Πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα ύψους 17,376 δισ. ευρώ «λιμνάζουν» στις δικαστικές αίθουσες, την ώρα που η «κόντρα» μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας φουντώνει για το δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό της οικονομίας τα επόμενα χρόνια.
Πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα ύψους 17,376 δισ. ευρώ «λιμνάζουν» στις δικαστικές αίθουσες, την ώρα που η «κόντρα» μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας φουντώνει για το δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό της οικονομίας τα επόμενα χρόνια.
Η χώρα, συγκεκριμένα, στη μοναδική περίπτωση που λειτουργούσε στην εντέλεια η κρατική μηχανή, θα μπορούσε να καλύψει και το δημοσιονομικό κενό των 2 δισ. ευρώ που βλέπει (μόνο) η τρόικα, αλλά και το χρηματοδοτικό των περίπου 11,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2016!
Και όλα αυτά χωρίς να «κυνηγήσει» κανείς όσους έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, που συνολικά ξεπερνούν τα 62 δισ. ευρώ, ούτε κανείς να βάλει στο «στόχαστρο» τους φορολογουμένους που το Σεπτέμβριο άφησαν απλήρωτους φόρους 809 εκατ. ευρώ, ενώ δεν θα υπήρχε καν η ανάγκη να θεσπιστεί ο νέος φόρος ακινήτων, που αναζητά 2,9 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, από το 2014, και τόσες αναταράξεις που έχει προκαλέσει εντός και εκτός κυβέρνησης. Υπό την προϋπόθεση όμως ότι το Δημόσιο θα ήταν σε θέση να εισπράξει τους φόρους και τα πρόστιμα που βεβαιώνει, διότι το ποσό των 17,376 δισ. ευρώ αφορά σε φορολογικά (14,6 δισ.) και τελωνειακά (2,764 δισ.) πρόστιμα, τα οποία αν και βεβαιώθηκαν και οριστικοποιήθηκαν από τα δικαστήρια, ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός αδυνατεί να τα οδηγήσει στα δημόσια ταμεία, δυναμιτίζοντας παράλληλα και την προσπάθεια επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος του έτους, που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την όποια νέα βοήθεια προς τη χώρα μας.
Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών είναι αποκαλυπτικά της «γύμνιας» του συστήματος είσπραξης δημοσίων εσόδων που οφείλεται και στη σημαντική καθυστέρηση αναδιάρθρωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Τα δικαστήρια έχουν επιδικάσει προς είσπραξη πρόστιμα ύψους 17,376 δισ. ευρώ και απ’ αυτά στα ταμεία του Δημοσίου έχουν εισρεύσει μόλις 887,66 εκατ. ευρώ ή ποσοστό που αντιστοιχεί περίπου στο 5% του συνόλου.
Η χαμηλή εισπραξιμότητα δείχνει ότι επιβάλλονται μεν πρόστιμα για φορολογικές και τελωνειακές παραβάσεις, τα οποία όμως στις περισσότερες περιπτώσεις είναι εξοντωτικά και όχι μόνο δεν εισπράττονται από το Δημόσιο, αλλά καταλήγουν στην τεράστια δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών, τα οποία έχουν υπερβεί τα 60 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2013, στα διοικητικά δικαστήρια όλης της χώρας εκκρεμούσαν ακόμη για εκδίκαση πάνω από 111.151 φορολογικές υποθέσεις, από τις οποίες περίπου οι 32.738 αφορούν σε πρόστιμα και προσαυξήσεις συνολικού ύψους 8,01 δισ. ευρώ, που επιβλήθηκαν σε επιχειρήσεις και σε ελεύθερους επαγγελματίες για παραβάσεις στο ΦΠΑ, στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι από τις υποθέσεις αυτές:
Από τις εν λόγω 111.151 φορολογικές υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια, οι 100.188 βρίσκονται στο Πρωτοδικείο, οι 9.700 στο Εφετείο και οι 1.260 στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Στο «κόκκινο» οι ληξιπρόθεσμες οφειλές επιχειρήσεων
Σε αδιέξοδο βρίσκεται ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, καθώς κάθε μήνα όλο και αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, λόγω της αδιέξοδης οικονομικής πολιτικής που ακολουθείται και έχει ως αποτέλεσμα να έχει «στεγνώσει» η αγορά από ρευστό, τα λουκέτα να πέφτουν «βροχή» και η ανεργία να καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, που καταγράφουν την πορεία των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, πιστοποιούν ότι οι επιχειρήσεις βρίσκονται στο «κόκκινο» πλέον, αφού είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο μέσα σε ένα μήνα, το Σεπτέμβριο, στον κατάλογο με τις επιχειρήσεις που έχουν χρέη προς το Δημόσιο προστέθηκαν 343.692!
