Εσπασε το φράγμα των 2.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry (BDI) κλείνοντας χθες στις 2.021 έπειτα από ένα ανοδικό ράλι που ξεκίνησε από τις 1.139 μονάδες στις 2 Σεπτεμβρίου και διακόπηκε μόνο μία ημέρα, στις 12/9, οπότε είχε μια παροδική πτώση κατά επτά μονάδες. Τελευταία φορά που ο BDI βρέθηκε πάνω από τις 2.000 μονάδες ήταν στις 27 Οκτωβρίου του 2011, όταν και έκλεισε στις 2.091 μονάδες.
Εσπασε το φράγμα των 2.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry (BDI) κλείνοντας χθες στις 2.021 έπειτα από ένα ανοδικό ράλι που ξεκίνησε από τις 1.139 μονάδες στις 2 Σεπτεμβρίου και διακόπηκε μόνο μία ημέρα, στις 12/9, οπότε είχε μια παροδική πτώση κατά επτά μονάδες. Τελευταία φορά που ο BDI βρέθηκε πάνω από τις 2.000 μονάδες ήταν στις 27 Οκτωβρίου του 2011, όταν και έκλεισε στις 2.091 μονάδες.
Η άνοδος σε ένα μήνα του δείκτη κατά 77,43% οφείλεται κυρίως στα πλοία τύπου capes, η ζήτηση των οποίων αυξάνεται όπως και οι ναύλοι, αν και σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της ναυλαγοράς η άνοδος θα διαχυθεί σταδιακά και στα πλοία τύπου panamax.
Επισημαίνεται ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes πέρασε χθες οριακά τα 40.000 δολάρια, στα 40.005 δολάρια, ενώ μία εβδομάδα πριν ήταν στα 32.945 δολάρια, σημείωσε δηλαδή μία αύξηση κατά 21,42%.
Η Morgan Stanley εκτιμά ότι τον τρέχοντα μήνα έχουν συμφωνηθεί ναυλοσύμφωνα για 122 πλοία τύπου capes, σε σύγκριση με τα 152 πλοία που ήταν το υψηλότερο όλων των εποχών το Σεπτέμβριο του 2011.
Στο μεταξύ, ζήτηση για επιπλέον 430 τύπου capes θα μπορούσε να προκαλέσει η αύξηση της παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος από τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ορυκτών στον κόσμο.
Οπως σημειώνει ο οίκος Jefferies, οι μεγαλύτεροι παραγωγοί σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγή κατά 400 εκατ. τόνους μεταξύ των ετών 2013 και 2016.
Ο Johnson Leung, ειδικός αναλυτής της Jefferies, εξηγεί ότι αν η συμφόρηση στα λιμάνια αποφευχθεί, αυτό θα αυξήσει τις μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος κατά 10% ετησίως για τα επόμενα δύο χρόνια.
Από τους 400 εκατ. τόνους, τα 180 εκατ. τόνους θα προέλθουν από τη Βραζιλία, η οποία θα απαιτούσε 300 επιπλέον πλοία Capesize, ενώ περίπου 220 μετρικοί τόνοι ανά έτος εκτιμάται ότι θα προέλθουν από την Αυστραλία, η οποία θα απαιτούσε 130 επιπλέον πλοία μεγέθους Capesize ανέφερε στην εβδομαδιαία έκθεσή του ο Leung. Ο αναλυτής εκτιμά ότι δεν είναι αρκετός ο αριθμός των πλοίων capes για να καλύψει αυτές τις πρόσθετες μεταφορές.
Κυκλική ανάκαμψη
Παράλληλα, άλλοι αναλυτές, όπως ο Ben Nolan της Stifel, εκτιμούν ότι η αγορά ξηρού χύδην φορτίου οδεύει προς μία κυκλική ανάκαμψη και η πρόσφατη κίνηση είναι ενδεικτική της βελτίωσης της ισορροπίας προσφοράς και της ζήτησης, ωστόσο για τον ίδιο η πραγματική ανάκαμψη είναι ίσως ακόμη μακριά κατά 12 μήνες.
Στο μεταξύ, το ράλι των capes τροφοδοτεί, όπως σημειώνει το Tradewinds, τους ναυλωτές με σκέψεις για την αξιοποίηση περισσότερων πλοίων τύπου panamax, των οποίων οι ναύλοι κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα. Σύμφωνα με τον οίκο RS Platou Markets, οι ναυλωτές είναι διατεθειμένοι να ναυλώνουν δύο panamaxes αντί ενός cape. Tα πλοία μεγέθους capes είναι μεταφορικής μέχρι και 180.000 dwt, ενώ τα panamax φθάνουν τους 80.000 dwt.
Τέλος, να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την Commodore Research & Consultancy, η θετική πορεία των Capes θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου, καθώς το πλεονάζον τονάζ από προηγούμενα χρόνια έχει απορροφηθεί και η ζήτηση ταυτόχρονα έχει αρχίσει και αυξάνεται. Συνεχίζοντας η Commodore επισημαίνει πως τα έσοδα των Panamax βραχυπρόθεσμα θα ενισχυθούν καθώς θα αυξηθεί η ζήτηση για άνθρακα και σιτηρά.
Τα Panamaxes
Oι ναύλοι των Panamaxes ανήλθαν χθες στα 12.845 δολ. Πάντως και οι ναύλοι των Panamax, κυρίως στον Ειρηνικό Ωκεανό, έχουν αυξηθεί πάνω από 100% και ξεπέρασαν τα 14.000 δολάρια λόγω της αύξησης εξαγωγών άνθρακα από την Αυστραλία στην Κίνα. Επίσης και οι εξαγωγές σιτηρών στην Κίνα απασχολούν ακόμη περισσότερα πλοία τύπου Panamax συμπλήρωσε ο RS Platou.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]