Τι ζητούν από το ΥΠΟΙΚ πρατηριούχοι και βενζινοπώλες, τι δίδαξε το 2013, ποιοι είναι οικονομικά και περιβαλλοντικά οι ενδεδειγμένοι τρόποι θέρμανσης.
Μία εβδομάδα πριν από την επίσημη έναρξη της διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης, δεν είναι ακόμη γνωστές οι συνθήκες διαμόρφωσης του τελικού κόστους, το οποίο με βάση το παράδειγμα του 2013 δεν αφορά απλώς την τσέπη του καταναλωτή αλλά και την ποιότητα της ατμόσφαιρας.
Στο naftemporiki.gr: Δύο εκπρόσωποι των εθνικών ομοσπονδιών πρατηριούχων και βενζινοπωλών επιστρατεύουν τα περυσινά στοιχεία για να αιτηθούν τη φετινή μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης του πετρελαίου θέρμανσης. Ένας βουλευτής της ΝΔ ζητεί να βελτιωθούν τα γεωγραφικά κριτήρια για την καταβολή του επιδόματος. Ένας Δρ Μηχανολόγος Μηχανικός από το Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων του ΕΜΠ ξεκαθαρίζει το τοπίο στην (αιθαλ)ομίχλη.
Οι βενζινοπώλες
Ο κ. Μιχάλης Κιούσης είναι πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας. Η ΟΒΕ διαμηνύει ότι θα απέχει από τη φετινή διαδικασία διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, αν προηγουμένως δεν μειωθεί ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα επίπεδα του 2011: «Αν το υπουργείο Οικονομικών επιμείνει και φέτος στην εξίσωση του φόρων πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, τότε δεν θα έχει κανέναν λόγο ύπαρξης το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών Ήφαιστος. Επιπλέον, υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση η οποία ήδη πλήττει την αγορά καυσίμων ως προς τα κριτήρια του επιδόματος θέρμανσης και ο τρόπος διακίνησης του καυσίμου. Έως ότου βρεθεί μία λύση η οποία θα άρει το αδιέξοδο, εμείς θα απέχουμε από τη διαδικασία διάθεσης».
Ο κ. Κιούσης αναγνωρίζει ότι μέσα από την εξίσωση των δύο φόρων πράγματι καταπολεμήθηκε το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο θέρμανσης, ωστόσο, συμπληρώνει ότι μία ανάλογη παράνομη δραστηριότητα φέρεται να έχει μετατοπιστεί στον τομέα του «ναυτιλιακού» καυσίμου: «Όσοι ασχολούνται με το ‘σπορ’, μεταφέρθηκαν εκεί».
Οι πρατηριούχοι
Ο κ. Χαράλαμπος Μαυράκης είναι πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων. Η ΠΟΠΕΚ τηρεί απόσταση από την επιλογή της ΟΒΕ να προαναγγείλει την αποχή από τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης. Ο κ. Μαυράκης διατυπώνει ως εξής τη θέση της Ομοσπονδίας:
«Θα πρέπει να ανακληθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης των 330 ευρώ ανά χίλια λίτρα πετρελαίου και να επανέλθουμε στο επίπεδο των 21 ευρώ του 2010 ή έστω των 60 ευρώ του 2011. Βέβαια, εν μέρει κατανοούμε τη θέση του υπουργείου σύμφωνα με την οποία δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη τα συστήματα εισροών – εκροών σε όλη την Ελλάδα. Συμφωνούμε λοιπόν με την επιστροφή του ειδικού φόρου στα 35 λεπτά από τα 28 πέρυσι, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση της βάσης των δικαιούχων για φτηνό πετρέλαιο στο 90% των πολιτών. Ωστόσο, υπάρχει το θέμα του όγκου, καθώς σε κάποιες περιοχές ο κόσμος δεν μπορεί να διανύσει τον χειμώνα με 600 λίτρα -χρειάζεται τουλάχιστον 1000 λίτρα. Σε κάθε περίπτωση, η τιμή του 1,30 θα πρέπει με κάθε τρόπο να μειωθεί περίπου στο 0,95, η οποία θα είναι μία καλή τιμή τηρουμένων των αναλογιών».
Το υπουργείο
Μέσα από το προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2014, το υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζει τη μεγάλη απώλεια εσόδων από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και ιδίως τον ΦΠΑ πετρελαιοειδών, η οποία επήλθε μετά την εναρμόνιση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Ωστόσο, σημειώνει ότι την αντιστάθμισε η καλή πορεία των εσόδων από έμμεσους φόρους.
Στην οδό Νίκης κάνουν λόγο για καταστολή του λαθρεμπορίου καυσίμων λόγω της εξίσωσης των φόρων πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Παράλληλα, αποδίδουν σε κακή ενημέρωση των δικαιούχων το γεγονός ότι πέρυσι εισπράχθηκαν μόνο 80 εκατ. από τα συνολικά 260 εκατ. του επιδόματος θέρμανσης.
