Ενταση της ελληνοϊταλικής σύγκρουσης σε Αιγαίο και Αδριατική αναμένεται το επόμενο διάστημα, στο βαθμό που σχεδιασμοί από τη μια και την άλλη πλευρά υλοποιηθούν. Οπως ανέφερε η «Ν», η Minoan Lines, θυγατρική του ομίλου Grimaldi, με έδρα το Ηράκλειο, ετοιμάζεται να καταθέσει αίτηση στις αρμόδιες υπηρεσίες εντός των επόμενων ημερών για ετήσια δρομολόγηση πλοίου ή πλοίων στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά που είναι το άντρο της ΑΝΕΚ. Η χανιώτικη εταιρεία αναμένεται να υποδεχθεί τη γείτονά της έχοντας στα Χανιά δύο από τα πλέον σύγχρονα πλοία του στόλου της, τα επιβατηγά - οχηματαγωγά «Ελυρος» και «Olympic Champion». Το δεύτερο πλοίο θα αντικαταστήσει το «Λατώ», ένα πλοίο μεγάλης ηλικίας, το οποίο αποσύρεται για την ετήσια ακινησία του.
Ενταση της ελληνοϊταλικής σύγκρουσης σε Αιγαίο και Αδριατική αναμένεται το επόμενο διάστημα, στο βαθμό που σχεδιασμοί από τη μια και την άλλη πλευρά υλοποιηθούν. Οπως ανέφερε η «Ν», η Minoan Lines, θυγατρική του ομίλου Grimaldi, με έδρα το Ηράκλειο, ετοιμάζεται να καταθέσει αίτηση στις αρμόδιες υπηρεσίες εντός των επόμενων ημερών για ετήσια δρομολόγηση πλοίου ή πλοίων στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά που είναι το άντρο της ΑΝΕΚ. Η χανιώτικη εταιρεία αναμένεται να υποδεχθεί τη γείτονά της έχοντας στα Χανιά δύο από τα πλέον σύγχρονα πλοία του στόλου της, τα επιβατηγά - οχηματαγωγά «Ελυρος» και «Olympic Champion». Το δεύτερο πλοίο θα αντικαταστήσει το «Λατώ», ένα πλοίο μεγάλης ηλικίας, το οποίο αποσύρεται για την ετήσια ακινησία του.
Παράλληλα, στην Αδριατική ο όμιλος Grimaldi ανοίγει νέα γραμμή από τη Ραβένα για Ηγουμενίτσα και Πάτρα, με ένα πλοίο αρχικά, όπως αναφέρουν στελέχη του. Η γραμμή θα αρχίσει τη λειτουργία της τις προσεχείς εβδομάδες, προσθέτοντας χωρητικότητα στις γραμμές της Αδριατικής, ενώ λίγες ημέρες πριν ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Grimaldi Emanuele Grimaldi δήλωνε (αναφέρθηκε σχετικά η «Ν» σε προηγούμενο φύλλο) ότι η Αδριατική «σηκώνει» μόλις δέκα πλοία.
Στη γραμμή της Ανκόνα
Για ανακολουθία λόγων και έργων της διοίκησης του ομίλου Grimaldi κάνουν λόγο στελέχη της ελληνικής κοινοπραξίας ΑΝΕΚ-Superfast. Οπως εξηγούν, στη γραμμή της Ανκόνα, που είναι η μεγαλύτερη και εκτιμάται ότι αποτελεί «μήλον της Εριδος» στην ελληνοϊταλική σύγκρουση, οι δύο ελληνικές εταιρείες της κοινοπραξίας, ΑΝΕΚ και Superfast, είχαν συνολικά τέσσερα πλοία (δύο ΑΝΕΚ και δύο Supefast) με χωρητικότητα 110 φορτηγά το κάθε πλοίο, ενώ άλλα δύο πλοία ανάλογης χωρητικότητας είχε και η Minaon Lines. Με τη σημαντική μείωση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης, οι δύο εταιρείες (ΑΝΕΚ και Superfast) προχώρησαν στη σύσταση κοινοπραξίας, ενώ μείωσαν τα πλοία τους στα τρία, με συνολική χωρητικότητα 330 φορτηγά (από 440 φορτηγά).
