Αν και, βραχυπρόθεσμα, οι προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου (αφορά κυρίως πλοία άνω των 78.000 dwt) παραμένουν αρνητικές, κάποια σημάδια αισιοδοξίας για το μέλλον και ειδικότερα για το 2014 είναι ορατά, καθώς φαίνεται να αρχίζει να διαμορφώνεται μία νέα ισορροπία στην εξίσωση προσφοράς και ζήτησης.
Αν και, βραχυπρόθεσμα, οι προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου (αφορά κυρίως πλοία άνω των 78.000 dwt) παραμένουν αρνητικές, κάποια σημάδια αισιοδοξίας για το μέλλον και ειδικότερα για το 2014 είναι ορατά, καθώς φαίνεται να αρχίζει να διαμορφώνεται μία νέα ισορροπία στην εξίσωση προσφοράς και ζήτησης.
Η ανάκαμψη της αγοράς των δεξαμενόπλοιων έρχεται με τη σχέση προσφοράς και ζήτησης να αρχίζει να διορθώνει και να οδηγείται προς μία ισορροπία. Ωστόσο, αυτό θα πάρει λίγο χρόνο, μέχρι η μείωση του αριθμού των νεότευκτων πλοίων, που παραδίδονται τα τελευταία δύο χρόνια, να γίνει αισθητή στην αγορά, εκτιμά σε μία μελέτη του για τον κλάδο ο οίκος Banchero Costa.
H μελέτη αφορά πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου μεγάλης χωρητικότητας και, συγκεκριμένα, Very Large Crude Carrier (VLCC), μεταφορικής ικανότητας άνω των 200.000 dwt, Suezmax που είναι μεταφορικής ικανότητας από 120.000 dwt μέχρι 199.999 dwt, και Aframax/LR2 (Long Range 2), που είναι μεταφορικής ικανότητας από 78.000 μέχρι 119.999 dwt.
Τα τελευταία χρόνια, θεωρούνται από τα πιο δύσκολα στον κλάδο, δεδομένης της αδύναμης ανάπτυξης του εμπορίου πετρελαίου διά θαλάσσης, από τη μία πλευρά, και, από την άλλη, της υπερπροσφοράς χωρητικότητας.
Επισημαίνεται ότι οι ναύλοι στην προαναφερόμενη κατηγορία δεξαμενόπλοιων βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και κυμαίνονται στα 18.000 δολ. την ημέρα για τα VLCC, στα 15.000 δολ. την ημέρα για τα suezmax και τα 12.000 δολ. την ημέρα για τα πλοία τύπου aframax.
Η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου αυξάνεται με ετήσιους ρυθμούς μόλις 2% τα τελευταία χρόνια, ενώ ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η παγκόσμια κατανάλωση υγρών καυσίμων θα αυξηθεί κατά 1,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα, το 2013, και κατά επιπλέον 1,2 εκατομμύριο βαρέλια/ημέρα, το 2014.
Ρεκόρ ναυπηγήσεων
Την ίδια στιγμή, σε ένα περιβάλλον χαμηλής ζήτησης, αντί να μετριάζεται η επενδυτική δραστηριότητα, σημειώνεται νέο ρεκόρ σε παραγγελίες και ναυπηγήσεις νεότευκτων δεξαμενοπλοίων. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφορικής ικανότητας άνω των 78.000 dwt μεγεθύνθηκε κατά 7% το 2011 και κατά 5% το 2012.
Επισημαίνεται ότι ο συνολικός στόλος των VLCC είναι 630 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 194 εκατ. dwt, και αποτελούν το 32% του στόλου. Ο στόλος των aframax αποτελείται από 890 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 95 εκατ. dwt. (45%), ενώ υπάρχουν και 445 Suezmaxes, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 70 εκατ. dwt. (23%)
Ο παγκόσμιος στόλος αναμένεται να αυξηθεί μόλις κατά 2,6% το 2013, 3,3% το 2014 και 1% το 2015. Οι παραδόσεις νεότευκτων του τρέχοντος έτους θα είναι οι λιγότερες από το 2006 και μειωμένες κατά 44% σε σχέση με πέρυσι.
Για το 2013, εκτιμάται ότι οι παραδόσεις θα φθάσουν τα 16 εκατ. dwt, ενώ, το 2014, θα ανέβουν στα 18 εκατ. dwt, για να πέσουν το 2015 στα 10 εκατ. dwt. Υπολογίζεται, ωστόσο, ότι οι παραδόσεις, τα δύο προαναφερόμενα έτη, θα είναι τελικώς λιγότερες, λόγω καθυστερήσεων που θα σημειωθούν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο πρώτο οκτάμηνο του 2013, έχουν παραδοθεί 26 VLCC, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 8,3 εκατ. dwt. Επίσης, παραδόθηκαν 17 Suezmaxes (2,6 εκατ. dwt) και 14 Aframaxes (1,5 εκατ. dwt).
Πάντως, τα τελευταία δύο χρόνια, οι νέες παραγγελίες είναι ελάχιστες και, ως εκ τούτου, αναμένεται σημαντική επιβράδυνση των παραδόσεων νεότευκτων τα επόμενα χρόνια. Ομως, το 2013, σημειώθηκε μία ανοδική κίνηση σε νέες παραγγελίες οι οποίες ανήλθαν στα 68 πλοία 12,5 εκατ. dwt, έναντι 32 πλοίων την ίδια περίοδο το 2012.
Αλλαγές στο εμπόριο
Η μείωση των εισαγωγών αργού από τις ΗΠΑ μπορεί να αντισταθμιστεί από την αύξηση των εισαγωγών από τις αναδυόμενες οικονομίες, όπως της Κίνας και Ινδίας. Οι δύο χώρες θέλουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από τη Μέση Ανατολή και να επιτύχουν και καλύτερες τιμές, γι’ αυτό στρέφονται σε άλλες χώρες, όπως η Αγκόλα, η Νιγηρία και η Βενεζουέλα.
Οι εξελίξεις αυτές, στο διά θαλάσσης εμπόριο αργού, οδηγούν σε μια πραγματική αύξηση των τονομιλίων μεταφοράς φορτίου, γεγονός που σημαίνει και αύξηση της ζήτησης πλοίων.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]