Oι 26 βουλευτές
Ο βουλευτής Πέλλας της ΝΔ Γιώργος Καρασμάνης υπογράφει πρώτος ερώτηση 26 βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος προς τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, με την οποία χαρακτηρίζεται «αποτυχημένη» η περυσινή πολιτική στον τομέα της θέρμανσης. Ο ίδιος ζητεί την επιστροφή στα δεδομένα προ της εξίσωσης των δύο φόρων και δίνει έμφαση στα γεωγραφικά κριτήρια της επιδότησης:
«Για παράδειγμα, η Πέλλα, αν και συνορεύει με τη Φλώρινα η οποία βρίσκεται στη γεωγραφική ζώνη Ά, έχει ενταχθεί στη ζώνη Β’, την ώρα που τα μετεωρολογικά στοιχεία ήδη καταγράφουν στα ορεινά χωριά της Έδεσσας και της Αλμωπίας τις πιο χαμηλές θερμοκρασίες».
Ο ίδιος αναφέρεται επίσης σε αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το περιβάλλον, λόγω της αυξημένης λαθραίας υλοτομίας, όσο και για την οικονομία, λόγω της διακίνησης των κομμένων ξύλων χωρίς τιμολόγια.
Η αιθαλομίχλη
Ο Δρ Μηχανολόγος Μηχανικός Παναγιώτης Βουρλιώτης είναι μέλος του ερευνητικού προσωπικού στο Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Πέρυσι, συμμετείχε σε επιτροπή του υπουργείου Περιβάλλοντος η οποία συγκροτήθηκε για να εξετάσει ένα ακόμη φαινόμενο το οποίο προκάλεσε εμμέσως το αυξημένο κόστος ενέργειας.
«Η αιθαλομίχλη εντοπίστηκε σε μεγάλα αστικά κέντρα, όπου βρίσκονται συνήθως νεόδμητες πολυκατοικίες με τζάκια. Οι ιδιοκτήτες τους προτίμησαν να κάψουν ξύλα, παρά να χρησιμοποιήσουν κάποιο άλλο μέσο θέρμανσης, γεγονός το οποίο προκάλεσε μεγάλη έκλυση σωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι περσινές μετρήσεις στο Θησείο κατέδειξαν περίπου 300 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, όταν το όριο του κόκκινου συναγερμού βρίσκεται συνήθως κοντά στα 50.
Σημειωτέον, το απλό τζάκι εκλύει από 200 έως 265 μικρογραμμάρια περισσότερα από έναν λέβητα πετρελαίου. Το φαινόμενο της αιθαλομίχλης προκαλεί επιπτώσεις τόσο στον εσωτερικό όσο και στον εξωτερικό χώρο, οι οποίες μπορούν να βλάψουν τους πνεύμονες και κατ’ επέκταση επιβαρύνουν ιδιαίτερα άτομα με προβλήματα αναπνοής (άσθμα κλπ)».
Άλλωστε, ένα απλό τζάκι παρουσιάζει πολύ χαμηλό βαθμό απόδοσης, ως προς την παραγωγή θερμότητας (σύμφωνα με υπολογισμούς στο Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων, το τζάκι αποδίδει περίπου 15-25% και ο λέβητας 87%). Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι, οπότε και το τζάκι ανέλαβε κεντρικό ρόλο στη θέρμανση μιας κατοικίας, το κόστος της ξυλείας ανήλθε περίπου στα 200 ευρώ ανά τόνο.
Διαβάστε εδώ:
Σύκριση κόστους θέρμανσης από διάφορες τεχνολογίες
Δείκτες εκπομπών ανά τύπο καυσίμου & τεχνολογία θέρμανσης
Το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει ετοιμάσει από πέρυσι ενημερωτικό φυλλάδιο με χρήσιμες συμβουλές γύρω από το φαινόμενο της αιθαλομίχλης, το οποίο αναμένεται να διανεμηθεί τελικά φέτος.
Ο κ. Βουρλιώτης εφιστά επίσης την προσοχή στην παράμετρο της ποιότητας των λεβητών πετρελαίου, τονίζοντας ότι αφού μεσολάβησε μία 20ετία ανεξέλεγκτης λειτουργίας της συγκεκριμένης αγοράς, μάλιστα εν μέσω έξαρσης της οικοδομικής δραστηριότητας, το 2013 καθιερώθηκαν επιτέλους σχετικοί έλεγχοι, οι οποίοι έχουν καταδείξει ότι περίπου το 90% (!) των περιπτώσεων αφορούσαν σε απιστοποίητα συστήματα (χωρίς την ένδειξη CE), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ενεργειακή απόδοση αλλά και την περιβαλλοντική τους επάρκεια.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ - [email protected]