Στο συμπέρασμα πως η οικονομική ύφεση στην Ευρώπη επηρεάζει σημαντικά τον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς το 2012 ήταν η πέμπτη συνεχής χρονιά που καταγράφηκε συρρίκνωση της δραστηριότητας, καταλήγει μελέτη της Deloitte.
Στο συμπέρασμα πως η οικονομική ύφεση στην Ευρώπη επηρεάζει σημαντικά τον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς το 2012 ήταν η πέμπτη συνεχής χρονιά που καταγράφηκε συρρίκνωση της δραστηριότητας, καταλήγει μελέτη της Deloitte, στην οποία μελετώνται οι αποδόσεις των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων την περσινή χρονιά.
Σύμφωνα με τη Deloitte, η τάση αυτή έρχεται σε αντίθεση με την ανάγκη μεγάλων επενδύσεων σε έργα υποδομής που χρειάζονται οι αναδυόμενες οικονομίες λόγω της αύξησης του πληθυσμού τους αλλά των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών λόγω της αστικοποίησης.
Από τα στοιχεία της έκθεσης προκύπτει πως η γεωγραφική διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων δεν οδηγεί απαραίτητα σε ανάπτυξη και βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των κατασκευαστικών εταιρειών, αφού κάτι τέτοιο οδηγεί μεταξύ άλλων στην αύξηση του δανεισμού.
Η Ελλάκτωρ στους 50 μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους
Όπως και το 2011, στην κατάταξη των 50 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων με κριτήριο τον κύκλο εργασιών του 2012 επικρατούν οι γαλλικοί όμιλοι VINCI SA και BOUYGUES SA (1η και 3η θέση αντίστοιχα), με τον ισπανικό όμιλο ACS να καταλαμβάνει τη 2η θέση.
Από την Ελλάδα, στους 50 μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς κατασκευαστικούς ομίλους φέτος περιλαμβάνεται μόνο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ με κύκλο εργασιών 1,233 δισ. ευρώ.
Θα πρέπει να σημειωθεί είναι πως οι δυο γαλλικοί κολοσσοί VINCI και BOUYGUES εξασφαλίζουν ποσοστά 63% και 66% των πωλήσεών τους, αντίστοιχα, από την εγχώρια αγορά (Γαλλία) και έχουν εστιάσει το κύριο αντικείμενο των δραστηριοτήτων τους στις κατασκευές αφού αυτές αντιπροσωπεύουν το 83% και 76% του κύκλου εργασιών των VINCI SA και BOUYGUES SA, αντίστοιχα
Αυξήθηκε η χρηματιστηριακή αξία των μεγαλύτερων ομίλων
Οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι είδαν τη χρηματιστηριακή τους αξία να αυξάνεται το 2012. Παρ’ όλα αυτά, η χρηματιστηριακή αξία των ομίλων αυτών δεν έχει ακόμα επανέλθει στα επίπεδα που ήταν πριν την ύφεση.
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, η συνολική χρηματιστηριακή αξία των 20 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών δυνάμεων αυξήθηκε πέρυσι κατά 6% σε σύγκριση με την ανάπτυξη 14% στο Euro Stoxx 50 Index.
Γερμανία και Γαλλία οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές αγορές της Ε.Ε.
Στην έρευνα επισημαίνεται επίσης πως ένα χαρακτηριστικό της κατασκευαστικής δραστηριότητας είναι ότι παρουσιάζει κυκλικότητα, καθώς επηρεάζεται, μεταξύ άλλων, από την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, τα επιτόκια και τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων. Από το 2008, η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών άρχισε να μειώνεται και μέχρι σήμερα οι επενδύσεις στις κατασκευές δεν έχουν ακόμη ανακάμψει.
Όπως το 2011 έτσι και το 2012, η Γερμανία και η Γαλλία συνεχίζουν να είναι οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με παρόμοιο περίπου μέγεθος. Ακολουθεί η βρετανική και η ιταλική αγορά, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 64% και το 59% αντίστοιχα της γερμανικής και της γαλλικής αγοράς. Η ισπανική κατασκευαστική αγορά, η οποία κατατάσσεται στην πέμπτη θέση μείωσε τις επενδύσεις στον κατασκευαστικό κλάδο της κατά 17% σε 124 δισ. ευρώ το 2012.
Συνολικά, το μέγεθος της Ευρωπαϊκής κατασκευαστικής αγοράς το 2013 αναμένεται να φτάσει τα 1,27 τρισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ο ευρωπαϊκός κατασκευαστικός κλάδος θα βρεθεί πολύ πιο κάτω από τα επίπεδα των μέσων της δεκαετίας του ‘90.