Το… νεύμα του επιτρόπου Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Χοακίν Αλμούνια για το φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ και Cosco αναμένουν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ. Μία διαδικασία που, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», θα έχει ως κριτήριο επιλογής την υψηλότερη προσφορά συν την καθαρά παρούσα αξία των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να κάνει ο πλειοδότης.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Το… νεύμα του επιτρόπου Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Χοακίν Αλμούνια για το φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ και Cosco αναμένουν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ. Μία διαδικασία που, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», θα έχει ως κριτήριο επιλογής την υψηλότερη προσφορά συν την καθαρά παρούσα αξία των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να κάνει ο πλειοδότης.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης συναντάται σήμερα με τον κ. Αλμούνια στις Βρυξέλλες προκειμένου να αναπτύξει τη θέση της Ελλάδας, αλλά και να λάβει την τελική απάντηση της Επιτροπής, η οποία μέχρι στιγμής φαίνεται να είναι αρνητική.
Ο φιλικός διακανονισμός προβλέπει μια νέα επένδυση των Κινέζων στο λιμάνι, ύψους 230 εκατ. ευρώ, με αντάλλαγμα την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος που καταβάλλει κάθε χρόνο η κινεζική εταιρεία για το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων.
Η θέση της Επιτροπής, ακόμα κι αν είναι αρνητική, θα δώσει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει άμεσα στην κατάρτιση του τελικού κειμένου για την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ.
Οσον αφορά τις προθέσεις της DG Comp, ο κ. Βαβριτσιώτης επισημαίνει: «Δεν μπορώ να σας πω ότι αισθάνομαι δραματικά αισιόδοξος, πάντως αισθάνομαι ότι υπάρχει περιθώριο για πολιτική διαπραγμάτευση».
Σημειώνεται ότι το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ έχει καθυστερήσει για περισσότερο από ένα χρόνο, κυρίως λόγω της διαφωνίας που εκφράστηκε ανάμεσα στο Μέγαρο Μαξίμου, που τάχθηκε υπέρ της πώλησης, και της Ιπποκράτους, που -σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις του προέδρου της Ευάγγελου Βενιζέλου- τάσσεται υπέρ των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων.
Την κατάσταση περιέπλεξε ο φιλικός διακανονισμός -αλλά και η εμπλοκή της Επιτροπής Ανταγωνισμού-, που, σύμφωνα με όσα τονίζουν στη «Ν» κύκλοι της Ακτής Μιαούλη ενδεχομένως να έγινε και σκόπιμα, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος να λυθούν τα εσωτερικά προβλήματα και να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κρίνεται απαραίτητη για το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να προχωρήσει σε μια τελική μελέτη - αξιολόγηση του ΟΛΠ, η οποία και θα δοθεί στους ενδιαφερόμενους για το λιμάνι επενδυτές.
Είναι χαρακτηριστική και η δήλωση ανθρώπων της αγοράς στη «Ν», οι οποίοι επεσήμαναν ότι δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσεις ένα διαγωνισμό και να μην έχεις τη δυνατότητα να ενημερώσεις τις εταιρείες που θα ενδιαφερθούν για τα οικονομικά δεδομένα του ΟΛΠ.
Στο σχέδιο πρόσκλησης ενδιαφέροντος αναμένεται να συμπεριληφθεί και το ποσοστό των μετοχών που θα πουληθούν. Είτε το 51% είτε το 67% είτε το 74,5%. Υπολογίζεται ότι το ποσοστό αυτό θα εξαρτηθεί από την «τιμή» που αναμένεται να πιάσει ο ΟΛΠ, αφού μέσα στο 2014 θα πρέπει από τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ 450 εκατ. ευρώ.
Θα συμπεριληφθούν επίσης, εκτός από τους γενικούς όρους, και οι επενδύσεις που θέλει να γίνουν στο μεγάλο λιμάνι η ελληνική κυβέρνηση.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων, ο οποίος είναι και το «φιλέτο». Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι τον πρώτο λόγο έχει η Cosco, η οποία διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, αφήνοντας στον ΟΛΠ μόνο τον προβλήτα Ι, μάξιμουμ χωρητικότητας 1 εκατ. teu ετησίως. Σημειώνεται ότι η Cosco για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, που θα δώσει περίπου 1,9 εκατ. teu ετησίως μεγαλύτερη χωρητικότητα, έχει υπολογίσει ότι θα χρειαστούν 230 εκατ. ευρώ.
Ακολουθεί το Car Terminal, το οποίο δεν χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις, και έχει τη δυνατότητα να αναδειχτεί στο μεγαλύτερο τέρμιναλ της Μεσογείου.
Ακόμα δύο τομείς που έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι η κρουαζιέρα και η ναυπηγοεπισκευή. Το μεγάλο πρόβλημα με τις επενδύσεις σε αυτούς τους τομείς είναι ότι χρειάζονται μεγάλης αξίας κεφάλαια και έχουν ιδιαίτερα χαμηλή απόδοση. Με το σκεπτικό αυτό έλαβε και ο ΟΛΠ το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για να χρηματοδοτηθεί με κοινοτικά κονδύλια σε ποσοστό 95% η πρώτη φάση της νέας βάσης κρουαζιέρας του Πειραιά, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ. Ομως η δεύτερη φάση, που υπολογίζεται στα 90 εκατ. ευρώ, εφόσον υλοποιηθεί, δεν θα έχει τη δυνατότητα χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ.
