφανίζει μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, γεγονός που αποδεικνύεται και από την κατανομή των καθαρών κερδών του κλάδου. Ενδεικτικό είναι το παρακάτω στοιχείο: οι επτά πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου (Praktiker, Σκλαβενίτης, Carrefour-Μαρινόπουλος, Πέντε, Μετρό, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης) απέσπασαν περίπου το 70% των συνολικών καθαρών κερδών των 99 επιχειρήσεων του δείγματος.

Η συγκέντρωση παρατηρείται ωστόσο όχι μόνο στο επίπεδο των σουπερμάρκετ αλλά και των επιχειρήσεων που τα προμηθεύουν. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 60% των πωλήσεων των αλυσίδων σουπερμάρκετ αντιπροσωπεύει προϊόντα περίπου 40 προμηθευτικών επιχειρήσεων, από τις οποίες λιγότερες από τις 15 είναι εισαγωγικές, θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών. Οι τελευταίες μάλιστα, παρ’ ότι είναι λιγότερες, έχουν συγκριτικά περισσότερες πωλήσεις συνολικά από τις περίπου 25 ελληνικές βιομηχανίες.

Μεταξύ των αλυσίδων σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων που εμφάνισαν τις υψηλότερες αυξήσεις κερδών – έστω και αν σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό ήταν αποτέλεσμα συγχώνευσης δραστηριοτήτων με θυγατρικές ή άλλες επιχειρήσεις – είναι και οι: Μάκρο, ¶λφα Δέλτα, Ατλάντικ, Θανόπουλος, Μάρκετ In, Βερόπουλοι, Αργώ Μάρκετ, Λάρισα ΑΒΕΕ, Προμηθευτικη Τροφίμων και Μετρό.