Από τα αποτελέσματα της μελέτης που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αναθέσει η Τράπεζα Πειραιώς στην εταιρεία McKinsey αναμένεται να καθορισθούν πολλά για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας, τα προβλήματα της οποίας συζήτησε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με σχεδόν το σύνολο των εκπροσώπων του κλάδου στα γραφεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Από τα αποτελέσματα της μελέτης που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αναθέσει η Τράπεζα Πειραιώς στην εταιρεία McKinsey αναμένεται να καθορισθούν πολλά για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας, τα προβλήματα της οποίας συζήτησε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με σχεδόν το σύνολο των εκπροσώπων του κλάδου στα γραφεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Η Τράπεζα Πειραιώς έχει, σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζικών και ακτοπλοϊκών κύκλων, τη μεγαλύτερη έκθεση -μεταξύ ελληνικών και ξένων τραπεζικών ομίλων- στον ακτοπλοϊκό κλάδο με ένα δανειακό χαρτοφυλάκιο που ξεπερνά τα 350 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των δανείων της πρώην Millenium Bank και της Marfin Βank.
Παράλληλα, ο ρόλος της ενδυναμώνεται και από το γεγονός ότι έχει ισχυρή θέση ως εκπρόσωπος μετόχων στη Hellenic Seaways καθώς έχει αγοράσει και ενεχυριάσει μετοχές έναντι δανείων. Ως εκ τούτου, όπως εκτιμούν στην Ακτή Μιαούλη, αλλά και στο υπουργείο Ναυτιλίας, ο ρόλος της είναι κομβικός στη λύση του σταυρόλεξου που ονομάζεται επιβίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων XRTC, οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών και ειδικότερα των τεσσάρων εισηγμένων (ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines, Nel Lines) και της Hellenic Seaways (HSW) ανήλθαν το 2012 στο 1,15 δισ. ευρώ.
Η ίδια εταιρεία σημειώνει σε μελέτη της για την ακτοπλοΐα ότι «αν και η κεφαλαιοποίηση χρέους της ΑΝΕΚ και της Hellenic Seaways από την τράπεζα Πειραιώς δεν έχει δρομολογήσει κάποιες εξελίξεις, εντούτοις είναι βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα θα επέλθουν, αφού ο ρόλος της τράπεζας δεν είναι αυτός του μετόχου αλλά του δανειστή. Σχεδόν όλες οι τράπεζες έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα για βαθιές αναδιαρθρώσεις των δανείων. Οι διαπραγματεύσεις όλων των εταιρειών έχουν ωριμάσει και μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου θα δρομολογηθούν εξελίξεις στο σύνολο του κλάδου».
Κατάθεση των προβλημάτων
Το θέμα των σχέσεων του τραπεζικού τομέα και του ακτοπλοϊκού κλάδου συζητήθηκε και στη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, με τα μέλη του ΣΕΕΝ. Εκπρόσωποι κυρίως μικρομεσαίων εταιρειών στάθηκαν ιδιαίτερα στο γεγονός ότι δεν βρίσκουν εύκολα χρηματοδότηση από τις τράπεζες για κεφάλαιο κίνησης.
Στην ίδια συνάντηση, από την πλευρά του ΣΕΕΝ, ο πρόεδρός του Μιχάλης Σακέλλης επεσήμανε ιδιαίτερα την ανάγκη να μειωθεί ο ΦΠΑ στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας ο οποίος βρίσκεται στο 23%, όπως επίσης και να ληφθούν μέτρα για τη μείωση του κόστους καυσίμων. Πρόκειται για δύο θέματα που θέτουν τον τελευταίο χρόνο οι ακτοπλόοι και στα καθ’ ύλην αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και ΠΕΚΑ.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι γι’ αυτά τα δύο θέματα ο κ. Βαρβιτσιώτης δήλωσε αναρμόδιος, προσφέρθηκε ωστόσο να βοηθήσει για τη θετική αντιμετώπισή τους από τα άλλα υπουργεία.
Εξόφληση δεδουλευμένων
Ο κ. Βαρβιτσιώτης από την πλευρά του επεσήμανε την ανάγκη οι εταιρείες να εξοφλούν τα δεδουλευμένα στους ναυτικούς, ενώ ζήτησε από τους εκπροσώπους των εταιρειών αναλυτικά στοιχεία κίνησης ανά λιμένα, ώστε να καταγραφεί η επιβατική κίνηση κάθε ακτοπλοϊκής σύνδεσης και, επομένως, να εκτιμηθεί και το ανάλογο πλαίσιο επιδότησης για τις γραμμές του δημόσιου συμφέροντος.
«Μέχρι σήμερα υπάρχει ένας πληθωρισμός δρομολογίων με αποτέλεσμα να σπαταλούνται αφειδώς χρήματα για τις άγονες γραμμές. Πρέπει να βρούμε τρόπο να εξορθολογήσουμε το καθεστώς αυτό και να αξιοποιήσουμε καλύτερα τα χρήματα που δαπανούμε κάθε χρόνο, προς όφελος των πολιτών», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου επικεντρώθηκε στις καινοτομίες που θα περιλαμβάνει η νέα προκήρυξη για τις άγονες γραμμές και έκανε αναφορά στη δυνατότητα που θα δίνεται, πλέον, στις εταιρείες να επιλέγουν ως εναρκτήριο λιμένα είτε τον Πειραιά είτε το Λαύριο.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]