Σημαντικά περιθώρια συμφωνίας υπάρχουν για τα ανοιχτά θέματα του 2014, ενώ η λύση για το χρέος καθυστερεί, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Eurobank στο εβδομαδιαίο οικονομικό της δελτίο «7 Ημέρες Οικονομία».
Σημαντικά περιθώρια συμφωνίας υπάρχουν για τα ανοιχτά θέματα του 2014, ενώ η λύση για το χρέος καθυστερεί, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Eurobank στο εβδομαδιαίο οικονομικό της δελτίο «7 Ημέρες Οικονομία».
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, η επόμενη περίοδος θα είναι κρίσιμη για την εφαρμογή του προγράμματος και την έξοδο από την κρίση, καθώς η ελληνική κυβέρνηση τις επόμενες εβδομάδες είναι αναγκαίο να ολοκληρώσει τις προαπαιτούμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την αποδέσμευση της δόσης του ενός δισ. ευρώ και να ολοκληρώσει την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2014, συμπεριλαμβανομένων των λύσεων για το πρόβλημα του δημοσιονομικού και του χρηματοδοτικού κενού του 2014.
Επίσης, πρέπει να ολοκληρώσει την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΜΠΔΣ) 2014-2017 και την ταυτοποίηση των μέτρων για το 2015-2016, αν κριθούν απαραίτητα, καθώς και να προετοιμάσει το έδαφος για την έναρξη του επίσημου διαλόγου για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους. Συνολική λύση για την ελάφρυνση του χρέους αναμένεται το αργότερο μέχρι το τέλος του Απριλίου του 2014, που να καλύπτει το χρηματοδοτικό κενό της περιόδου 2015-16.
Όπως κρίνουν οι αναλυτές της Eurobank, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για επίτευξη συμφωνίας όσον αφορά στα θέματα του 2014 για την επίτευξη συμφωνίας όσονα φορά στα θέματα του 2014 χωρίς την επιβολή οριζόντιων μέτρων, ωστόσο δεν αποκλείονται στοχευμένες παρεμβάσεις για να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς αποτελέσματος του 2014.
Η εξέλιξη της εκτέλεσης του προϋπολογισμού της κεντρικής κυβέρνησης κρίνεται ικανοποιητική, ωστόσο επισημαίνεται ότι η αβεβαιότητα για τα έσοδα και τις πρωτογενείς δαπάνες παραμένει. «Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της κεντρικής κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2013 είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική. Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το σύνολο του 2013.» αναφέρεται σχετικά.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Eurobank, το κρίσιμο σημείο για την επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης για το 2013 (0,3 δισ.) είναι ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων μέχρι το τέλος του 2013. Κατά την έκθεση, με δεδομένη την παράταση της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και τις καθυστερήσεις στην αποστολή των ειδοποιήσεων για φόρους ακίνητης περιουσίας προηγούμενων ετών η επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα κριθεί κυρίως από την δυνατότητα των φορολογουμένων) να εκπληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, τα φορολογικά έσοδα συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της κεντρικής κυβέρνησης, ωστόσο εξακολουθούν να υπολείπονται των αντίστοιχων στόχων του ΜΠΔΣ 2013-16 για το εννεάμηνο του 2013. Κατά τους αναλυτές της Eurobank, η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου μπορεί να αποδοθεί και σε μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος, η συνέχιση της πρακτικής της αναβολής επιστροφής των φόρων, οι αυξημένες εισροές από την Ε.Ε. μέσω του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), η συνέχιση της πρακτικής της συγκράτησης συγκεκριμένων πρωτογενών δαπανών κάτω από τους μηνιαίους (σωρευτικούς) στόχους όπως αυτοί ορίζονται στον Προϋπολογισμό 2013 και η συνέχιση της πρακτικής μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ.