Το «γάντι» στην ελληνική κυβέρνηση πετάει η ιδιοκτησία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφού -παρά το γεγονός ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου έληξε το δικαίωμα της εταιρείας να επιβάλει την εκ περιτροπής εργασία μία φορά την εβδομάδα- τα ναυπηγεία παραμένουν κλειστά.
Το «γάντι» στην ελληνική κυβέρνηση πετάει η ιδιοκτησία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφού -παρά το γεγονός ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου έληξε το δικαίωμα της εταιρείας να επιβάλει την εκ περιτροπής εργασία μία φορά την εβδομάδα- τα ναυπηγεία παραμένουν κλειστά.
Η πλευρά της Privinvest, συμφερόντων Ισκαντάρ Σάφα, φαίνεται ότι δεν κάνει πίσω και σύμφωνα με πληροφορίες προτίθεται να αφήσει τα ναυπηγεία να χρεοκοπήσουν, ενώ παράλληλα διεκδικεί 1,4 δισ. ευρώ αποζημίωση από την ελληνική κυβέρνηση στη διεθνή διαιτησία.
Σε περίπτωση που τα ναυπηγεία «κλείσουν» και τυπικά, η χώρα μας χάνει το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας, με μεγάλες επιπτώσεις στην ευρύτερη οικονομία της χώρας, ίσως και τα υποβρύχια (δεν υπάρχει εναλλακτική για τη συνέχιση της κατασκευής τους σε άλλο ναυπηγείο) που θεωρούνται κρίσιμα για την εθνική άμυνα, ενώ 1.200 άνθρωποι χάνουν τη δουλειά τους. Επίσης θα αποτελέσει ζήτημα ότι η ελληνική πλευρά έχει καταβάλει 2,3 δισ. ευρώ για τα υποβρύχια και ουσιαστικά δεν έχει παραλάβει κανένα.
Τις δύο πλευρές χωρίζουν οικονομικές διαφορές για τη συνέχιση της κατασκευής των έξι υποβρυχίων που βρίσκονται αφημένα μέσα στο ναυπηγείο. Η πλευρά Σάφα ζητούσε περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ για να ξεκινήσει και πάλι τις εργασίες, καθώς και διαβεβαιώσεις ότι σταδιακά θα μπορέσει να ξαναπάρει και άλλες εμπορικές εργασίες εκτός του ελληνικού πολεμικού ναυτικού βάσει της στρατιωτικής απόφασης του 2010.
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε φτάσει στο σημείο στις αρχές του καλοκαιριού να διαθέσει περίπου 75 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν έγινε δεκτό. Στη συνέχεια, όμως, δύο φορές το τελευταίο δίμηνο οι διαπραγματεύσεις φαινόταν ότι θα είχαν αίσιο τέλος, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Αμυνας, την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή, άνοιξαν περισσότερα, από τα αρχικώς συμφωνημένα θέματα.
Από τη στιγμή που η πλευρά των ναυπηγείων δείχνει έτοιμη να τραβήξει την υπόθεση στα άκρα, η ελληνική κυβέρνηση που τα τελευταία δύο χρόνια βλέπει μεγάλες εταιρείες ή να κλείνουν ή να αλλάζουν έδρα, ουσιαστικά έχει στα χέρια της δύο λύσεις. Η πρώτη λύση είναι να ζητήσει από την πλευρά των ναυπηγείων να πληρώσει το πρόστιμο που σήμερα υπολογίζεται πάνω από 550 εκατ. ευρώ, αφού το αντιστάθμισμα για να μην πληρωθεί το πρόστιμο ήταν η εφαρμογή όλων των όρων που προέβλεπε η στρατιωτική απόφαση του 2010. Σε αυτή την περίπτωση τα ναυπηγεία θα χρεοκοπήσουν, το Δημόσιο θα διεκδικήσει την κινητή περιουσία και εν συνεχεία θα καταβληθούν προσπάθειες να ιδιωτικοποιηθούν και πάλι.
Γεγονός όμως είναι ότι η συγκεκριμένη διαδικασία, εφόσον φυσικά ευοδωθεί, μπορεί να διαρκέσει για αρκετά χρόνια και ουσιαστικά να ακυρώσει τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας.
Η δεύτερη λύση που μπορεί να εξετάσει η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει την πώληση ενός ή δύο υποβρυχίων ώστε να χρηματοδοτηθούν τα υπόλοιπα, ενώ στη συνέχεια να προχωρήσει η διαδικασία δημιουργίας του Ενιαίου Φορέα Ναυπηγικής Βιομηχανίας της χώρας. Αλλωστε ο ενιαίος φορέας είναι μια ιδέα που βρίσκει, σε γενικές γραμμές, σύμφωνες όλες τις πλευρές του κλάδου στη χώρα.
Ξεκάθαρη θέση
Αποκαλυπτική για τις προθέσεις της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων έναντι της ελληνικής κυβέρνησης είναι και η επιστολή που απέστειλε προς τους εργαζομένους. «Δεν υφίστανται ενδείξεις άμεσης επίλυσης των προβλημάτων, αλλά πάντα ελπίζουμε, παραμένουμε πρόθυμοι και θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια για την εξεύρεση μιας δίκαιης λύσης, που θα διασφαλίζει το μέλλον και τη βιωσιμότητα του ναυπηγείου» σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Boulos Hankach και προσθέτει: «Οπως γνωρίζετε, ο σταδιακός αποκλεισμός μας από κάθε δραστηριότητα, από τη μια μεριά, και η μοιραία επίσχεση εργασίας που αναγκαστήκαμε να προβούμε στο μοναδικό έργο, που μας κατέληξαν να μπορούμε να εκτελούμε, λόγω υπαίτιας μη πληρωμής από τον εντολέα μας από την άλλη πλευρά μας οδήγησαν στην οικονομική ασφυξία».
Οι εργαζόμενοι
Οι εργαζόμενοι έχουν ξεκινήσει αγώνα διαμαρτυρίας, προκειμένου να πάρουν απαντήσεις από την ελληνική πλευρά. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τους ζητήθηκε να κάνουν ακόμα 15 με 20 ημέρες υπομονή.
Πρόταση όμως που τους απευθύνει μόνιμα τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, που έχει αναλάβει τις διαπραγματεύσεις. Ωστόσο, μέχρι τώρα δεν έχουν λάβει απόφαση να εισέλθουν στο ναυπηγείο, παρά το γεγονός ότι δεν τους το έχει απαγορεύσει κανείς μέχρι σήμερα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]