Πρεμιέρα σήμερα για το μειωμένο ΦΠΑ 13% στην εστίαση και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ έχουν ήδη γίνει 7.000 αιτήσεις από επαγγελματίες για να λάβουν το ειδικό σήμα με το οποίο πιστοποιείται η μείωση του συντελεστή στα καταστήματά τους.
Υπενθυμίζεται ότι η ΓΣΕΒΕΕ έχει ανακοινώσει τα σημεία από όπου μπορούν να παραλαμβάνουν το ειδικό σήμα οι επαγγελματίες.
Για την παραλαβή του σήματος οι επιχειρήσεις πρέπει να προσκομίσουν τους υφιστάμενους τιμοκαταλόγους, μαζί με στοιχεία της ταμειακής τους μηχανής. Εν συνεχεία θα γίνεται σύγκριση, προκειμένου να διαπιστωθεί αν κάποιος καταστηματάρχης έχει πράγματι περάσει στις τιμές τη μείωση.
«H πλειονότητα των επιχειρήσεων έχει προχωρήσει σε μειώσεις τιμών, ανεξάρτητα με το αν έχουν παραλάβει το ειδικό σήμα», δήλωσε στη «N» ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) Γιώργος Καββαθάς.
Ο κ. Καββαθάς εμφανίζεται αισιόδοξος ότι ο ανταγωνισμός για το ειδικό σήμα θα φέρει αποτέλεσμα προς όφελος του καταναλωτή, ωστόσο δεν θεωρεί ρεαλιστικό στόχο τη μεγάλη αύξηση τζίρου στα καταστήματα εστίασης και κατ' επέκταση την αύξηση των κρατικών εσόδων σε σύντομο διάστημα, αφού τα έσοδα από ΦΠΑ στον κλάδο, που κάνει τζίρο περίπου 6,2 δισ. ευρώ, ήταν 1,2 δισ. ευρώ και πλέον με το νέο καθεστώς, ακόμη και ίδιος να μείνει ο τζίρος, τα έσοδα από ΦΠΑ θα φθάνουν στα 650 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου του μεγάλου ενδιαφέροντος των επιχειρήσεων για απόκτηση του ειδικού σήματος, η ΠΟΕΣΕ εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία, μετά την υπογραφή του συμφωνητικού μείωσης τιμών της ΠΟΕΣΕ με τα υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών και Τουρισμού ενημερώνονται οι επαγγελματίες ότι για την παραλαβή του ειδικού σήματος μπορούν να απευθύνονται έπειτα από τηλεφωνική επικοινωνία, στην Αττική στα γραφεία των ΠΟΕΣΕ, ΓΣΕΒΕΕ, Ενωση Εξοχικών Εστιατορίων & Συναφών, Ενωση Εστιατόρων Ψαροταβερνών & Συναφών και για την υπόλοιπη Ελλάδα σε αρμόδια γραφεία των φορέων.
Εφιστάται, επίσης, η προσοχή στο γεγονός ότι το ειδικό σήμα φέρει μοναδικό αριθμό, τα λογότυπα των φορέων ΓΣΕΒΕΕ, ΠΟΕΣΕ, ΣΕΤΕ & ΣΕΠΟΑ και διατίθενται χωρίς καμία οικονομική υποχρέωση.
Από την πλευρά του ο Συνδέσμος Επώνυμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης (ΣΕΠΟΑ), θεωρώντας την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ως ένδειξη φερεγγυότητας της κάθε εταιρείας-μέλους του, κρίνει πως είναι αναγκαίο να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προσαρμογής στον κλάδο, αλλά και στις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να λειτουργήσει σωστά το μέτρο και να φανεί η αποδοτικότητά του.
Πότε εφαρμόζεται ο μειωμένος συντελεστής
Σε νέα ανακοίνωσή του χθες ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χ. Θεοχάρης διευκρίνισε σχετικά με τον ΦΠΑ για τα αναψυκτικά εκτός καταστήματος ότι η παράδοση των αναψυκτικών υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (23%) σε όλες τις πράξεις που αφορούν την αλυσίδα διανομής τους (εισαγωγή, παραγωγή, χονδρική πώληση, λιανική πώληση) από οποιασδήποτε μορφής επιχείρηση (π.χ. σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, περίπτερα, κυλικεία, κ.λπ.). Ο συντελεστής αυτός ισχύει από 1.9.2011, σύμφωνα με το άρθρο 34 του ν. 3986/2011.
Αντίθετα, η παροχή υπηρεσίας εστίασης, και συνεπώς η κατανάλωση αναψυκτικών εντός του καταστήματος, με την πρόσφατη διάταξη υπάγεται από 1.8.13 έως 31.12.13 στο μειωμένο συντελεστή (13%).
