Ομάδα εργασίας που συστήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών και με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Τράπεζας της Ελλάδος, του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και του υπουργείου θα εξετάσει το αμέσως επόμενο διάστημα το ενδεχόμενο αλλαγών στο πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης.
Ομάδα εργασίας που συστήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών και με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Τράπεζας της Ελλάδος, του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και του υπουργείου θα εξετάσει το αμέσως επόμενο διάστημα το ενδεχόμενο αλλαγών στο πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης.
Η συζήτηση έχει ανοίξει με αφορμή το θέμα της Eurobank, αλλά και άλλες επιμέρους προτάσεις από πλευράς τραπεζών και για το λόγο αυτό, προ της επόμενης επίσκεψης της τρόικας, επιδιώκεται να υπάρξει ένας κοινός τόπος διαπραγμάτευσης.
Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι μόνο μικρές προσαρμογές είναι στην ουσία αναγκαίες, αφού σε επίπεδο διαδικασίας η αύξηση κεφαλαίου της Eurobank μπορεί να βασιστεί στο υφιστάμενο πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης και στο νόμο 2190.
Εάν μια άλλη συστημική τράπεζα χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης από την BlackRock -κάτι που, πάντως, δεν θεωρείται πιθανό με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν- επίσης μπορούν να αξιοποιηθούν τα «εργαλεία» που παρέχονται ήδη ώστε μια αύξηση να γίνει με συμμετοχή ιδιωτών ή και του ΤΧΣ, ενώ ενδεχομένως πρόβλεψη μπορεί να χρειάζεται σε περίπτωση ανάγκης να ενισχυθεί κεφαλαιακά μια μη συστημική.
Η «ταμπακέρα» στη συζήτηση που έχει ανοίξει και με πρωτοβουλία επενδυτών -μόλις προχθές στο δημοσίευμα των «Financial Times» μεγάλα διεθνή funds διά στόματος του Τζον Πόλσον έθεσαν το θέμα- είναι τα warrants και το ενδεχόμενο μείωσης της τιμής ενάσκησης, ώστε να είναι πιο ελκυστικά και να οδηγήσουν σε γρηγορότερη ιδιωτικοποίηση των ελληνικών τραπεζών.
Δύσκολο εγχείρημα
Παράγοντες της αγοράς, πάντως, δεν θεωρούν πιθανό να διαμορφωθεί επισήμως μια τέτοια πρόταση από ελληνικής πλευράς και να απευθυνθεί είτε στους δανειστές είτε στους εγχώριους συνομιλητές.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο πολιτικά να φέρει η κυβέρνηση μια τέτοια νομοθετική ρύθμιση προς όφελος των επενδυτών και μόνο, ακόμη κι αν ο απώτερος στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση το συντομότερο και άρα η επιστροφή κεφαλαίων στο Δημόσιο.
Αντιστοίχως, και η τρόικα δεν θα αποδεχόταν εύκολα ρύθμιση που θα περιόριζε τα οφέλη των φορολογουμένων, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ακόμη και αν εν τέλει υπάρχει οικονομική λογική. Είναι ενδεικτικό ότι και αναλυτές επισημαίνουν πως ήδη οι επενδυτές που συμμετείχαν στις αυξήσεις κεφαλαίου της Alpha Bank και της Πειραιώς αποκομίζουν σημαντικά οφέλη και με βάση τα warrants ως έχουν, προσδοκούν δε ακόμη υψηλότερα αν συνεχίσει η άνοδος των τιμών.
Η αφορμή για τις ζυμώσεις που λαμβάνουν χώρα είναι η επικείμενη αύξηση κεφαλαίου της Eurobank, για την οποία ειδικά το θέμα της τιμής διάθεσης είναι κρίσιμο, αφού με όρους αγοράς θα είναι χαμηλότερη από την τιμή στην οποία τοποθετήθηκε το ΤΧΣ. Σύμφωνα με το μνημόνιο, θα πρέπει ως το Μάρτιο του 2014 να πωληθεί πακέτο μετοχών της τράπεζας, ξεκινώντας τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Το ακριβές ύψος της αύξησης κεφαλαίου θα καθοριστεί μετά την ολοκλήρωση της μελέτης της BlackRock και είναι επίσης καίριος παράγοντας για την επιτυχία της διαδικασίας, σε τι βαθμό δηλαδή το ποσό θα μπορεί να καλυφθεί μόνο από ιδιώτες ή θα μετάσχει εκ νέου το ΤΧΣ. Το ενδιαφέρον ξένων funds αυτή τη στιγμή καταγράφεται έντονο, αλλά εύλογα οι παράμετροι της αύξησης θα καθορίσουν τη συμμετοχή.
Η διοίκηση της Eurobank στις συχνές επαφές με διεθνείς επενδυτές, παρουσιάζει το στόρι αναδιάρθρωσης της τράπεζας σε συνδυασμό με τις προοπτικές του εγχώριου τραπεζικού κλάδου και οικονομίας.