Την ίδια περίοδο, όμως, η Minoan Lines αύξησε τη χωρητικότητα καθώς δρομολόγησε στη γραμμή τρία πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας, τα οποία τα ναύλωσε από άλλη θυγατρική του ομίλου. Τα δύο πλοία της Minoan (Cruise Europa και Cruise Olympia) έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 170 φορτηγών το κάθε ένα, σημειώνουν τα ίδια στελέχη, ενώ το τρίτο πλοίο το Europa Link φθάνει τα 270 φορτηγά. Συνεπώς με τα τρία πλοία μαζί η χωρητικότητα φθάνει τα 610 φορτηγά, δηλαδή τριπλάσια από την αρχική χωρητικότητα της Minoan Lines. Ειδικότερα, τα Cruise Europa και Olympia με μήκος 225 μέτρα μπορούν το κάθε ένα να μεταφέρουν 2.850 επιβάτες και έχουν χωρητικότητα στο γκαράζ 3.050 γραμμικά μέτρα. Αντιθέτως τα Olympia Palace και Europa Palace μπορούν το κάθε ένα να μεταφέρει 1.922 επιβάτες και έχει χωρητικότητα στο γκαράζ 1.932 γραμμικά μέτρα.
Παρ’ όλα αυτά, όμως, η μεγάλη αυτή διαφορά χωρητικότητας δεν αποτυπώνεται ακόμη στα μερίδια αγοράς στη γραμμή της Ανκόνας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του προηγούμενου επταμήνου (Ιανουάριος-Ιούλιος), στη γραμμή της Ανκόνα διακινήθηκαν συνολικά 336.169 επιβάτες έναντι 342.385 πέρυσι, σημειώθηκε δηλαδή μία μικρή μείωση, με την κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast να διακινεί 185.900 επιβάτες περίπου και τη Minoan περί τις 150.250 επιβάτες. Επίσης, στην ίδια γραμμή μεταφέρθηκαν το επτάμηνο 78.300 Ι.Χ. αυτοκίνητα, περίπου 500 λιγότερα σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Η κοινοπραξία μετέφερε 44.000 Ι.Χ. και τα υπόλοιπα η Minoan Lines. Στα φορτηγά, όμως, η εικόνα είναι αντίθετη, καθώς η θυγατρική του ιταλικού ομίλου, η Minoan Lines, μετέφερε την πλειονότητα των φορτηγών: 38.900 σε σύνολο 71.100, κατακτώντας μερίδιο αγοράς 54,71%. Στη συνολική μεταφορά φορτηγών στη γραμμή της Ανκόνα σημειώθηκε μία μικρή μείωση κατά 4.500 φορτηγά σε σύγκριση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2012.
Με βάση τα παραπάνω, στελέχη της κοινοπραξίας επισημαίνουν ότι ο πραγματικός στόχος του ομίλου Grimaldi δεν είναι να υπάρξει κάποιος εξορθολογισμός στις γραμμές της Αδριατικής αλλά να κυριαρχήσει η ιταλική εταιρεία έναντι των ελληνικών, παρά τις σημαντικές ζημιές που υφίσταται τα τελευταία τρία χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση ο όμιλος Grimaldi δεν κρύβει ότι επιδιώκει να δημιουργήσει τη θαλάσσια «Εγνατία» που θα συνδέει διά θαλάσσης την Τουρκία και τη Μέση Ανατολή με τη Δυτική Μεσόγειο και τον Ατλαντικό Ωκεανό. Προκειμένου να επιτύχει το στόχο του απέκτησε το 2008 τις Μινωικές Γραμμές, στις οποίες έχει επενδύσει από τότε περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένης και της τελευταίας αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]