Νέα μείωση του αριθμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών καταγράφει η ετήσια έρευνα της Petrofin Research, ενώ μόλις 35 από τις 690 ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το μισό ελληνόκτητο στόλο, με βάση υπολογισμού τη χωρητικότητα.
Νέα μείωση του αριθμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών καταγράφει η ετήσια έρευνα της Petrofin Research, ενώ μόλις 35 από τις 690 ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το μισό ελληνόκτητο στόλο, με βάση υπολογισμού τη χωρητικότητα.
Ειδικότερα, στη διάρκεια του 2013, ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε κατά 28 ή κατά 3,9%. Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι, από το 1998, που η Petrofin πραγματοποιεί τη συγκεκριμένη έρευνα, ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, παρά τις αυξομειώσεις, βαίνει συνεχώς μειούμενος, ενώ η χωρητικότητα του στόλου αυξάνεται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, το 1998, οι εταιρείες ήταν 926, ενώ φέτος μόλις 690, έναντι 718 πέρυσι.
Παράλληλα, η τάση συγκέντρωσης που παρατηρείται μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών συνεχίζεται, καθώς, στη διάρκεια του 2013, οι εταιρείες που διαθέτουν στόλο με περισσότερα από 25 πλοία αύξησαν τη συνολική χωρητικότητά τους στα 135,67 εκατ. dwt, έναντι 122,83 εκατ. dwt πέρυσι και το μερίδιό τους από το 46,59% στο 49%.
Ο αριθμός τους, ωστόσο, παρέμεινε ο ίδιος (35) σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο. Ετσι, το 5,07% του αριθμού των ναυτιλιακών εταιρειών ελέγχει το 49% του στόλου.
Τα μερίδια των εταιρειών
Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών έχει στην κατοχή της στόλο με ένα ή δύο πλοία. Ο αριθμός τους, το 2013, ήταν 297, μειωμένος ωστόσο κατά 15 από τον προηγούμενο χρόνο, που ήταν 312.
Ελαφρά μειωμένος είναι και ο αριθμός των εταιρειών που ελέγχουν στόλο 3-4 πλοίων. Συγκεκριμένα, ο αριθμός τους ανήλθε το 2013 στις 154, έναντι 167 το 2012.
Πάντως, οι εταιρείες μέχρι τέσσερα πλοία αποτελούν το 65,07% του συνολικού αριθμού, ωστόσο ελέγχουν μόλις το 9,27% του στόλου.
Ο αριθμός των εταιρειών με στόλο από 5-8 πλοία αυξήθηκε, από τις 113 το 2012, στις 117 το 2013, όπως επίσης και των εταιρειών με στόλο από 9-15 πλοία (από 55, στις 60).
Κατά οκτώ μειώθηκε (από 37 στις 29) ο αριθμός των εταιρειών με στόλο 16-24 πλοία, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, αμετάβλητος (35) παρέμεινε ο αριθμός των εταιρειών με 25 και περισσότερα πλοία.
Ενδεικτικό, επίσης, της συγκέντρωσης που παρατηρείται στην ελληνόκτητη ναυτιλία είναι το γεγονός ότι συνεχώς αυξάνεται το μερίδιο του στόλου που ελέγχουν οι 30 μεγαλύτερες εταιρείες, όπως επίσης και οι 50 μεγαλύτερες.
Ειδικότερα, οι 30 μεγαλύτερες εταιρείες σε ένα σύνολο 281,46 εκατ. dwt ελέγχουν 155,06 εκατ. dwt ή ποσοστό 55,09%, ενώ οι 50 μεγαλύτερες ελέγχουν το 67,12% του στόλου.
Επίσης, οι εταιρείες με στόλο μεγαλύτερο του 1 εκατ. dwt, ενώ το 2011 κατείχαν μερίδιο 69,7% τους συνολικού στόλου, το 2013 ανέβασαν το μερίδιό τους στο 71,33%, με τον αριθμό τους όμως να παραμένει σχεδόν αμετάβλητος, στις 61, αντί 60 δύο χρόνια πριν.
Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε για μία ακόμη χρονιά. Η μέση ηλικία, το 2013, ήταν 14,05 έτη, έναντι 14,7 έτη το 2012. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το 2005, η μέση ηλικία του στόλου ήταν 23 χρόνια.
Επίσης, τα πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών μειώθηκαν στα 158 το 2013, από 166 το 2012 και 205 το 2010. Ως ποσοστό, μειώθηκαν στο 11,68% το 2013, από 24,54% το 2011.
Ανάπτυξη εν μέσω κρίσης
Παρά τις σημαντικές πιέσεις που ασκούνται τα τελευταία χρόνια στον κλάδο από τη διεθνή οικονομική κρίση η ελληνόκτητη ναυτιλία όχι μόνο αντιστέκεται, αλλά αναπτύσσεται, σημειώνει η Petrofin.
Αυτό επιτεύχθηκε αφενός μεν χάρη στην ικανότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών να προσαρμόζονται στις δύσκολες συνθήκες και να επωφελούνται των αλλαγών, αφετέρου δε από τις μαζικές αντλήσεις κεφαλαίων, αλλά και τη δέσμευσή τους σε νέα, πιο οικολογικά πλοία.
Επίσης, ένα μέρος της επιτυχίας αυτής η Petrofin το αποδίδει και τον τραπεζικό τομέα, ο οποίος, παρά τα δικά του προβλήματα, συνέχισε να στηρίζει τον Ελληνα εφοπλιστή.
Ακόμη, η Petrofin σημειώνει ότι το υφιστάμενο ελληνικό βιβλίο παραγγελιών, που περιλαμβάνει, σύμφωνα με τη Νaftiliaki, 360 πλοία από 38-40 διαφορετικούς πλοιοκτήτες, εξασφαλίζει την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας στα χρόνια που έρχονται.
Η έρευνα, στα συμπεράσματά της, σημειώνει ακόμη ότι, δεδομένης της τραπεζικής στάσης απέναντι στη μικρή πλοιοκτησία, τα επόμενα χρόνια αναμένεται περαιτέρω μείωση του αριθμού των μικρών πλοιοκτητών, ιδιαίτερα όσων έχουν ένα με δύο πλοία. Ταυτόχρονα, θα αυξηθεί ο αριθμός των μεγάλων «παικτών».
Επενδυτικό ενδιαφέρον
Επίσης, οι επενδυτές των funds αναμένεται να διατηρήσουν το ενδιαφέρον τους στην ελληνική ναυτιλία.
Ταυτόχρονα, τονίζει η Petrofin, η χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων από τις δυτικές τράπεζες παραμένει δύσκολη, με αποτέλεσμα πολλοί πλοιοκτήτες να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις τους.
Εν κατακλείδι, πάντως, ο βαθμός εμπιστοσύνης στην ελληνική ναυτιλία και τις προοπτικές της αυξάνεται και οι περισσότεροι ιδιοκτήτες πιστεύουν ότι είναι θέμα χρόνου μια νέα αναπτυξιακή πορεία του κλάδου.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]