Είναι τυχερή η κυβέρνηση που το πρωτογενές πλεόνασμα των 812 εκατ. ευρώ, που προανήγγειλε για το 2013, δεν το πολυπιστεύουν οι αγορές και οι πολίτες και δεν τρέφουν προσδοκίες.
Είναι τυχερή η κυβέρνηση που το πρωτογενές πλεόνασμα των 812 εκατ. ευρώ, που προανήγγειλε για το 2013, δεν το πολυπιστεύουν οι αγορές και οι πολίτες και δεν τρέφουν προσδοκίες.
Με μια προσεκτική ματιά στον κεντρικό πίνακα της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού, διαπιστώνει κανείς πως ο προϋπολογισμός του κράτους, δηλαδή οι κωδικοί από τους οποίους πληρώνονται όλες οι κρατικές δαπάνες και πιστώνονται με τα φορολογικά έσοδα, είναι βαθιά ελλειμματικός. Συγκεκριμένα, τα έσοδα μείον έξοδα εμφανίζουν έλλειμμα ύψους 12,8 δισ. ευρώ!
Ακόμη, αν αφαιρέσουμε το ποσό για τις πληρωμές τόκων, του κράτους, 6,1 δισ. ευρώ, προκύπτει ένα πρωτογενές έλλειμμα ύψους 6,8 δισ. ευρώ. Το στοιχείο αυτό δημιουργεί ένα σοβαρό προβληματισμό για την προέλευση του πρωτογενούς πλεονάσματος. Με βάση τους ορισμούς της Eurostat, στα αποτελέσματα του κρατικού προϋπολογισμού προστίθενται τα οικονομικά αποτελέσματα των οργανισμών Γενικής Κυβέρνησης και προκύπτει το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης, που «μετρούν» η Eurostat και η τρόικα, αν και με διαφορετικές μεθοδολογίες.
Από τον ίδιο πίνακα του προϋπολογισμού προκύπτει πως η Ελλάδα μπορεί να έχει ένα ελλειμματικό κράτος, αλλά έχει πλεονασματικά ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ και ΝΠΔΔ. Δηλαδή, όλοι οι φορείς που μέχρι τώρα γνωρίζαμε πως είναι ελλειμματικοί και υπερχρεωμένοι, τώρα πληροφορούμαστε πως χαίρουν άκρας (οικονομικής) υγείας και υπερκαλύπτουν το κρατικό έλλειμμα.
Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης, για παράδειγμα, επρόκειτο φέτος να έχουν πλεόνασμα ύψους 2,73 δισ. ευρώ. Στον πίνακα του προϋπολογισμού, όμως, αναγράφεται ότι το πλεόνασμα για φέτος θα ανέλθει σε 5,93 δισ. ευρώ. Αύξηση της τάξης των 3,2 δισ. ευρώ, όταν την ίδια ώρα η τρόικα ζητεί πρόσθετα μέτρα για το ασφαλιστικό. Λογικά, υπερ-πλεόνασμα και πρόσθετα μέτρα δεν συμβιβάζονται.
Αντίστοιχες υπερβάσεις καταγράφουν τα πλεονάσματα των ΔΕΚΟ και όλων των δημόσιων φορέων και η λεγόμενη «άσπρη τρύπα» -όπως αποκαλείται την τελευταία 20ετία το συγκεκριμένο μέγεθος- από 4,5 δισ. ευρώ, που ήταν η εκτίμηση, εκτινάχθηκε σε 8,8 δισ. ευρώ, υπερκαλύπτοντας το πρωτογενές έλλειμμα του κράτους και αφήνοντας το πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης των 812 εκατ. ευρώ.
Τα νούμερα κουράζουν, αλλά είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να αποδεχτούμε πως η Ελλάδα έχει εξυγιάνει απόλυτα το δημόσιο τομέα και έχει πλέον «κερδοφόρα» ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ, ΝΠΔΔ και Δήμους και απαιτείται μια διευκρίνιση. Τα «πλεονάσματα» των οργανισμών Γενικής Κυβέρνησης δεν είναι τόσο απτά. Δηλαδή, δεν προκύπτουν από τη διαφορά έσοδα μείον έξοδα, αλλά από τη διαφορά του «ενεργητικού» καταθέσεις, συμμετοχές σε ομόλογα, μετοχές, αμοιβαία και του «παθητικού», τις υποχρεώσεις από βραχυχρόνια και μακροχρόνια δάνεια.
Συνεπώς, κακώς καλλιεργούνται προσδοκίες για διάθεση του 70% του πλεονάσματος σε παροχές. Είναι σαφές πως τέτοιου είδους πλεονάσματα δεν μοιράζονται.
ΠΑΝΟΣ Φ. ΚΑΚΟΥΡΗΣ - [email protected]