«Χρονιά κρουαζιέρας» αποδεικνύεται το 2013 για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, ο οποίος ανέβηκε στην τέταρτη θέση στον κόσμο και στη δεύτερη στην Ευρώπη, στη διακίνηση επιβατών κρουαζιερόπλοιων. Στον αντίποδα όμως, τα ελληνικά λιμάνια δεν έχουν καταφέρει να αναδειχθούν σε βάσεις κρουαζιέρας και δεν συμπεριλαμβάνονται στις λίστες με τα μεγαλύτερα home port λιμάνια του κόσμου.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
«Χρονιά κρουαζιέρας» αποδεικνύεται το 2013 για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, ο οποίος ανέβηκε στην τέταρτη θέση στον κόσμο και στη δεύτερη στην Ευρώπη, στη διακίνηση επιβατών κρουαζιερόπλοιων. Στον αντίποδα όμως, τα ελληνικά λιμάνια δεν έχουν καταφέρει να αναδειχθούν σε βάσεις κρουαζιέρας και δεν συμπεριλαμβάνονται στις λίστες με τα μεγαλύτερα home port λιμάνια του κόσμου.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας το 2013 διακινήθηκαν από τον ΟΛΠ 2,41 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας. Αριθμός που τον κατατάσσει στην τέταρτη θέση στον κόσμο για φέτος, μετά το Nassau στις Μπαχάμες με 3,72 εκατ. επιβάτες, το Cozumel στο Μεξικό με 2,54 εκατ. επιβάτες και τη Βαρκελώνη με 2,45 εκατ. επιβάτες.
Αντίθετα όμως το λιμάνι του Πειραιά, όπως και όλα τα ελληνικά λιμάνια δεν υπάρχουν στη λίστα με τα 20 μεγαλύτερα home port λιμάνια του 2013, αφού από το λιμάνι του Πειραιά δεν ξεκίνησαν κρουαζιέρες περισσότεροι από 400.000 επιβάτες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Θεόδωρο Κόντε το οικονομικό όφελος από την αύξηση του home port στη χώρα θα είναι πολύ μεγάλο, αφού η αντιστοιχία των εξόδων του επισκέπτη κρουαζιέρας, με αυτό που διαλέγει να ξεκινήσει το ταξίδι του από ένα ελληνικό λιμάνι είναι ένα προς τέσσερα.
Η Ελλάδα το 2012 είχε έσοδα μόλις 600 εκατ. ευρώ από την κρουαζιέρα, όταν η Ισπανία, η οποία έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τη χώρα μας, με την ουσιώδη διαφορά ότι αποτελεί βάση κρουαζιέρας για την ανατολική Μεσόγειο, είχε έσοδα 1,3 δισ. ευρώ.
Για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας σύμφωνα με τον κ. Κόντε χρειάζονται μια σειρά από βελτιώσεις, όπως είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, αλλά και η αύξηση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς όπως τα λιμενικά έξοδα, οι φόροι, η γραφειοκρατία.
Ακόμα ένα σημαντικό θέμα, όπως σημειώνει ο κ. Κόντε, είναι η απλούστευση ή και κατάργηση της βίζας για τους επισκέπτες εκτός Schengen και κυρίως από Ρωσία, Τουρκία, Ουκρανία και Κίνα.
Η Τουρκία
Το ζήτημα «Απλοποίηση διαδικασιών έκδοσης - θεώρησης βίζας» για τουρίστες που προέρχονται από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης», αναλύει και ο αντιπρόεδρος της Ενωσης, Μιχάλης Λάμπρος.
Ο κ. Λάμπρος μάλιστα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τους επιβάτες κρουαζιέρας από την Τουρκία, οι οποίοι έχουν πυκνώσει τα ταξίδια τους στα ελληνικά νησιά τα τελευταία χρόνια.
«Είμαι βέβαιος ότι εάν αυτές οι διαδικασίες απλουστευτούν και εάν το κόστος έκδοσης αυτής της βίζας εισόδου μειωθεί στα περίπου 20-25 ευρώ, θα υπάρξει σίγουρα ένα τεράστιο ρεύμα Τούρκων τουριστών προς τη χώρα μας που μπορεί να φτάσει ακόμα και τους 300.000-400.000 ετησίως. Και ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των τουριστών θα εξυπηρετηθεί από κρουαζιερόπλοια», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λάμπρος.
Μάλιστα, αναφέρει ότι η υπουργός Τουρισμού κα Κεφαλογιάννη στην πρόσφατη επίσκεψή της στην Κωνσταντινούπολη συζήτησε και το θέμα των θεωρήσεων. Ομως, υπογραμμίζει ο κ. Λάμπρος λύση δεν δόθηκε: «διότι εκτός του υπουργείου Τουρισμού παρεμβάλλονται και τα υπουργεία Εξωτερικών και Προστασίας του Πολίτη».
«Βρισκόμαστε στο τέλος του έτους και όλοι οι ταξιδιωτικοί πράκτορες της Τουρκίας ανησυχούν διότι δεν έχει ακόμα λάβει σάρκα και οστά η πολιτική της χώρας μας, που θα ισχύσει για την έκδοση θεωρήσεων στους Τούρκους επισκέπτες για το έτος 2014», σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Ενωσης.
Ρεκόρ στον κόσμο
Χρονιά ρεκόρ ήταν το 2013 στην παγκόσμια κρουαζιέρα, η οποία έφτασε τους 21,59 εκατ. επιβάτες από 20,2 εκατ. επιβάτες το 2012. Αυτή την περίοδο η Carnival Cruises διαθέτει 24 κρουαζιερόπλοια εκ των οποίων τα 21 τα δραστηριοποιεί στην Καραϊβική. Η Royal Caribbean διαθέτει 22 εκ των οποίων τα 16 είναι επίσης στην Καραϊβική, ενώ η Norwegian 11 πλοία από τα οποία τα 8 ταξιδεύουν στην Καραϊβική. Περισσότερο ισορροπημένος είναι ο στόλος της Princes που έχει 16 πλοία, εκ των οποίων τα 7 στην Καραϊβική, τα 5 στην Ευρώπη και τα υπόλοιπα τέσσερα σε άλλους προορισμούς. Ιδιαίτερο βάρος στην ευρωπαϊκή κρουαζιέρα δίνουν η Costa και η MSC. Οι δύο εταιρείες διαθέτουν από 14 και 11 πλοία αντίστοιχα εκ των οποίων τα 8 και τα 6 αντίστοιχα ταξιδεύουν στην Ευρώπη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]