Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 02 Αυγούστου 2013 08:03

Σε διαρκή διόγκωση τα ληξιπρόθεσμα, έφτασαν τα 60 δισ.

Σε πρωτοφανή επίπεδα εκτοξεύτηκαν τον Ιούνιο τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, αγγίζοντας τα 60 δισ. ευρώ, ενώ εξίσου πρωτοφανής είναι και η δικαιολογία του υπουργείου Οικονομικών, καθώς ομολογεί για πρώτη φορά ανοιχτά πως για την υστέρηση των εσόδων κατά 5,2% στο εξάμηνο φταίει η υψηλή ανεργία και η παρατεταμένη ύφεση!

Σε πρωτοφανή επίπεδα εκτοξεύτηκαν τον Ιούνιο τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, αγγίζοντας τα 60 δισ. ευρώ, ενώ εξίσου πρωτοφανής είναι και η δικαιολογία του υπουργείου Οικονομικών, καθώς ομολογεί για πρώτη φορά ανοιχτά πως για την υστέρηση των εσόδων κατά 5,2% στο εξάμηνο φταίει η υψηλή ανεργία και η παρατεταμένη ύφεση!

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος των φορολογούμενων στο τέλος Ιουνίου διαμορφώθηκε στα 59,77 δισ. ευρώ έναντι 56,1 δισ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2012 και 59,16 δισ. ευρώ που ήταν στον τέλος Μαΐου.

Δηλαδή τον Ιούνιο, σε σύγκριση με το Μάιο, το ληξιπρόθεσμο χρέος των φορολογουμένων προς το Δημόσιο αυξήθηκε κατά 613 εκατ. ευρώ, ενώ συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του 2013 (σε σύγκριση με το Δεκέμβριο του 2012) το ληξιπρόθεσμο χρέος φυσικών και νομικών προσώπων προς το Δημόσιο αυξήθηκε κατά 3,7 δισ. ευρώ.

«Φταίει η ύφεση και η ανεργία!»

Εντυπωσιακή είναι η ομολογία του υπουργείου Οικονομικών για τις αιτίες συσσώρευσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά και για την υστέρηση των τρεχόντων φορολογικών εσόδων.

Η Γ.Γ. Εσόδων αναφέρει πως οι επιδόσεις στον τομέα των εσόδων θα μπορούσε να ήταν σημαντικά μεγαλύτερη, όμως κάτι τέτοιο τελικά δεν επιτεύχθηκε εξαιτίας των παρακάτω ανασταλτικών παραγόντων:

  1. Εκτεταμένη αναδιοργάνωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, η οποία αναμένεται να αποδώσει καρπούς μεσοπρόθεσμα, καθώς αναμένεται να εξορθολογήσει τη λειτουργία του.
  2. Παρατεταμένη προσδοκία για την υπαγωγή στην ευνοϊκή ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ν. 4152/2013, η οποία αναμένεται να αντιστραφεί από την έναρξη ισχύος των νέων ρυθμίσεων τον Ιούλιο.
  3. Δυσμενή οικονομική συγκυρία που εντάθηκε έτι περισσότερο κατά το α' εξάμηνο του 2013, από την παρατεταμένη ύφεση και τις διαστάσεις που έχει λάβει η ανεργία.

Παραδέχεται δηλαδή πως στο σχεδιασμό και στον προσδιορισμό των στόχων είσπραξης εσόδων, το υπουργείο Οικονομικών δεν υπολόγισε την έκταση και τη διάρκεια της ύφεσης, αλλά και την τεράστια ανεργία που φτάνει στο 27% και ο αριθμός των ανέργων ανέρχεται σε περίπου 1.350.000 άτομα.

Τόσο η ύφεση όσο και η ανεργία είναι συνέπειες της πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση (σε συνεργασία με την τρόικα) και, προφανώς, το υπουργείο Οικονομικών όφειλε να λάβει υπόψη τις παρενέργειες.

