Κάτω από τις 1.000 μονάδες βρέθηκε και πάλι από χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου. Ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε στις 996 μονάδες, μία μονάδα υψηλότερα από τις 995 μονάδες όπου είχε κλείσει στις 19 Ιουνίου και 13% χαμηλότερα από το υψηλό (μέχρι στιγμής) έτους, τις 1.179 μονάδες, όπου έκλεισε την 1η Ιουλίου.
Κάτω από τις 1.000 μονάδες βρέθηκε και πάλι από χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου. Ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε στις 996 μονάδες, μία μονάδα υψηλότερα από τις 995 μονάδες όπου είχε κλείσει στις 19 Ιουνίου και 13% χαμηλότερα από το υψηλό (μέχρι στιγμής) έτους, τις 1.179 μονάδες, όπου έκλεισε την 1η Ιουλίου.
Χθες ο μέσος ημερήσιος ναύλος για τα πλοία τύπου capes ανήλθε στα 10.600 δολ., ενώ είχε ξεπεράσει και τα 15.000 δολ. στις αρχές Ιουλίου, όταν ο BDI κατέγραφε το υψηλό έτους.
Πάντως, παραμένει πάνω από το μέσο όρο του 2013, που είναι τα 7.600 δολ. Αντιστοίχως ο μέσος ημερήσιος ναύλος για πλοία τύπου panamax ήταν χθες στα 7.500 δολ. όταν ο μέσος όρος του έτους είναι 5.150 δολάρια.
Η πτώση των τελευταίων ημερών αποδίδεται από τους διεθνείς ναυλομεσίτες και στις επίσημες αργίες στη Σιγκαπούρη, ωστόσο όλοι σημειώνουν ότι η πορεία της ναυλαγοράς είναι κυρίως αποτέλεσμα της προσφοράς και της ζήτησης.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του «γκουρού» της αγοράς Dr Martin Stopford των Clarksons, η αγορά ξηρού φορτίου αντιμετωπίζει στη διάρκεια του τρέχοντος έτους τη μεγαλύτερη υπερπροσφορά πλοίων, περίπου στο 30%, στην ιστορία της.
Οπως εξηγεί, από το 2007 ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου έχει αυξηθεί κατά 85%, ενώ το παγκόσμιο εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί μόνο κατά 32%.
Αυτό έχει μετατρέψει ένα «έλλειμμα» στόλου ύψους 6%, που παρατηρήθηκε το 2007, στο μεγαλύτερο πλεόνασμα χωρητικότητας στον κλάδο που καταγράφηκε ποτέ και που σε ποσοστό εκφράζεται στο 30%.
Πάντως, η εικόνα σε σχέση με τις αξίες των πλοίων είναι κάπως διαφορετική. Ο κ. Stopford συγκρίνει τις τρέχουσες αξίες πλοίων τύπου capesize και panamax 5ετίας με αυτές του 1999, έτος κατά το οποίο παρουσιάστηκε το δεύτερο υψηλότερο πλεόνασμα χωρητικότητας (11%).
Σήμερα, λοιπόν, η αξία ενός panamax ηλικίας πέντε ετών ανέρχεται στα 21 εκατ. δολ. και ενός capesize στα 34 εκατ. δολ., ενώ το 1999 ήταν αντίστοιχα 13 εκατ. δολ. και 24 εκατ. δολ.
Υπάρχουν και άλλοι λόγοι πέρα από την πορεία των ναύλων που καθορίζουν τις αξίες των πλοίων, σημειώνει ο αναλυτής, με σημαντικότερο τις θετικές προοπτικές για την αγορά.
Οπως εκτιμά ο αναλυτής, η παγκόσμια οικονομία έχει πλέον αποφύγει τα χειρότερα, με αποτέλεσμα να αναμένεται αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου κατά 6% σε ετήσια βάση, η οποία θα καλύψει σταδιακά την υπερπροσφορά χωρητικότητας, με δομένο ότι από το 2014 θα υπάρξει μείωση του ρυθμού παραδόσεων νεότευκτων bulkers.
Αυξημένες παραγγελίες
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, μέχρι τον Ιούλιο φέτος οι παγκόσμιες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 47% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να ξεπεράσει την προσφορά στη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών, σύμφωνα με τον αναλυτή Doug Mavrinac της Jefferies.
Επίσης ο κ. Nicolay Dyvik, αναλυτής της DNB Markets, αναφέρει ότι το 2013 θα είναι το πρώτο έτος που η αύξηση της ζήτησης σε τονομίλια θα ξεπεράσει την ανάπτυξη του στόλου.
Εκτιμά, όπως αναφέρει το Tradewinds, ότι ο στόλος θα αυξηθεί κατά 7%, ενώ η ζήτηση με όρους τονομιλίων θα αυξηθεί κατά 10%.
Το 2014 η αύξηση του στόλου θα είναι στο 5%, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]