Στο «κενό» φαίνεται ότι πέφτει η πρόταση των «ανταρτών» βουλευτών της ΝΔ για διατήρηση και το 2014 του «χαρατσιού» της ΔΕΗ, μειωμένου μάλιστα κατά 10%, ενώ όλα δείχνουν ότι κερδίζουν έδαφος οι προτάσεις που αφορούν αλλαγή κριτηρίων και συντελεστών όσον αφορά τη φορολόγηση των μεγαλοκτηματιών και όσων λαμβάνουν επιδοτήσεις, χωρίς νέες παρεμβάσεις στα αστικά ακίνητα.
Στο «κενό» φαίνεται ότι πέφτει η πρόταση των «ανταρτών» βουλευτών της ΝΔ για διατήρηση και το 2014 του «χαρατσιού» της ΔΕΗ, μειωμένου μάλιστα κατά 10%, ενώ όλα δείχνουν ότι κερδίζουν έδαφος οι προτάσεις που αφορούν αλλαγή κριτηρίων και συντελεστών όσον αφορά τη φορολόγηση των μεγαλοκτηματιών και όσων λαμβάνουν επιδοτήσεις, χωρίς νέες παρεμβάσεις στα αστικά ακίνητα.
Ειδικότερα, όπως ανέφεραν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, η διατήρηση του «χαρατσιού» της ΔΕΗ προσκρούει στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, βάσει της οποίας το ΕΕΤΗΔΕ δεν είχε κριθεί αντισυνταγματικό λόγω της προσωρινότητας του μέτρου που ελήφθη εξαιτίας της έκτακτης δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας.
Ως εκ τούτου τα στελέχη του υπουργείου κρίνουν ότι αναπόφευκτα, εάν διατηρηθεί για έναν ακόμη χρόνο, θα υπάρξουν νομικά προβλήματα και πληθώρα προσφυγών που θα μπλοκάρει την εφαρμογή του μέτρου, πέρα από το γεγονός -όπως υπογράμμιζαν- ότι και η ΔΕΗ δεν επιθυμεί άλλο να εισπράττει για λογαριασμό των Εφοριών, αφού παραμένουν απλήρωτοι και δεκάδες χιλιάδες λογαριασμοί της από τους καταναλωτές.
Βέβαια, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι η τρόικα, μέχρι πρότινος, ζητούσε και αυτή, από την πλευρά της, επίμονα να συνεχιστεί η είσπραξη του έκτακτου ειδικού τέλους επί των ακινήτων από τη ΔΕΗ, καθώς αμφιβάλλει κατά πόσο η νέα υπηρεσία που πρόκειται να συσταθεί για την είσπραξη του ΕΝΦΑ θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο έργο της.
Η αλήθεια όμως για το οικονομικό επιτελείο, που δεν επιθυμεί τη διατήρηση του «χαρατσιού», κρύβεται στο σκέλος των εσόδων, αφού απομακρύνεται ο στόχος είσπραξης των 2,9 δισ. ευρώ που επιβάλλεται από το μνημόνιο. Και αυτό για τους εξής λόγους:
Ομως από το «χαράτσι» τα βεβαιωθέντα έσοδα, με βάση τα σημερινά δεδομένα και τη μείωση του 15% που ισχύει σε σχέση με το 2012, ανέρχονται σε 1,9 δισ. ευρώ.
Στόχοι που απέχουν πολύ από τις επιδιώξεις του νέου Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, αφού με βάση το νομοσχέδιο που έχει δοθεί στη δημοσιότητα προσδοκάται να βεβαιωθούν έσοδα περί τα 3,5 δισ. ευρώ και να εισπραχθούν 2,9 δισ. ευρώ.
Οι όποιες αλλαγές επομένως, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», θα πρέπει να κινηθούν σε αυτό το πλαίσιο, ώστε να μην υπάρξουν αποκλίσεις που θα διαταράξουν ακόμη περισσότερο τις σχέσεις με την τρόικα.
Αλλαγές κριτηρίων και συντελεστών
Σε κάθε περίπτωση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών φαίνεται ότι συζητά αλλαγές στους συντελεστές και στα κριτήρια φορολόγησης των αγροτεμαχίων, ειδικά όσον αφορά τους αγρότες με μεγάλες εκτάσεις και επιδοτήσεις, ενώ δεν προτίθεται να προχωρήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στη φορολόγηση των αστικών ακινήτων, αφού αντίθετα μάλιστα μελετάται μικρή ελάφρυνση των μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων.
Συγκεκριμένα, οι αλλαγές που έχουν πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων και ενδέχεται να υιοθετηθούν, για να σταματήσουν και οι εσωκομματικές «γκρίνιες», είναι οι εξής:
Φορείς: Δραματικές οι επιπτώσεις
Δραματικές επιπτώσεις στην κοινωνία, στην οικονομία, στις συναλλαγές και στην απονομή της Δικαιοσύνης θα επιφέρει ο σχεδιαζόμενος Ενιαίος Φόρος Ακινήτων στην περίπτωση που εφαρμοστεί δίχως αλλαγές.
Στη διαπίστωση αυτή αναφορικά με τη φορολογία ακινήτων προέβη χθες ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ Στράτος Παραδιάς, σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον πρόεδρο της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος και του ΔΣΑ Γιάννη Αδαμόπουλο και τον πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος Κώστα Βλαχάκη.