Ποια χρέη αυξήθηκαν

Αξίζει να σημειωθεί πως η αύξηση των ληξιπρόθεσμων χρεών στο πρώτο εξάμηνο καταγράφηκε σε μια περίοδο που δεν είχαν καταφτάσει ακόμη τα νέα εκκαθαριστικά σημειώματα φόρου εισοδήματος και ακινήτων, που θα διόγκωναν ακόμα περισσότερο το ύψος των ληξιπρόθεσμων χρεών, κάτι το οποίο θα συμβεί στους επόμενους μήνες.

Επίσης, η άνοδος των ληξιπρόθεσμων καταγράφηκε σε μια περίοδο κατά την οποία το υπουργείο Οικονομικών ισχυρίστηκε ότι βελτιώθηκε η εισπραξιμότητα από ληξιπρόθεσμα χρέη.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Γ.Γ. Εσόδων, συγκριτικά με το α' εξάμηνο του 2012, εισπράχτηκαν 355 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2012 και συγκεκριμένα 1,39 δισ. ευρώ από 1,03 δισ. ευρώ το 2012, ποσό που μεταφράζεται σε αξιοσημείωτη βελτίωση της εισπρακτικής αποτελεσματικότητας της τάξης του 34,43% από έτος σε έτος.

Από τα αναλυτικά στοιχεία της Γ.Γ. Εσόδων προκύπτει πως η αύξηση των ληξιπρόθεσμων χρεών τον τελευταίο μήνα οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση κατά 264,4 εκατ. ευρώ των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων που δεν καταβλήθηκαν, του ΦΠΑ κατά 185,7 εκατ. ευρώ και στον καταλογισμό δανείων από καταπτώσεις που έχει παράσχει το Δημόσιο σε ιδιώτες, οι οποίοι όμως δεν προχωρούν στην εξόφληση των δανείων.

Ακόμη προκύπτει πως με βάση τα στοιχεία της 30ής Ιουνίου:

* Το σύνολο των οφειλετών (με ληξιπρόθεσμα χρέη) φυσικών και νομικών προσώπων ανέρχεται σε 2.174.420.
* Το σύνολο των φυσικών προσώπων που έχουν ληξιπρόθεσμο χρέος προς το Δημόσιο ήταν 2.006.611 άτομα, που οφείλουν συνολικά 21,53 δισ. ευρώ.
* Σε σύγκριση με το Δεκέμβριο του 2012, ο αριθμός των οφειλετών μειώθηκε κατά  541.460 άτομα.
* Από το σύνολο των οφειλών φυσικών προσώπων, 21,53 δισ. ευρώ, σε ρύθμιση είχαν υπαχθεί οφειλές μόλις 834,9 εκατ. ευρώ.
* Το συνολικό χρέος των φυσικών προσώπων αυξήθηκε μέσα σε ένα μήνα κατά 150 εκατ. ευρώ, σε στο πρώτο εξάμηνο του 2013 αυξήθηκαν κατά 810,9 εκατ. ευρώ.
* Το σύνολο των νομικών προσώπων που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη είναι 167.809 και το σύνολο των οφειλών τους ανέρχεται σε 38,24 δισ. ευρώ.
* Οι οφειλές των νομικών προσώπων αυξήθηκαν κατά περίπου 464 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο σε σύγκριση με το Μάιο, ενώ στο πρώτο εξάμηνο αυξήθηκαν κατά 2,86 δισ. ευρώ, που αποτελεί ανησυχητική εξέλιξη.
* Σε σύγκριση με το Δεκέμβριο του 2012 ο αριθμός των επιχειρήσεων με ληξιπρόθεσμα χρέη αυξήθηκε κατά 19.151 ή κατά 12,9%, ενώ η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε τον Ιούνιο, όταν οι επιχειρήσεις με ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν κατά 17.688.
* Οι οφειλές των Ν.Π. που ήταν σε ρύθμιση είναι 708,4 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόλις το 1,9% του συνόλου των οφειλών.
* Οι οφειλές από τέλη κυκλοφορίας που δεν έχουν πληρωθεί φτάνουν στο ποσό των 115,9 εκατ. ευρώ.
* Περισσότερο από το 1/3 των ληξιπρόθεσμων χρεών προέρχεται από πρόστιμα του ΚΒΣ (21,8 δισ. ευρώ), που όπως επισημαίνει έκθεση του ΔΝΤ, το πιθανότερο είναι να μην πληρωθούν ποτέ.
* Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από το ΦΠΑ φτάνουν στο ποσό των 13,3 δισ. ευρώ.
* Τα χρέη από φόρους εισοδήματος ανέρχονται σε 10,62 δισ. ευρώ.

