Περισσότερο από 3% θα αυξηθεί το κόστος λειτουργίας του πλοίου, στη διάρκεια τόσο του 2013 όσο και του 2014, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Moore Stephens. Ειδικά για το 2013 το κόστος αναμένεται να αυξηθεί κατά 3%, ενώ για το 2014 θα φθάσει στο 3,2%.
Περισσότερο από 3% θα αυξηθεί το κόστος λειτουργίας του πλοίου, στη διάρκεια τόσο του 2013 όσο και του 2014, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Moore Stephens. Ειδικά για το 2013 το κόστος αναμένεται να αυξηθεί κατά 3%, ενώ για το 2014 θα φθάσει στο 3,2%.
Στην έρευνα δεν περιλαμβάνεται το κόστος καυσίμων. Από τα επιμέρους κόστη πιο πολύ θα αυξηθεί το μισθολογικό κόστος του πληρώματος κατά 2,4% και 2,5% για το 2013 και 2014 αντιστοίχως, ενώ τα υπόλοιπα κόστη που συνδέονται με το πλήρωμα θα κινηθούν επίσης ανοδικά, κατά 2,1% και 2,2%.
Το κόστος ασφάλισης στα P&I Clubs αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,4% το 2013 και 2,5% το 2014 σε σύγκριση με μία αύξηση κατά 2% και 2,3% αντιστοίχως των ασφαλίστρων για την κάλυψη hull & machinery.
Οι δαπάνες για ανταλλακτικά αναμένεται ότι θα κινηθούν αυξητικά κατά 2,1% και 2,3% το 2013 και το 2014 αντίστοιχα, ενώ οι ερωτηθέντες προβλέπουν και μία αύξηση κατά 2,2% στο κόστος λιπαντικών τόσο για το τρέχον έτος όσο και για το επόμενο.
Αυξητικά θα κινηθεί και το κόστος τροφοδοσίας (1,9% και 2% αντίστοιχα για το 2013 και το 2014), όπως και το κόστος επισκευών και συντήρησης (2,3% και 2,4 % αντίστοιχα).
Τα έξοδα για δεξαμενισμό των πλοίων κατά την ίδια περίοδο αναμένεται να κινηθούν επίσης ελαφρώς ανοδικά (2,1 % και 2,4 % αντίστοιχα), ενώ μικρότερα ποσοστά αύξησης θα παρουσιάσουν οι δαπάνες διαχείρισης (1,4 % και 1,7% αντίστοιχα).
Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα όσων συμμετείχαν στην έρευνα εξακολουθεί να σημειώνει ότι το κόστος καυσίμων παραμένει το μεγαλύτερο τμήμα των λειτουργικών εξόδων του πλοίου.
Οι ερωτηθέντες κλήθηκαν επίσης να προσδιορίσουν τους τρεις σημαντικότερους παράγοντες που είναι πιθανόν να επηρεάσουν το επίπεδο του κόστους λειτουργίας του πλοίου κατά τη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών. Το 21% των ερωτηθέντων (έναντι 27% στην έρευνα του περασμένου έτους) προσδιόρισε το κόστος χρηματοδότησης ως τον πιο σημαντικό παράγοντα, ακολουθούμενο από την προσφορά πληρωμάτων (20%).
Ο παράγων ανταγωνισμός βρέθηκε στην τρίτη θέση, με 18%, ενώ η τάση της ζήτησης με 16% στην τέταρτη και την πεντάδα συμπλήρωσε το κόστος εργασίας (13%). Το κόστος των πρώτων υλών, επίσης, αναφέρεται από το 10% των ερωτηθέντων ως παράγοντας που θα μπορούσε να ευθύνεται για την αύξηση του κόστους λειτουργίας.
Εκπρόσωπος της Moore Stephens σχολίασε ότι μετά τη μείωση κατά 1,8% που σημειώθηκε το 2012 στο λειτουργικό κόστος των πλοίων, η αύξηση για το 2013 και το 2014 μπορεί να δημιουργεί αισθήματα απογοήτευσης, ωστόσο στην πραγματικότητα τα ποσοστά αυτά είναι από τα χαμηλότερα των τελευταίων ετών.
Ο ίδιος σημείωσε ότι η αύξηση στο κόστος πληρωμάτων συνδέεται και με τις απαιτήσεις που δημιουργεί η εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC 2006). Σε ό,τι αφορά την αύξηση στα ασφάλιστρα των P & I Clubs αποδίδεται στις σημαντικές απώλειες με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι οι αλληλασφαλιστικοί οργανισμοί τα προηγούμενα χρόνια.
Η διαφορά στα ποσοστά αύξησης των ασφαλίστρων μεταξύ των κάλυψης αστικής ευθύνης και του hull & machinery μπορεί να αποδοθεί στη διαφορετική φύση της κάλυψης της απώλειας του πλοίου από την κάλυψη της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων.
Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη Moore Stephens οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές θα είναι δύσκολο να καλύψουν το αυξημένο κόστος λειτουργίας το επόμενο έτος, ωστόσο υπάρχουν και τα καλά νέα που αναφέρουν ότι το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον παρουσιάζει συνεχή σημάδια ανάκαμψης.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]