Στην Ελλάδα της κρίσης, αλλά και της μεταρρύθμισης, είναι ενθαρρυντικό ότι καίριοι κλάδοι του ελληνικού επιχειρείν, όπως οι τηλεπικοινωνίες, είναι πρωτοπόροι στη διάθεση των πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους και τα προγράμματα που αναπτύσσουν για την καταπολέμηση της διαφθοράς, επισημαίνει ο Πρόεδρος της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδος, Κώστας Μπακούρης, σε άρθρο του στο naftemporiki.gr.
Αρθρο του Κώστα Μπακούρη, Προέδρου Διεθνούς Διαφάνειας-Ελλάδος
Πρόσφατα, η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια-Ελλάς, δημοσίευσε νέα Έκθεση αξιολογώντας τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις ως προς την πρόσβαση των πολιτών στην εταιρική πληροφόρηση, μέσα από τον επίσημο ιστότοπό τους. Στην Ελλάδα της κρίσης, αλλά και της μεταρρύθμισης, είναι ενθαρρυντικό ότι καίριοι κλάδοι του ελληνικού επιχειρείν, όπως οι τηλεπικοινωνίες, είναι πρωτοπόροι στη διάθεση των πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους και τα προγράμματα που αναπτύσσουν για την καταπολέμηση της διαφθοράς.
Αν και υπάρχουν περιοχές βελτίωσης –χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μεταξύ των μεγαλύτερων εταιριών συγκαταλέγονται και επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν επίσημο ιστότοπο- εντούτοις, είναι παρήγορο ότι ολοένα και περισσότερες εταιρίες ευαισθητοποιούνται στο διάλογο καταπολέμησης της διαφθοράς, αναγνωρίζοντας τη σημασία ανάπτυξης πλαισίου δεοντολογίας, προγραμμάτων ενίσχυσης της διαφάνειας, ακόμα και μηχανισμών whistleblowing.
Μέσα από την πιλοτική αυτή έρευνα της Διεθνούς Διαφάνειας-Ελλάδας, -η οποία εφάρμοσε τη μεθοδολογία της παγκόσμιας έρευνας της Διεθνούς Διαφάνειας (Transparency International)- μας δόθηκε η δυνατότητα να μάθουμε περισσότερα για τις πολιτικές καταπολέμησης της διαφθοράς. Σίγουρα δεν αποτελεί υποχρέωση για τις εταιρίες να αναπτύσσουν τέτοιου είδους δράσεις και μηχανισμούς στους κόλπους τους, αλλά έγκειται στη διακριτική τους ευχέρεια. Σίγουρα μια τέτοια πρωτοβουλία απαιτεί πόρους, που σε καιρό κρίσης είναι περιορισμένοι. Εντούτοις είναι φανερό ότι ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις συντονίζονται με το κανάλι της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αναγνωρίζοντας την αξία της για τη βιωσιμότητά τους, τη σχέση τους με τους βασικούς μετόχους, επενδύοντας σε αμεσότερη επαφή με το κοινό τους. Έχει αποδειχθεί άλλωστε ότι η επιδίωξη του κέρδους είναι πολύ πιο αποτελεσματική όταν βασίζεται σε επενδύσεις που επιδιώκουν την επίτευξη μακροπρόθεσμων στόχων. Οι στόχοι αυτοί αποσκοπούν στην ικανοποίηση όχι μόνο των μετόχων, αλλά και των πελατών, των προμηθευτών, της τοπικής κοινωνίας, του κράτους. Στοιχείο τέτοιας επένδυσης πρέπει να ενέχει κάθε ολοκληρωμένο πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, για την ενδοεταιρική καταπολέμηση της διαφθοράς.
Είναι αναγκαίο οι ίδιες οι επιχειρήσεις να επιδιώκουν την ανάπτυξη και εφαρμογή ανάλογων προγραμμάτων αποτελεσματικής αυτορρύθμισης, προκειμένου να αποτραπεί η επιβολή πρόσθετων νομικών υποχρεώσεων σε αυτές για την καταπολέμηση της ενδοεταιρικής διαφθοράς. Η ανάκτηση της αξιοπιστίας κερδίζεται αμεσότερα με την αυτοδέσμευση και την εκούσια ανάληψη θετικών πρωτοβουλιών, παρά με την συμμόρφωση σε κανόνες που επιβάλλονται άνωθεν.
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η συγκεκριμένη μελέτη αξιολόγησης δεν αποσκοπεί να προσφέρει «άλλοθι» σε κάποιες εταιρίες, ούτε να κατακρίνει άλλες. Στόχος μας είναι να ενδυναμώσει τον διάλογο περί Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ευαισθητοποιώντας τον επιχειρηματικό κόσμο να προβεί σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και προγράμματα. Το πρώτο βήμα είναι να εξασφαλιστεί πρόσβαση στην εταιρική πληροφόρηση, πεδίο αξιολόγησης της συγκεκριμένης έρευνας. Τα επόμενα βήματα και τα πιο ουσιαστικά, είναι να εξασφαλιστεί η ποιότητα των συγκεκριμένων προγραμμάτων, η αποτελεσματική εφαρμογή του πλαισίου δεοντολογίας καθώς και η αποδοτική λειτουργία των μηχανισμών εποπτείας των επιχειρήσεων σε θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς.
Το ουσιαστικό αυτό στοίχημα θα κερδηθεί μόνο αν καλλιεργηθεί στον επιχειρηματικό κόσμο νοοτροπία εξωστρέφειας, στρατηγική κοινωνικής ευθύνης, πολιτικές βιωσιμότητας.
Εδώ έγκειται ο ρόλος των θεσμικών φορέων, να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και καταπολέμησης της διαφθοράς, ώστε η δημοσιοποίηση τέτοιων πρωτοβουλιών να μην αποτελεί εξαίρεση αλλά κανόνα. Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών αναγνωρίζοντας τη διαφθορά ως μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, ενέταξε το 2004 στο Οικουμενικό Σύμφωνο τη 10η αρχή περί καταπολέμησης της διαφθοράς, στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα στον επιχειρηματικό κόσμο ως προς την ευθύνη του ενάντια του φαινομένου. Στο πλαίσιο του Οικουμενικού Συμφώνου παρόμοιες πρωτοβουλίες έχουν αναπτυχθεί και εντός της ελληνικής επικράτειας.
Για την ουσιαστική εξάλειψη του φαινομένου της διαφθοράς στον ιδιωτικό τομέα, οι πολιτικές και τα προγράμματα θα πρέπει να διακρίνονται από τη δέσμευση της ηγεσίας της επιχείρησης, υψηλή ποιότητα, αποδοτικούς μηχανισμούς εποπτείας, αλλά κυρίως από τη συνδρομή όλων των άμεσα εμπλεκομένων στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Η συγκεκριμένη Έκθεση της Διεθνούς Διαφάνειας-Ελλάδος ουσιαστικά είναι μια πρώτη μικρή προσπάθεια να «κεντρίσει» τον επιχειρηματικό κόσμο αναδεικνύοντας καλές πρακτικές πρόσβασης στην εταιρική πληροφόρηση, αλλά κυρίως να δημιουργήσει κλίμα συνεργασίας και κινητοποίησης, υπογραμμίζοντας την σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην ανάκτηση της αξιοπιστίας του επιχειρηματικού κόσμου.
Δείτε τα αποτελέσματα της Έρευνας και όλο το υλικό (αναλυτική βαθμολογία εταιριών, τρόπος βαθμολόγησης, ερωτηματολόγιο εταιριών κλπ.): http://www.transparency.gr/diafaneia-etairiki-pliroforisi-report/