Εξομάλυνση της λειτουργίας της αγοράς ακινήτων από το 2014, λόγω της ανακοίνωσης του τελικού σχεδίου νόμου για το νέο ενιαίο φόρο ακινήτων (ΕΝΦΑ) αναμένουν οι αναλυτές της Alpha Bank.
Εξομάλυνση της λειτουργίας της αγοράς ακινήτων από το 2014, λόγω της ανακοίνωσης του τελικού σχεδίου νόμου για το νέο ενιαίο φόρο ακινήτων (ΕΝΦΑ) αναμένουν οι αναλυτές της Alpha Bank.
Όπως αναφέρεται στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της τράπεζας, αυτό θα συμβεί με μεγαλύτερη βεβαιότητα εάν η θεσμοθέτηση του ΕΝΦΑ συνδυαστεί με την «απολύτως αναγκαία» δραστική μείωση ή κατάργηση του φόρου επί των συναλλαγών και με την «επίσης απολύτως αναγκαία» εκλογίκευση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων που αποτελούν κριτήριο για την επιβολή και του ΕΝΦΑ.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Alpha Bank, η επιβολή του ΕΝΦΑ, που θα επιβάλλεται, «όπως είναι λογικό», στο κάθε ακίνητο χωριστά και όχι στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας του κάθε φορολογουμένου, όπως συνέβαινε με τους ΦΑΠ, δικαιολογείται από το γεγονός ότι η αξία του ακινήτου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις υποδομές και υπηρεσίες που προσφέρονται από το κράτος σε κάθε περιοχή.
«Επιπλέον, ο νέος φόρος επιβάλλεται σε μια σημαντικά διευρυμένη φορολογική βάση (και στα εντός σχεδίου οικόπεδα και στα εκτός σχεδίου γήπεδα και αγροτεμάχια) και επομένως συνεπάγεται εκλογικευμένη και διαφανή επιβάρυνση για κάθε ακίνητο. Με αυτά τα δεδομένα, οι φορολογικοί συντελεστές πρέπει να είναι χαμηλοί» αναφέρεται στην έκθεση.
Κατά τους αναλυτές της Alpha Bank, για κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων (ιδιαίτερα όσον αφορά στα εντός σχεδίου πόλεως οικόπεδα) η φορολογική επιβάρυνση είναι υπέρμετρα υψηλή και εκτιμάται ότι θα υπάρξουν αλλαγές κατά τη διαβούλευση. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι στα κτήρια η επιβάρυνση που προκύπτει επί της ισχύουσας αντικειμενικής αξίας των ακινήτων είναι σχετικά χαμηλή και αναμένεται να συμβάλει στην ομαλή λειτουργία της αγοράς ακινήτων. Η επιβάρυνση από την επιβολή του ΕΝΦΑ στα εκτός σχεδίου πόλεως γήπεδα και αγροτεμάχια κρίνεται χαμηλή.
«Συνολικά η θέσπιση του ΕΝΦΑ (στο βαθμό που θα γίνει δυνατή κάτω από τον κατακλυσμό αρνητικών κρίσεων που φαίνεται να έχει προκαλέσει από σημαντικές ομάδες πίεσης στην ελληνική κοινωνία) μπορεί να αποτελέσει μια από τις σπουδαιότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιηθούν στην Ελλάδα και μάλιστα με μεγάλη καθυστέρηση. Η εκλογικευμένη φορολόγηση όλων των ακινήτων αποτελεί έναν από τους βασικότερους θεσμούς σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου» επισημαίνεται στην έκθεση.
Όπως σημειώνεται ωστόσο, ο ΕΝΦΑ είναι ένας πολύ περίπλοκος φόρος και επιβάλλεται «πολύ σωστά» για πρώτη φορά στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας, οπότε ενδέχεται να έχει ακόμη σημαντικές ατέλειες και να συνεπάγεται ακόμη και «απολύτως ασύμμετρες» επιβαρύνσεις σε αρκετές περιπτώσεις. «Το χειρότερο βέβαια που μπορεί να συμβεί θα είναι αντί των αναγκαίων βελτιώσεων στον ΕΝΦΑ να μειωθεί η αποδοτικότητά του με διορθώσεις και εκπτώσεις που αναιρούν τη βασική φιλοσοφία αυτού του πολύ σημαντικού για την Ελλάδα νόμου» εκτιμούν οι αναλυτές της Alpha Bank.
Πολύ καλύτερη η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2013
Ο προϋπολογισμός του 2013 συνεχίζει να εκτελείται πολύ καλύτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί και στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, αναφέρεται στην έκθεση.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Alpha Bank, το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης εξακολουθεί να είναι πλεονασματικό στα 1,132 δισ. στο 9μηνο 2013, έναντι ελλείμματος 2,069 δισ. στο αντίστοιχο 9μηνο του 2012 και έναντι στόχου για έλλειμμα 2,87 δισ. στο 9μηνο 2013. Το ανωτέρω πλεόνασμα σημειώνεται ότι οφείλεται κατά κύριο λόγο στη σημαντική μείωση των πρωτογενών δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού κατά -7,4% σε ετήσια βάση στο 9μηνο 2013.
«Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη πτώση των πρωτογενών δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται στα δραστικά μέτρα μείωσής τους που ελήφθησαν τον Οκτώβριο- Νοέμβριο 2012» τονίζεται στην έκθεση.
Κατά τους αναλυτές της Eurobank, το πλεόνασμα στο πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης προκύπτει και από τη σημαντική βελτίωση που σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2013 στον τομέα των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού (Τ.Π).
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, εκτιμάται ότι το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης (χωρίς να λαμβάνονται υπ’όψιν τα 1,5 δισ. του προγράμματος SMP) μπορεί να διαμορφωθεί σε μικρό έλλειμμα της τάξης των 0,7 δισ., από έλλειμμα 2,04 δισ. που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΜΠΔΣ) 2013-2016.
«Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τις εκτιμήσεις για την υλοποίηση των προϋπολογισμών των άλλων φορέων της γενικής κυβέρνησης (…) οδηγούν στην εκτίμηση ότι ο προϋπολογισμός 2013 μπορεί να εκτελεστεί τελικά με πρωτογενές πλεόνασμα στη ΓΚ σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2014 (0,34 δισ. ευρώ)» καταλήγουν οι αναλυτές της Alpha Bank.