Ανατρέπονται τα δεδομένα στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, αφού το μήνυμα που έφερε με τις αποσκευές του από τις Βρυξέλλες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ανοίγει μεν το δρόμο για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ, «μπλοκάρει» ωστόσο τη συμφωνία με την Cosco για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ στη δυτική πλευρά.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Ανατρέπονται τα δεδομένα στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, αφού το μήνυμα που έφερε με τις αποσκευές του από τις Βρυξέλλες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ανοίγει μεν το δρόμο για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ, «μπλοκάρει» ωστόσο τη συμφωνία με την Cosco για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ στη δυτική πλευρά.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», προς το τέλος αυτής της εβδομάδας, το ΤΑΙΠΕΔ, επρόκειτο να βγάλει στον αέρα την αρχική προκήρυξη ενδιαφέροντος.
Ενδέχεται όμως, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, τελικά η προκήρυξη για το λιμάνι του Πειραιά να «αναδυθεί» στις αρχές του 2014.
Στις πρώτες συζητήσεις με όσες εταιρείες εκφράσουν ενδιαφέρον, το θέμα της νέας επένδυσης αξίας 230 εκατ. ευρώ με παράλληλο πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος, δεν θα συμπεριλαμβάνεται στο «φάκελο».
Εξέλιξη που σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» θα αποτελέσει κίνητρο και για άλλους global port operators να συμμετάσχουν στη διαδικασία αγοράς του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ.
Το πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος, στις συζητήσεις που γίνονταν το προηγούμενο διάστημα με το ΤΑΙΠΕΔ, πίσω από τις κλειστές πόρτες των γραφείων του στο κέντρο της Αθήνας, έκανε τις εταιρείες περισσότερο διστακτικές, αφού δεν θα είχαν στη διάθεσή τους τα σίγουρα έσοδα που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης. Ωστόσο, μέχρι σήμερα καμία άλλη εταιρεία, εκτός από την Cosco, δεν έχει καταθέσει ξεκάθαρη συγκεκριμένη πρόταση για το λιμάνι του Πειραιά.
Το παρασκήνιο
Κύκλοι της αγοράς εξέφρασαν στη «Ν» τον προβληματισμό τους για τις εξελίξεις στις Βρυξέλλες, αφού μέσα σε διάστημα επτά μηνών άλλαξαν άρδην στάση σε σχέση με τη νέα συμφωνία ΟΛΠ - Cosco. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», μέχρι το Μάιο δεν είχε εκφραστεί καμία αντίρρηση από τους εταίρους μας για τη συμφωνία που ήταν στα σκαριά.
Είχαν μάλιστα τονίσει προς την ελληνική πλευρά ότι αφού το δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ δεν μπορεί να το αναπτύξει κανείς άλλος εκτός από την Cosco, όπως προβλέπεται και στην αρχική σύμβαση, τότε συμφωνούν να προχωρήσει το έργο. Σε δεύτερη φάση, όμως, ήρθε το ΤΑΙΠΕΔ να δηλώσει τις αντιρρήσεις του για τη νέα επένδυση, η οποία, όπως τόνιζαν τότε τα στελέχη του, θα μείωνε πιθανόν το επενδυτικό ενδιαφέρον για την πώληση των μετοχών του λιμανιού.
Οι πληροφορίες που κυκλοφόρησαν τότε ήταν ότι το ΤΑΙΠΕΔ εξέφραζε την άποψη της τρόικας η οποία δεν ήθελε την υλοποίηση της συμφωνίας, επειδή είχαν εκφραστεί ανησυχίες μήπως η Cosco όταν θα έκλεινε την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης θα υποχωρούσε και δεν θα συμμετείχε στο διαγωνισμό για την πώληση του ΟΛΠ.
Οταν αργότερα, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα υπήρξε διαβεβαίωση σε ανώτατο επίπεδο, ότι οι Κινέζοι θέλουν να ολοκληρώσουν και την επέκταση της σύμβασης αλλά και να διεκδικήσουν δυναμικά ολόκληρο το λιμάνι, το ΤΑΙΠΕΔ και η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά υποχώρησαν στις αντιρρήσεις που είχαν εκφράσει. Οσον αφορά τον ΟΛΠ, οι αντιρρήσεις αφορούσαν κυρίως τη χρονική διάρκεια αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος.
Τότε τη σκυτάλη πήρε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία αρχικά εξέφρασε ουσιαστικές αντιρρήσεις, ειδικά σε ό,τι αφορά το οικονομικό σκέλος. Στη συνέχεια έβαλε στο μικροσκόπιο τις λεπτομέρειες για να αναπτύξει τις θέσεις της για τη συνέχεια της επέκτασης της σύμβασης.
Με τον τρόπο αυτό ανάγκασε την Ελλάδα να αλλάξει στρατηγική και να ξεκινήσει τη διαδικασία πώλησης του ΟΛΠ έχοντας ως δεδομένο το εγγυημένο αντάλλαγμα, που σε βάθος 35 ετών θα αποφέρει στον Οργανισμό συνολικά 3,4 δισ. ευρώ.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη μπορεί να βάλει στο παιχνίδι της διεκδίκησης του μεγάλου λιμανιού και άλλους μεγάλους port operator, σε μια περίοδο που μαίνεται ο πόλεμος των μεριδίων, τόσο σε επίπεδο liners όσο και σε επίπεδο λιμανιών, ανάμεσα σε ανατολή και δύση.
