Πολύ χαμηλή είναι η σύνδεση των συστημάτων επαγγελματικής κατάρτισης ΑΕΚ (Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση) και ΣΕΚ (Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση) με την απασχόληση, όπως δείχνει έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.
Πολύ χαμηλή είναι η σύνδεση των συστημάτων επαγγελματικής κατάρτισης ΑΕΚ (Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση) και ΣΕΚ (Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση) με την απασχόληση, όπως δείχνει έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, οι λόγοι επιλογής των συστημάτων και των προγραμμάτων της ΑΕΚ και της ΣΕΚ επικεντρώνονται κυρίως στην απασχόληση, είτε ως εξεύρεση εργασίας είτε ως διατήρηση ή βελτίωση εργασίας και λιγότερο στη βελτίωση ευρύτερων κοινωνικών δεξιοτήτων/ ορθή αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου / βελτίωση κοινωνικών συναναστροφών.
Πιο συγκεκριμένα, η πρόσβαση/ απορρόφηση των αποφοίτων καταρτιζομένων στην απασχόληση βρίσκεται στο 15,7% για τη ΣΕΚ και στο 21,8% για την ΑΕΚ, ενώ είναι ιδιαίτερα χαμηλή η σχέση και η συνάφεια του αντικειμένου κατάρτισης με το επάγγελμα/ ειδικότητα εργασίας αυτών που τελικά βρήκαν εργασία (ΣΕΚ: 27% και ΑΕΚ: 31%).
Η διατηρησιμότητα της εργασίας κυμαίνεται επίσης σε χαμηλά επίπεδα, καθώς εντός διαστήματος 18 μηνών 81,5% (για τη ΣΕΚ) και 81,2% (για την ΑΕΚ) απώλεσαν την εργασία τους. Τα αντίστοιχα ποσοστά για το πρώτο εξάμηνο είναι 29,3% (ΣΕΚ) και 37,7% (ΑΕΚ).
Επίσης, χαμηλή είναι η αξιοποίηση των γνώσεων που ελήφθησαν: 21% για τη ΣΕΚ και 32% για την ΑΕΚ.
Στην έρευνα διατυπώνεται η ανάγκη για υποστήριξη των πολιτών με πολύ χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο, καθώς και η διαμόρφωση και λειτουργία ενός εθνικού, λειτουργικού και αποτελεσματικού συστήματος διάγνωσης και αποτύπωσης αναγκών της απασχόλησης σε επαγγέλματα, ειδικότητες και δεξιότητες, έτσι ώστε να προσανατολίζονται ανάλογα και τα συστήματα επαγγελματικής κατάρτισης.
Επίσης, ζητείται η ανάπτυξη ενός διαρκούς συστήματος βελτίωσης, υποστήριξης, λειτουργίας και επικαιροποίησης των επαγγελματικών περιγραμμάτων, όπως και η δημιουργία μηχανισμών άμεσης διασύνδεσής τους με τα προγράμματα σπουδών με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την εξειδίκευσή τους σε σχέση με τις ανάγκες στην απασχόληση. Ακόμη, προτείνονται η ανάπτυξη και εφαρμογή εθνικού συστήματος ποιότητας στη δια βίου εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση, η ενοποίηση της ΑΕΚ και της ΣΕΚ σε επίπεδο διοίκησης και ποιότητας, η ανάπτυξη «ουσιαστικού και ποιοτικού κοινωνικού διαλόγου με την ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων» για τη δημιουργία και λειτουργία ουσιαστικής πρακτικής άσκησης, καθώς και η αποφυγή καταχρηστικών μεθόδων που καθιστούν την πρακτική μηχανισμό υποκατάστασης και αντικατάστασης εργαζομένων.
Ζητούνται επίσης η ανάπτυξη εθνικού πλαισίου προσόντων και συστήματος πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων, καθώς και ανάπτυξη συστημάτων συμβουλευτικής και mentoring και ενίσχυση της συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων.
Το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία διεξήχθη σε πανελλαδικό επίπεδο με τίτλο «Σύνδεση της επαγγελματικής κατάρτισης με την απασχόληση» σε εκδήλωση στις δομές του CEDEFOP στη Θεσσαλονίκη.