Οσον αφορά τη ναυπηγοεπισκευή, έχει υπολογιστεί ότι χρειάζονται έως 100 εκατ. ευρώ για να μετατραπεί σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή βάση επισκευών. Αλλά και αυτή η δραστηριότητα θεωρείται ότι δεν αποφέρει κερδοφορία.
Παραμένει αντίθετος ο πρόεδρος
Την ώρα που η κυβέρνηση σχεδιάζει την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, ο πρόεδρος του Οργανισμού, αλλά και της ΕΛΙΜΕ Γιώργος Ανωμερίτης επιμένει να αντιτίθεται. Πιο συγκεκριμένα χθες σε δηλώσεις του επανέλαβε ότι «η υποκατάσταση του κρατικού μονοπωλίου από ιδιωτικό μονοπώλιο δεν αποτελεί ευρωπαϊκά αποδεκτή λύση. Στην παρούσα συγκυρία η ευρωπαϊκή εμπειρία της λιμενικής βιομηχανίας και η νομική ναυτιλιακή σκέψη θα πλουτίσουν τους προβληματισμούς μας», ενώ προσέθεσε: «Οι όποιοι μετασχηματισμοί στην κεφαλαιακή σύνθεση, το λειτουργικό σύστημα και την επιχειρηματικότητα των λιμένων του ελληνικού λιμενικού συστήματος πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το ευρωπαϊκό λιμενικό μοντέλο και τις υπό διαμόρφωση παραμέτρους του».
Υπογράμμισε δε ότι «το ευρωπαϊκό μοντέλο λειτουργίας της λιμενικής βιομηχανίας αποτελεί το μόνο πρότυπο, στο οποίο μπορεί να προσαρμοστεί το υπό μεταρρύθμιση λιμενικό σύστημα της χώρας. Κάθε αλλαγή, χωρίς να προηγηθούν μεταρρυθμίσεις, χωρίς Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων, χωρίς ενίσχυση του Ανταγωνισμού, Αναπτυξιακών Σχεδίων, Προστασίας του Περιβάλλοντος και εφαρμογής των προβλεπόμενων κοινοτικών κανόνων διαφάνειας, θα οδηγήσει σε περιπέτειες συνολικά το ελληνικό λιμενικό σύστημα».
Νέο ρεκόρ στο Σ.ΕΜΠΟ
Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο «σπάει» η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, αφού το 2013 διακίνησε συνολικά 2,52 εκατ. teu, αυξημένα κατά 19,5% σε σχέση με το 2012, όταν και είχε διακινήσει 2,1 εκατ. teu.
Σημειώνεται ότι ο κινεζικός όμιλος έχει προγραμματίσει να επενδύσει στο μεγάλο λιμάνι περίπου 630 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020. Εως σήμερα η εταιρεία έχει δαπανήσει περισσότερα από 240 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι την ολοκλήρωση της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ θα έχουν εκταμιευτεί ακόμα 160 εκατ. ευρώ.
Σε συνδυασμό με τα 230 εκατ. ευρώ τα οποία θα επενδύσει για να κατασκευάσει και να εξοπλίσει το δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, ο λογαριασμός φτάνει τα 630 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την αρχική σύμβαση, η εταιρεία προχώρησε σε περαιτέρω επενδύσεις που θα ενισχύσουν την ετήσια δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,1 εκατ. teu σε ετήσια βάση.
Τελικός στόχος τα 4,3 εκατ. teu σε ετήσια βάση, από 3,6 εκατ. teu που ήταν η συμβατική υποχρέωση της εταιρείας.
Με την κατασκευή του δυτικού μέρους του προβλήτα ΙΙΙ, η συνολική χωρητικότητα του Σ.ΕΜΠΟ αναμένεται να φτάσει τα 6,2 εκατ. teu ετησίως το λιγότερο, ενώ ενδέχεται να προσεγγίσει και τα 6,5 εκατ. teu.
Τα οικονομικά του Οργανισμού
Πάντως, για να έχει μια πλήρη γνώση της θέσης του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει και αναλυτική κατάσταση των εσόδων - εξόδων που έχει η εταιρεία ανά δραστηριότητα. Οπως, μάλιστα, τόνισαν στη «Ν» κυβερνητικές πηγές, τα αποτελέσματα του ΟΛΠ, εάν δεν υπήρχε το αντάλλαγμα της Cosco, θα ήταν ζημιογόνα.
Για παράδειγμα, φέρνουν τα αποτελέσματα του 2012, όπου τα έσοδα του ΟΛΠ ήταν στα 118,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 32 εκατ. ευρώ προέρχονταν από τις υποχρεώσεις των Κινέζων προς τον ΟΛΠ, ενώ τα κέρδη του άγγιξαν τα 5 εκατ. ευρώ.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]