Εσπασαν όλα τα ρεκόρ οι Ελληνες εφοπλιστές στις αγορές πλοίων, καθώς στη διάρκεια του οκταμήνου Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους απέκτησαν 209 πλοία διαφόρων τύπων σε ένα σύνολο 867 πλοίων που άλλαξαν χέρια παγκοσμίως.
Εσπασαν όλα τα ρεκόρ οι Ελληνες εφοπλιστές στις αγορές πλοίων, καθώς στη διάρκεια του οκταμήνου Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους απέκτησαν 209 πλοία διαφόρων τύπων σε ένα σύνολο 867 πλοίων που άλλαξαν χέρια παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, διαπιστώνεται ότι το 2013 είναι η δεύτερη καλύτερη χρονιά σε ό,τι αφορά τις αγοραπωλησίες πλοίων διεθνώς από το 2008, έτος που άρχισε η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση και η κρίση στη ναυτιλία, μέχρι σήμερα, με βάση τον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια.
Αντιθέτως, με βάση τα κεφάλαια που διατέθηκαν για την αγορά των πλοίων, το οκτάμηνο του 2013 είναι από τα «φθηνότερα» της τελευταίας εξαετίας, απόδειξη του πόσο έχουν πέσει οι αξίες των πλοίων.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2008, όταν η αγορά ήταν στο peak, επενδύθηκαν περί τα 26,9 δισ. δολ. για την απόκτηση 891 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 42,93 εκατ. dwt. Αντίστοιχα, το πρώτο οκτάμηνο του 2013 επενδύθηκαν μόλις 10 δισ. δολ. για την απόκτηση 867 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 46,84 εκατ. dwt.
Χαμηλά οι τιμές
Με τις τιμές λοιπόν να βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, οι έχοντες ρευστότητα και καλές σχέσεις με το τραπεζικό σύστημα, μεταξύ των οποίων και οι Ελληνες εφοπλιστές αξιοποιούν τις ευκαιρίες και αποκτούν πλοία από δεύτερο χέρι (second hand) πολύ σύγχρονα που ανταποκρίνονται στους τελευταίους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για το περιβάλλον σε εξαιρετικές τιμές.
Οι Ελληνες εφοπλιστές από τον Ιανουάριο μέχρι και το τέλος Αυγούστου του 2013 επένδυσαν περί τα 2,98 δισ. δολ. για την αγορά 209 πλοίων, όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2008 είχαν επενδύσει 7,37 δισ. δολ. για την αγορά 164 πλοίων.
Πέρυσι, το πρώτο οκτάμηνο του 2012, τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα απέκτησαν 125 πλοία επενδύοντας 2,28 δισ. δολ., ενώ διεθνώς άλλαξαν χέρια 688 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 29,2 εκατ. dwt και αξίας 7,55 δισ. δολ. Με άλλα λόγια σχεδόν ένα στα τρία ευρώ που δόθηκαν για αγορά πλοίου το 2013 ανήκει σε ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία η οποία απέκτησε ένα στα τέσσερα πλοία που άλλαξε χέρια φέτος.
Πρώτα τα bulk carriers
Σε ό,τι αφορά τους τύπους πλοίων που προτιμούν οι Ελληνες πλοιοκτήτες, και το 2013 το ενδιαφέρον τους επικεντρώνεται στα bulk carriers.
Ειδικότερα, στο πρώτο οκτάμηνο του 2013 απέκτησαν 109 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου αντί 1,56 δισ. δολ., ενώ συνολικά στο συγκριμένο τύπο άλλαξαν χέρια 396 πλοία συνολικής αξίας 4,08 δισ. δολ. Μετά τα ξηρού φορτίου ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια. Οι Ελληνες εφοπλιστές επένδυσαν 1,09 δισ. δολ. για την αγορά 71 δεξαμενοπλοίων σε ένα σύνολο 327 πλοίων που μεταβιβάσθηκαν διεθνώς συνολικής αξίας 4,95 δισ. δολ. Τέλος, τρίτος τομέας σε ενδιαφέρον είναι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Διεθνώς το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013 άλλαξαν χέρια 117 πλοία του τύπου αυτού αξίας 0,9 δισ. δολ. με τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να επενδύουν περί τα 0,32 δισ. δολ. για την αγορά 29 πλοίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Κινέζοι πλοιοκτήτες που στο παρελθόν είχαν αναπτύξει μία αξιόλογη δραστηριότητα στην αγορά second hand πλοίων ανταγωνιζόμενοι τους Ελληνες φαίνεται ότι το 2013 «κουράστηκαν».
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, τα κινεζικά εφοπλιστικά συμφέροντα απέκτησαν στο πρώτο οκτάμηνο του 2013 73 πλοία συνολικής αξίας μόλις 0,77 δισ. δολ.
Υψηλά έτους
Νέο υψηλό έτους κατέγραψε χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry Index (BDI), ο οποίος έκλεισε με άνοδο 47 μονάδων, στις 1.215 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο κατά 4,02%. Εντυπωσιακή ήταν και η επίδοση του δείκτη των capesize πλοίων του BCI, ο οποίος ανέβηκε 101 μονάδες και έκλεισε στις 2.445 μονάδες. Σύμφωνα με την Pareto Shipping, για το 2013 η αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2013 στο 8,2%. Το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος, το οποίο μεταφέρεται με πλοία τύπου capes, αναμένεται να αυξηθεί τους τελευταίους μήνες του έτους, καθώς θα αυξηθεί η παραγωγή/προσφορά από την Αυστραλία και τη Βραζιλία, ανεβάζοντας τη συνολική αύξηση στο 10% για φέτος.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]