Στη συνέντευξη τονίστηκε η ανάγκη να ληφθούν διορθωτικά μέτρα προκειμένου: Να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά ζητήματα αντισυνταγματικότητας του νέου φόρου. Να μειωθούν οι συντελεστές φορολογίας για τα ξενοίκιαστα ακίνητα, τα αστικά οικόπεδα και τα διατηρητέα κτήρια. Να αποποινικοποιηθεί άμεσα η αντικειμενική αδυναμία καταβολής των φόρων.
Η ΠΟΜΙΔΑ υπογράμμισε ότι θεωρεί απαράδεκτο να διατηρηθεί έστω και για μία ημέρα το σημερινό καθεστώς της επιβολής δύο φόρων κεφαλαίου στην αστική ακίνητη ιδιοκτησία, δηλαδή του ΦΑΠ και του Ειδικού Τέλους («χαράτσι») που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ρεύματος. Επιπλέον, τάχθηκε εναντίον κάθε πρότασης που αποσκοπεί στη διαιώνιση του σημερινού καθεστώτος, σύμφωνα με το οποίο κάποιες κατηγορίες πολιτών δεν πληρώνουν απολύτως τίποτα και το φορολογικό βάρος πέφτει εξ ολοκλήρου στην καθημαγμένη αστική ιδιοκτησία.
Ταυτόχρονα και οι τρεις εκπρόσωποι των παραπάνω φορέων επισήμαναν ότι το προσχέδιο έχει ανάγκη από άμεσες αλλαγές που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την εισπραξιμότητά του, χωρίς να στείλουν «στρατιές ιδιοκτητών αστικών ακινήτων στις φυλακές».
«Τροχοπέδη»
Οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών, των δικηγόρων και των συμβολαιογράφων επεσήμαναν σε κοινή συνέντευξη Τύπου ότι η διάταξη του νομοσχεδίου με την οποία οι ιδιοκτήτες, προκειμένου να κάνουν οποιοδήποτε συμβόλαιο, άσκηση αγωγής ή άλλη δικαστική ενέργεια, καλούνται να προσκομίζουν πιστοποιητικά από τις ΔΟΥ που να πιστοποιούν όχι μόνο ότι έχουν δηλώσει το ακίνητο στη δήλωση Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, αλλά και ότι έχουν καταβάλει τον αναλογούντα φόρο, όχι μόνο για το συγκεκριμένο ακίνητο, αλλά και για όλα τα υπόλοιπα ακίνητά τους, αποτελεί στην πραγματικότητα τροχοπέδη στις εμπράγματες συναλλαγές και στην απονομή της δικαιοσύνης.
Εξομάλυνση της λειτουργίας της αγοράς
Στην εξομάλυνση της λειτουργίας στην αγορά ακινήτων αναμένεται να συμβάλει ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων, εκτιμούν οι οικονομολόγοι της Alpha Bank, τονίζοντας πάντως ότι θα πρέπει να συνδυαστεί με τη δραστική μείωση ή κατάργηση του φόρου επί των συναλλαγών και με την αναγκαία εκλογίκευση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων, ο ενιαίος φόρος θα είναι ο μόνος φόρος κατοχής ακινήτων που θα επιβαρύνει τα ακίνητα από το 2014, έναντι των ΦΑΠ των ετών 2011, 2012 και 2013 και του ΕΕΤΑ (πρώην ΕΕΤΗΔΕ) του 2013, που επιβλήθηκαν (εκτάκτως) όλοι ταυτόχρονα το 2013.
Ο ΕΝΦΑ θα επιβάλλεται στο κάθε ακίνητο χωριστά και όχι στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας του κάθε φορολογουμένου, όπως συνέβαινε με τους ΦΑΠ. Η επιβολή του δικαιολογείται από το γεγονός ότι η αξία του ακινήτου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις υποδομές και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από το κράτος σε κάθε περιοχή.
Επιπλέον, ο νέος φόρος επιβάλλεται σε σημαντικά διευρυμένη φορολογική βάση (και στα εντός σχεδίου οικόπεδα και στα εκτός σχεδίου γήπεδα και αγροτεμάχια) και, επομένως, συνεπάγεται εκλογικευμένη και διαφανή επιβάρυνση για κάθε ακίνητο. Με αυτά τα δεδομένα, οι φορολογικοί συντελεστές πρέπει να είναι χαμηλοί, σημειώνει η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.
Στην ανάλυση αναφέρεται ότι για κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων (ιδιαίτερα όσον αφορά τα εντός σχεδίου πόλης οικόπεδα), η φορολογική επιβάρυνση είναι υπέρμετρα υψηλή και θα πρέπει να υπάρξουν προσαρμογές, ενώ στα κτήρια η επιβάρυνση που προκύπτει επί της ισχύουσας αντικειμενικής αξίας των ακινήτων είναι σχετικά χαμηλή και αναμένεται να συμβάλει στην ομαλή λειτουργία της αγοράς ακινήτων.
Τέλος, χαμηλή κρίνεται η επιβάρυνση από την επιβολή του ενιαίου φόρου στα εκτός σχεδίου πόλης γήπεδα και αγροτεμάχια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - ΜΑΝΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