Το μέγεθος, μάλιστα, είναι πρωτοφανές, αφού -με βάση πάντα τα στοιχεία του υπουργείου- ουδέποτε ο αριθμός των εταιρειών που χρωστούσαν είχε υπερβεί τις 183.000. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Αύγουστο ήταν 182.785 και μέσα σε ένα μήνα, το Σεπτέμβριο, βρέθηκαν να έχουν χρέη προς το Δημόσιο ύψους 39,35 δισ. ευρώ συνολικά 526.477 επιχειρήσεις!
Από την άλλη πλευρά, περίπου 2,6 εκατ. φυσικά πρόσωπα χρωστούσαν στο τέλος Σεπτεμβρίου 22,6 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το σύνολο των ληξιπρόθεσμων χρεών να ανέρχεται στο εννεάμηνο στα 62 δισ. ευρώ!
«Κενό» στους φόρους
«Μαύρη τρύπα» στους φόρους, εισοδήματος και περιουσίας, που αύξησε κατά 739,3 εκατ. ευρώ τα ληξιπρόθεσμα χρέη το Σεπτέμβριο, φανερώνουν τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.
Ταυτόχρονα απογοητευτική είναι η εικόνα των Εφοριών, αφού μόνο 30 από τις 140 έπιασαν το στόχο των εσόδων, με αποτέλεσμα η απόκλιση να είναι της τάξεως του 1,4%, παρά το γεγονός ότι οι εισπράξεις από το ΦΠΑ έχουν βελτιωθεί αισθητά, καθώς οι 78 από τις 140 ΔΟΥ της χώρας κινούνται εντός στόχων, καταγράφοντας «κέρδη» 1,6%. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, η συνολική εικόνα δεν αλλάζει, αφού οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από το ΦΠΑ στο τέλος Αυγούστου ήταν πάνω από 13,7 δισ. ευρώ.
Χαρακτηριστικό της αδυναμίας των νοικοκυριών να πληρώσουν τους δυσβάσταχτους φόρους αποτελεί το γεγονός ότι τα ληξιπρόθεσμα χρέη στο εισόδημα αυξήθηκαν το Σεπτέμβριο, σε σχέση με τον Αύγουστο, κατά 2,09% ή κατά 233,2 εκατ. ευρώ, ενώ αυτά από τους έκτακτους άμεσους φόρους κατέγραψαν αύξηση 66,45% ή κατά 139,8 εκατ. ευρώ σε ένα μήνα.
Από Δευτέρα τα τέλη κυκλοφορίας
Την επόμενη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου ανοίγει η λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής, μέσω του Taxisnet, για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας οχημάτων και μοτοσικλετών για το 2014, που θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως και τις 31 Δεκεμβρίου.
Επισημαίνεται ότι τα τέλη κυκλοφορίας για το 2014 δεν έχουν μεταβληθεί σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας του 2013, όμως όσοι φορολογούμενοι διαθέτουν Ι.Χ. άνω των 1.929 κυβικών μαζί με τα τέλη κυκλοφορίας του 2014 θα καταβάλουν και το φόρο πολυτελείας του 2013.
Στόχος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων είναι τα δύο ειδοποιητήρια να δοθούν ταυτοχρόνως στο κοινό, ωστόσο εάν η ειδική εφαρμογή για το φόρο πολυτελείας δεν είναι έτοιμη μέχρι τα τέλη της εβδομάδας, τότε θα δοθεί πρώτη σε λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή για τα τέλη κυκλοφορίας.
Οι φορολογούμενοι θα μπορούν να καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν στα οχήματα ιδιοκτησίας τους στο τραπεζικό γκισέ, προσκομίζοντας το έντυπο που θα εκτυπώσουν από την ειδική εφαρμογή του Taxisnet.
Τα στελέχη, πάντως, του υπουργείου Οικονομικών, αναγνωρίζοντας τις στρεβλώσεις του ισχύοντος καθεστώτος, και φοβούμενα φυσικά νέα αθρόα κατάθεση πινακίδων όπως τα προηγούμενα χρόνια που στέρησαν αρκετά εκατομμύρια ευρώ από τα δημόσια ταμεία, μελετούν όπως σύντομα αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας και γίνεται με βάση την αξία λιανικής και όχι με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - [email protected]