Καθυστερήσεις στη διαδικασία πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ προκαλεί η επιμήκυνση του χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ του Οργανισμού και της Cosco.
Καθυστερήσεις στη διαδικασία πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ προκαλεί η επιμήκυνση του χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ του Οργανισμού και της Cosco. Την επισήμανση αυτή έκανε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος μάλιστα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην τελεσφορήσει τελικά η συμφωνία.
Οπως τόνισε, περιμένει ΟΛΠ και ΣΕΠ να συμφωνήσουν και να λάβει τις τελικές απαντήσεις σήμερα, ώστε να ενημερώσει αναλυτικά για τις εξελίξεις τις Βρυξέλλες. Δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι για τις διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή σε ό,τι αφορά το φιλικό διακανονισμό δεν είναι ούτε πεσιμιστής ούτε απαισιόδοξος.
«Αναμένω για να απαντήσω τα στοιχεία από την Cosco και τον ΟΛΠ, κάτι που σημαίνει ότι οι δύο πλευρές θα πρέπει να συμφωνήσουν στα οικονομικά δεδομένα αλλά και στα νομικά θέματα», τόνισε και προσέθεσε: «Ελπίζω μέχρι αύριο να τις έχω και θεωρώ ότι πρέπει να συντάξουμε ένα σαφές πλαίσιο. Ηδη ο πρωθυπουργός συζήτησε το θέμα κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στις Βρυξέλλες και αυτή τη συζήτηση θα τη συνεχίσω».
Το παρασκήνιο
Ωστόσο, η κατάσταση στο παρασκήνιο μόνο ιδανική δεν χαρακτηρίζεται. Ο ΟΛΠ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», βρίσκεται σε φάση κατάρτισης ενός οικονομοτεχνικού μοντέλου, επάνω στο οποίο θα βασιστεί ο ΥΝΑ για να απαντήσει αναλυτικά στις Βρυξέλλες. Από την πλευρά της η Cosco έχει καταθέσει προς τον ΟΛΠ τη μελέτη που συνέταξε η PwC πριν καν υπογραφεί το πρωτόκολλο συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές και η οποία δείχνει ότι η συμφωνία θα είναι επικερδής για τον ΟΛΠ.
Η διοίκηση του Οργανισμού, όμως, υποστηρίζει ότι η Cosco θα πρέπει να του αποστείλει επιπλέον στοιχεία ώστε να απαντηθούν επαρκώς τα ερωτήματα της Επιτροπής, ενώ ο κινεζικός όμιλος θεωρεί ότι η μελέτη που έχει καταθέσει είναι πλήρης. Πάντως, κύκλοι της Ακτής Μιαούλη εκτιμούσαν χθες ότι το τελικό κείμενο θα είναι έτοιμο είτε αργά το βράδυ σήμερα είτε μέσα στο Σαββατοκύριακο.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε, από την πρώτη στιγμή ο πρωθυπουργός της χώρας είχε θέσει τις εξής προϋποθέσεις για να προχωρήσει η συμφωνία. Προϋποθέσεις που αφορούν τον ανταγωνισμό, τις δημόσιες συμβάσεις και τις αποκρατικοποιήσεις. Υπογράμμισε, μάλιστα, πως σε ό,τι αφορά την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ δεν τίθεται κανένα ζήτημα και ότι έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με τη τρόικα. Εσπευσε να προσθέσει, μάλιστα, ότι ο ίδιος είχε προτείνει οι δύο διαδικασίες να προχωρήσουν παράλληλα, κάτι που όμως τελικά δεν συνέβη.
Τα ερωτήματα
Ο φιλικός διακανονισμός αφορά την πρόταση της ΣΕΠ για πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος ύψους 3,4 δισ. ευρώ που θα καταβληθεί τμηματικά μέχρι το τέλος της σύμβασης, για να γίνει η επένδυση επέκτασης του προβλήτα ΙΙΙ προϋπολογισμού, σύμφωνα με την Cosco, 230 εκατ. ευρώ.
Για να δώσει το «πράσινο φως» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ άλλων ζητά να μάθει τις λεπτομέρειες των υπολογισμών που έχουν γίνει και ρωτά και αν σε αυτούς έχουν συνυπολογιστεί τα επιπλέον έσοδα και κέρδη της εταιρείας (Cosco - ΣΕΠ) από τη λειτουργία του νέου προβλήτα. Ενα άλλο ερώτημα που έχει τεθεί είναι αν ήταν γνωστό εξαρχής το ζήτημα της πιθανής κατάργησης ή αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος και αν βάσει αυτού θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Ακόμα ένα ζήτημα που θέτει η Επιτροπή είναι σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της ΣΕΠ, η οποία επικαλείται τη μεγάλη κρίση στη χώρα για να ζητήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές. Η Επιτροπή επιθυμεί λεπτομερή ανάλυση των οικονομικών δεδομένων της ΣΕΠ ώστε να διαπιστώσει εάν η κρίση επηρεάζει τη λειτουργία της και σε ποιο βαθμό.
Επίσης, ζητά να λάβει γνώση του νέου οικονομικού μοντέλου, μέσα στο οποίο θα αποσαφηνίζεται αν ο ΟΛΠ δεν θα βγει ζημιωμένος από τη διαδικασία.
Η ακτοπλοΐα
Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι το ζήτημα των συνθέσεων πληρωμάτων δεν απασχολεί τις εταιρείες, αφού προχθές σε συνάντηση που είχε με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας «ίσως να ήταν οι πρώτοι που δεν το έθεσαν». Και αυτό γιατί, όπως εξήγησε ο υπουργός, αυτή τη στιγμή τα καύσιμα είναι το μεγάλο πρόβλημα, αφού φτάνουν ακόμα και το 60% των λειτουργικών εξόδων των πλοίων.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]