Η πλευρά των Κινέζων
Παρά τις αντιδράσεις των Βρυξελλών περί της συμφωνίας, οι Κινέζοι συνέχισαν τις προσπάθειες να πείσουν τους Ευρωπαίους και είναι χαρακτηριστικό ότι λίγες μόνο ημέρες πριν από το ταξίδι του κ. Βαρβιτσιώτη στις Βρυξέλλες, σε συνέντευξή του στη «Ν» ο Κινέζος πρέσβης στην Ελλάδα Ντου Τσιγουέν τόνιζε: «Ας πω ότι ελπίζουμε πως θα υπάρξει πράσινο φως, καθώς πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικό σχέδιο με αμοιβαίο συμφέρον και με άμεσες θετικές επιπτώσεις, όπως η αύξηση της δυναμικότητας του λιμανιού του Πειραιά. Θα γίνει κέντρο διανομής και logistics για μια ολόκληρη περιοχή της Ευρώπης, κινητήρας ανάπτυξης, δημιουργίας απασχόλησης. Αυτά κηρύσσει η Ευρώπη, φρονούμε λοιπόν ότι θα τηρήσει και τις απόψεις που έχει υποστηρίξει».
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η πλευρά των Κινέζων δεν έχει σκοπό να εγκαταλείψει τη μάχη και θα συνεχίσει να διεκδικεί το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες για μια επένδυση την οποία θεωρεί καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της θέσης του λιμανιού του Πειραιά στη διακίνηση containers στην Αν. Μεσόγειο.
Μάλιστα, όπως έχει σημειώσει σε απάντησή της προς την Ε.Ε., εκτιμά ότι όχι μόνο ο ΟΛΠ θα εισπράξει τα έσοδα που προβλέπονται από το εγγυημένο αντάλλαγμα και τα οποία θα έφταναν τα 3,4 δισ. ευρώ μέχρι το 2044, αλλά θα ξεπεράσει ακόμα και το ανώτατο αντάλλαγμα που η Cosco στη συμφωνία του 2008 το είχε υπολογίσει στα 4,3 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο, αφού, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, από την αρχή της σύμβασης μέχρι το 2044 θα έχει καταβάλει στον Οργανισμό 4,95 δισ. ευρώ (καθαρά παρούσα αξία στα 865 εκατ. ευρώ από 550 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το εγγυημένο αντάλλαγμα).
Πάντως, η Cosco φαίνεται να επιθυμεί να προχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση με την επέκταση της σύμβασης, αφού στο συμφωνητικό που έχει υπογραφεί με τον ΟΛΠ προβλέπεται απλώς η ενημέρωση της Επιτροπής και όχι η συγκατάθεσή της. Στη συμφωνία αναφέρεται ότι η υπόθεση πρέπει να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά από τη Βουλή. Και εφόσον στην πορεία η Επιτροπή εγείρει επίσημα θέμα και απορριφθεί τελικά η σύμβαση, θα αναλάβει η κινεζική πλευρά το κόστος.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση πολύ δύσκολα θα αποδεχθεί κάτι τέτοιο, διότι θα θέσει σε κίνδυνο το διαγωνισμό πώλησης του ΟΛΠ, αφού δεν γίνεται να προχωρήσει σε ένα φάκελο που θα έχει δεδομένα τα οποία ενδεχομένως ύστερα από επίσημη παρέμβαση της Ε.Ε. αλλάξουν.
Οι Ευρωπαίοι βλέπουν ασυνέχεια στις δύο συμβάσεις
▼Με δύο νεότερα όσον αφορά το μεγάλο λιμάνι της χώρας, επέστρεψε στην Ελλάδα από τις Βρυξέλλες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Ο υπουργός σε σύσκεψη που είχε και με τις τρεις εμπλεκόμενες επιτροπές, αυτές δηλαδή του Ανταγωνισμού, των Μεταφορών αλλά και της Εσωτερικής Αγοράς, είδε, σύμφωνα με πληροφορίες, και τους τελευταίους ενδοιασμούς που εκφράζονταν για τη πώληση του ΟΛΠ να εξανεμίζονται.
Μένει φυσικά να καταλήξει η κυβέρνηση στο ποσοστό που θα πουλήσει (από 51% μέχρι 74% των μετοχών) αλλά και να διασαφηνιστεί ο τρόπος με τον οποίο θα προστατευθεί η ακτοπλοΐα και άλλες μη επικερδείς δραστηριότητες.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, τα στελέχη των Βρυξελλών εξέφρασαν έντονες αντιρρήσεις σε ό,τι αφορά την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ μεταξύ ΟΛΠ και Cosco, που προβλέπει νέα επένδυση αξίας 230 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της δυτικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ. Οπως τόνισαν, οι προβλέψεις που έχει η νέα σύμβαση, παρά το γεγονός ότι αποτελεί επέκταση της αρχικής και όχι νέα, είναι διαφορετικές για τη δυτική πλευρά του Π3 σε σχέση με αυτές που συνεχίζουν να υπάρχουν για την ανατολική πλευρά του Π3 και για ολόκληρο τον Π2, κάτι που δεν μπορεί να γίνει δεκτό. Μάλιστα, οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να συνεχιστούν σε τεχνικό επίπεδο μέχρι το τέλος του έτους, αλλά οι πιθανότητες να γίνουν αποδεκτοί οι όροι έχουν μειωθεί δραματικά, εκτός κι αν υποχωρήσει η Cosco.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]