Συσσώρευση

Το υπουργείο Οικονομικών ευελπιστεί ότι με την ενεργοποίηση της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων χρεών σε πολλές δόσεις θα μειωθεί ο όγκος των ληξιπρόθεσμων χρεών.

Προκειμένου δε να εξαναγκάσει τους οφειλέτες σε πληρωμή των χρεών, επιστρατεύει κατασχέσεις κινητών και ακινήτων, αλλά και την αυτόματη κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών, που θα ενεργοποιηθεί από το Σεπτέμβριο.

Ωστόσο, με την έλευση των νέων εκκαθαριστικών σημειωμάτων και με το δεδομένο ότι εξακολουθούν και μειώνονται ή χάνονται οριστικά εισοδήματα, ο κίνδυνος να συσσωρευτούν περαιτέρω χρέη είναι μεγαλύτερος.

Υστέρηση εσόδων κατά 5,2%

Τον Ιούνιο συνεχίστηκε η υστέρηση των φορολογικών εσόδων και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του 2013, καθώς εισπράχτηκαν 11,86 δισ. ευρώ, έναντι στόχου περιόδου 12,51 δισ. ευρώ, γεγονός το οποίο σηματοδοτεί απόκλιση της τάξης 5,2%.
Τα συνολικά έσοδα προϋπολογισμού προ επιστροφών τον Ιούνιο 2013 ανήλθαν σε 3,58 δισ. ευρώ, οι επιστροφές διαμορφώθηκαν στο 0,12 δισ. ευρώ και τα καθαρά έσοδα σε 3,46 δισεκατομμύρια ευρώ, μειωμένα οριακά κατά 1,65% σε σχέση με τα καθαρά έσοδα του πρώτου εξαμήνου του 2012.

Επίσης το μήνα Ιούνιο, οι ΔΟΥ όφειλαν, βάσει στόχων, να εισπράξουν 1,97 δισ. ευρώ, ενώ τελικά εισέπραξαν 1,87 δισεκατομμύρια ευρώ, ήτοι παρατηρήθηκε υστέρηση 5,2% σε σχέση με το στόχο.

Σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις από ΦΠΑ, για το μήνα Ιούνιο 2013 παρατηρείται υστέρηση 5,3% σε σχέση με το στόχο που είχε τεθεί στις ΔΟΥ για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Οι κύριοι λόγοι

Τα έσοδα του Ιουνίου 2013 εμφανίζονται μειωμένα τόσο στο σύνολό τους όσο και σε επίπεδο ΔΟΥ, γεγονός το οποίο οφείλεται (σύμφωνα με τη Γ.Γ. Εσόδων) στους κάτωθι λόγους:

* Στη μειωμένη για την περίοδο είσπραξη φόρου εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (145 εκατ.).
* Στη μειωμένη για την περίοδο εισπρακτική απόδοση του φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (60 εκατ.).
* Στη μειωμένη για την περίοδο είσπραξη ΦΠΑ (100 εκατ.) και ΕΕΤΗΔΕ (90 εκατ.).

ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - [email protected]