Εκτιμήσεις κάνουν λόγο για την ανάγκη μιας αύξησης της τάξης του 1 με 1,5 δισ. ευρώ, ενώ ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν είναι, μεταξύ άλλων, πέρα από την τιμή διάθεσης, η έκδοση ή μη warrants, το dilution που θα υποστεί το ΤΧΣ μετά τη συμμετοχή ιδιωτών, όπως και το είδος των επενδυτών που θα γίνει δεκτό, αν δηλαδή θα μπορούν να είναι hedge funds ή μόνο μακροπρόθεσμου ορίζοντα επενδυτές.
Νέα προσκόμματα για την ευρωπαϊκή τραπεζική ένωση
Νέα εμπόδια εγείρονται στα φιλόδοξα σχέδια των Βρυξελλών για την τραπεζική ένωση, αφότου η νομική υπηρεσία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου εκτιμά ότι ορισμένες παράμετροι δεν συμβαδίζουν με την κοινοτική νομοθεσία.
Το πόρισμα της νομικής υπηρεσίας συνιστά πλήγμα στις προσπάθειες των αρχών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για διάσπαση του δεσμού μεταξύ των υπερχρεωμένων ευρωπαϊκών χωρών και του τραπεζικού συστήματος, μέσω της δημιουργίας μιας τραπεζικής ένωσης που θα αναλαμβάνει τα προβληματικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Η σύσταση μιας τραπεζικής ένωσης «σκοντάφτει» σε μια σειρά πολιτικών και νομικών επιπλοκών, συμπεριλαμβανομένου και του ζητήματος του ποιος θα αποφασίζει πότε θα πρέπει μια τράπεζα να βάζει «λουκέτο» και ποιος θα πρέπει να πληρώνει το «λογαριασμό», ένα ζήτημα που έχει προβληματίσει αρκετά τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης.
Οι προβληματισμοί της νομικής υπηρεσίας επικεντρώνονται στην πρόταση για τον «ενιαίο μηχανισμό εκκαθάρισης και εξυγίανσης τραπεζών» και τις εξουσίες του συμβουλίου, που θα προετοιμάζει οποιαδήποτε απόφαση για την εκκαθάριση μιας προβληματικής τράπεζας, υποβάλλοντάς τη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τελική επικύρωση.
Στο πόρισμα, η νομική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου προειδοποιεί για τις εξουσίες που συγκεντρώνει το συμβούλιο για το κλείσιμο ή τη διάσωση προβληματικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, εξουσίες που δεν λαμβάνουν την έγκριση από ευρωπαϊκό θεσμικό όργανο, όπως η Κομισιόν. Η νομική υπηρεσία υπογραμμίζει την ανάγκη για περιορισμό της «διακριτικής ευχέρειας» και του εύρους των εξουσιών που θα δοθούν στο συμβούλιο που θα αποφασίζει για την εξυγίανση (ή εκκαθάριση) μιας τράπεζας χώρας-μέλους της Ευρωζώνης.
Η νομική υπηρεσία στο πόρισμά της στηρίζει την ιδέα ανάληψης των συγκεκριμένων καθηκόντων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή κάποιο άλλο θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η συγκεκριμένη γνώμη αναμένεται να προκαλέσει την αντίδραση της Γερμανίας και άλλων χωρών-μελών της Ευρωζώνης που δεν συμφωνούν με τη συγκέντρωση αρκετών εξουσιών στα χέρια της Κομισιόν.
Εξάρτηση από την ΕΚΤ
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times», η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (EBA) προετοιμάζεται να επιβάλει κυρώσεις σε εκείνες τις τράπεζες που εξαρτώνται από τις δημοπρασίες φτηνής ρευστότητας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Μια τέτοια μεταχείριση θα μπορούσε να «στιγματίσει» εκείνες τις τράπεζες που χρησιμοποιούν τις δημοπρασίες μακροπρόθεσμης ρευστότητας (LTRO) της ΕΚΤ, επισημαίνουν οι αναλυτές, περιορίζοντας την ελκυστικότητά τους.
Από την πλευρά της, η ΕΒΑ διέψευσε τις πληροφορίες των «F.T.», ανακοινώνοντας ότι μέχρι στιγμής δεν έχει συζητηθεί το πώς θα αξιολογούνται τα μακροπρόθεσμα, χαμηλότοκα δάνεια της ΕΚΤ στη διαδικασία των stress tests.
Παραμένουν τα «αγκάθια» σε πυρήνα, περιφέρεια
Oι κίνδυνοι παραμένουν για τις κυπριακές τράπεζες, σύμφωνα με τον οίκο Fitch, ενώ την ίδια στιγμή η Σλοβενία, παρότι εξακολουθεί να διαψεύδει ότι υπάρχει ανάγκη για πακέτο διάσωσης, δεν αποκλείεται να ζητήσει βοήθεια για τις τράπεζές της. Παράλληλα, ανησυχίες -αν και ήπιες- δημιουργούνται και για το σκληρό πυρήνα της Ευρωζώνης. Συγκεκριμένα:
ΆΝΝΑ ΔΟΓΑ - [email protected]