Για το μέλλον των ναυπηγείων θα συζητούσαν προ ημερών, στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος. Ωστόσο, όμως, καθ’ όλη τη διάρκεια της προγραμματισμένης συνάντησης επικράτησε το ζήτημα της φορολόγησης των ακινήτων.
Για το μέλλον των ναυπηγείων θα συζητούσαν προ ημερών, στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος. Ωστόσο, όμως, καθ’ όλη τη διάρκεια της προγραμματισμένης συνάντησης επικράτησε το ζήτημα της φορολόγησης των ακινήτων.
Δηλώσεις, ανακοινώσεις, διαρροές, τοποθετήσεις κινήθηκαν γύρω από το φλέγον θέμα της ακίνητης περιουσίας και το πώς θα φορολογηθεί η ύπαιθρος έναντι των αστικών κέντρων.
Στο μεταξύ, η ναυπηγική βιομηχανία σε μια χώρα με ισχυρή παρουσία στην παγκόσμια ναυτιλία και ανεπτυγμένη ακτοπλοΐα λόγω τουρισμού, χάθηκε από την επικαιρότητα. Και όχι μόνο. Χάθηκε και από την ατζέντα των δύο ηγετών. Τη στιγμή, μάλιστα, που η ιδιοκτησία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά με εξώδικό της προς την ελληνική κυβέρνηση έχει ζητήσει να αποσύρει τα ημιτελή υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας.
Σκαραμαγκάς, Σύρος και Ελευσίνα, τα τρία ναυπηγεία της χώρας, απασχολούν -σημειώστε λάθος, υποαπασχολούν- κοντά στα 2.000 άτομα, ενώ από τα ναυπηγεία ζούσαν, στις καλές εποχές, περισσότεροι από 15.000 εργαζόμενοι σε άλλους κλάδους, υποστηρίζοντας τις καθημερινές εργασίες των εγκαταστάσεων. Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί λοιπόν ότι, σε σύνολο, η ναυπηγική βιομηχανία συντηρούσε οικονομικά μια μεγάλη επαρχιακή πόλη της χώρας.
Το θέμα αυτό, ωστόσο, δεν συζητήθηκε στη συνάντηση Σαμαρά - Βενιζέλου, διότι πολύ απλά η κυβέρνηση αδυνατεί να εστιάσει μακριά από τα φορολογικά ζητήματα και το πώς θα τιμωρήσει όσους έχουν ακόμη την… πολυτέλεια να δηλώνουν εισόδημα ή έκαναν το «λάθος» να επενδύσουν κατά το παρελθόν σε ακίνητα.
Τελικά φαίνεται πως είναι πολύ δύσκολο για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να αντιληφθεί ότι αν έδινε «ζωή» στα ναυπηγεία, οι φόροι θα έρχονταν από μόνοι τους στα δημόσια ταμεία. Μέσω της ανάπτυξης. Εννοια που παραμένει άγνωστη στον πρωθυπουργό, αλλά και στον αρμόδιο υπουργό Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος ίσως να πληροφορήθηκε ότι τα αρμόδια δικαστήρια έκαναν δεκτό το αίτημα πτώχευσης της ιστορικής αρτοβιομηχανίας Κατσέλης (βλέπε Nutriart), αφήνοντας στο δρόμο 480 εργαζομένους.
Οταν, λοιπόν, με το καλό η κυβέρνηση τελειώσει με τις ασκήσεις λογιστικής -αν ποτέ τελειώσει-, ίσως βρεθεί και λίγος χρόνος να ασχοληθεί με τα «πεζά» και «καθημερινά» ζητήματα της αγοράς, όπως η ουσιαστική τόνωση του επιχειρείν, οι πραγματικές επενδύσεις, η αντιμετώπιση της ανεργίας…
ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΤΣΟΥΛΟΣ - [email protected]