Η ιστορία των πολύπαθων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τα οποία αργοπεθαίνουν, αναδείχθηκε σε μείζον ζήτημα της πολιτικής επικαιρότητας τις τελευταίες ημέρες. Αφορμή ήταν ερώτηση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ για τη σύμβαση του 2010 μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Privinvest του Ισκαντάρ Σάφα για τα Ναυπηγεία.
Η ιστορία των πολύπαθων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τα οποία αργοπεθαίνουν, αναδείχθηκε σε μείζον ζήτημα της πολιτικής επικαιρότητας τις τελευταίες ημέρες. Αφορμή ήταν ερώτηση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ για τη σύμβαση του 2010 μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Privinvest του Ισκαντάρ Σάφα για τα Ναυπηγεία.
Τα περισσότερα από όσα ακολούθησαν είναι γνωστά, με αιχμή την ένταση στο κυβερνητικό στρατόπεδο, αφού ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος Βενιζέλος, θεώρησε ότι ο υπουργός Αμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος δεν τον κάλυψε (ο κ. Βενιζέλος ως υπουργός Αμυνας, το 2010, ήταν εκείνος που υπέγραψε τη σύμβαση). Στο Μαξίμου φαίνεται να επικρατεί έντονη ανησυχία για το ενδεχόμενο πολιτικής κόντρας πρώτου μεγέθους, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ ετοιμάζεται να καταθέσει πρόταση για εξεταστική επιτροπή. Αυτά, τουλάχιστον, αναφέρει το πολιτικό ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών.
Διαβάσαμε τις δηλώσεις των πολιτικών στη Βουλή και συμπέρασμα δεν βγάλαμε. Συζητάμε για τη μεγαλύτερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Αν. Μεσογείου, τον «κράχτη» για τη ναυπηγοεπισκευή και την παραναυτιλιακή δραστηριότητα στη χώρα μας. Αλλά για το μέλλον των Ναυπηγείων ούτε κουβέντα, και αυτό παρά το γεγονός ότι η αγορά, που ξέρει καλά τις συνέπειες για την ελληνική οικονομία, ζητεί να ληφθούν πρωτοβουλίες που θα έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Περιττό να αναφέρουμε ότι οι ανταγωνιστές μας τρίβουν τα χέρια τους.
Στα Ναυπηγεία έχει απαγορευθεί να κάνουν εμπορικές εργασίες, σύμφωνα με την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2010, και μπορούν να υλοποιηθούν προγράμματα μόνο για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το ελληνικό Δημόσιο δηλαδή, το οποίο όμως έχει «πτωχεύσει». Ετσι τα Ναυπηγεία καταδικάστηκαν να μείνουν ανενεργά και ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής να μαραζώσει.
Επίσης, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει 2,4 δισ. ευρώ για τα υποβρύχια που παράγγειλε το ελληνικό Π.Ν., αλλά δεν έχει παραλάβει κανένα, χάνοντας μεγάλο μέρος της αποτρεπτικής του δύναμης. Τέλος, κινδυνεύει να καταβάλει επιπλέον ένα δισ. ευρώ αποζημίωση στη πλευρά Σάφα, ο οποίος υποστηρίζει ότι δεν του καταβάλλονται οι πληρωμές, στηριζόμενος στα όσα προβλέπει η σύμβαση.
Και αφού κανείς δεν έκανε λόγο για το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, παρά μόνο για τυχόν ευθύνες, τα Ναυπηγεία αποφάσισαν να μιλήσουν και να εκπέμψουν SOS. «Αντώνη, βουλιάζει η πλωτή δεξαμενή στο Σκαραμαγκά», μου είπε η άλλη φωνή στο τηλέφωνο, αργά το βράδυ του Σαββάτου. Και ήταν μια κραυγή αγωνίας μιας ακόμη ελληνικής επιχειρηματικής δραστηριότητας που έχει πάρει το δρόμο της ανυπαρξίας, σε μια χώρα που συνηθίζουμε να συζητάμε πολύ για το παρελθόν, αλλά καθόλου για το μέλλον.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]