Κατά πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αρμόδιου για την αυθεντική ερμηνεία των διατάξεων του κοινοτικού δικαίου, ως παροχή υπηρεσίας εστίασης θεωρείται η επιτόπια κατανάλωση εντός καταστημάτων με παράλληλη παροχή υπηρεσιών (διάθεση τραπεζοκαθισμάτων, επιτραπέζιων σκευών, σερβίρισμα, καθαρισμός χώρων, κ.λπ.), ενώ στην περίπτωση που δεν παρέχονται πρόσθετες υπηρεσίες ως ανωτέρω, πρόκειται για παράδοση αγαθών, η οποία υπάγεται στον προβλεπόμενο συντελεστή για κάθε είδους αγαθού (Απόφαση της 10.3.2011 για τις συνεκδικαζόμενες υποθέσεις C-497/09, C- 499/09, C-501/09 και C-502/09).
Ο γ.γ. Δημοσίων Εσόφων επισημαίνει, τέλος, πως δεν είναι ακριβές ότι ο συντελεστής των έτοιμων φαγητών διαφοροποιείται ανάλογα με το αν καταναλώνονται στο κατάστημα ή εκτός (π.χ. με παράδοση κατ' οίκον) και δηλώνει ότι στην παράδοση των εν λόγω αγαθών εφαρμόζεται σε κάθε περίπτωση ο μειωμένος συντελεστής (13%.).
Με σημερινή της ανακοίνωση η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής καλεί τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στα ακόλουθα:
Τιμοκατάλογοι
-
Να ζητάμε τον τιμοκατάλογο του μαγαζιού, που άλλωστε είναι υποχρεωμένοι να έχουν έναν ανά δύο τραπέζια.
-
Οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα με βάση τον νόμο του ελεύθερου ανταγωνισμού που λειτουργεί στην αγορά.
-
Οι τιμοκατάλογοι πρέπει να είναι γραμμένοι υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε κάποια άλλη.
-
Ένας κατάλογος πρέπει υποχρεωτικά να είναι ανηρτημένος στην είσοδο του καταστήματος.
-
Στους καταλόγους πρέπει να γράφεται ο υπεύθυνος του καταστήματος, οι νόμιμες επιβαρύνσεις και η τελική τιμή του κάθε είδους.
-
Εάν υπάρχουν κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα ή λαχανικά, πρέπει να αναγράφονται στον κατάλογο με την ένδειξη «κατεψυγμένο» ανεξαρτήτως αν είναι μαγειρεμένο ή όχι εκείνη τη μέρα, καθώς και «προμαγειρεμένο» ή «προτηγανισμένο» για φαγητό, όταν αυτούσιο ή το κυρίως μέρος του έχει παρασκευαστεί ή συντηρηθεί στην κατάψυξη πριν μαγειρευτεί τελικά και προσφερθεί στον πελάτη.
-
Πρέπει να αναγράφεται το είδος των ελαίων που χρησιμοποιούνται σε ωμή μορφή στα προσφερόμενα φαγητά.
Μερίδες
-
Οι μερίδες δεν πρέπει να είναι λιποβαρείς, δηλ. να έχουν βάρος λιγότερο από αυτό που προβλέπει ο νόμος. Ενδεικτικά, το βάρος για το κρέας πρέπει να είναι 125 γραμ., για τα ψάρια 125 γραμ., κιμάδες 110 γραμ., λαδερά 255 γραμ., μουσακάς - παστίτσιο 195 γραμ., ζυμαρικά - ρύζι 220 γραμ., σαλάτες αγγουροτομάτα γραμ. 190, σαλάτες ωμές γενικά γραμ. 145 τουλάχιστον, γεμιστά 225 γραμ., φέτα 65 γραμ., άλλα τυριά 55 γραμ., φρούτα: πεπόνι, καρπούζι 570 γραμ., σταφύλια 320 γραμ.
-
Τα ψητά και τα σουβλιστά, που πωλούνται και με το κιλό, ζυγίζονται μαγειρεμένα και το χαρτάκι με το βάρος συνοδεύει την πιατέλα.
-
Τα ψάρια που είναι πάνω από 230 γραμ. ζυγίζονται ωμά, παρουσία του πελάτη, και το χαρτάκι με το βάρος πηγαίνει στο τραπέζι μαζί με το ψάρι.
Νερό και ποτά
Δικαιούμαστε νερό της βρύσης. Αν θέλουμε εμφιαλωμένο, τότε ανοίγεται μπροστά μας, όπως και όλα τ' άλλα ποτά: μπύρες, κρασί, αναψυκτικά.
Λογαριασμός
-
Πριν καθίσετε, αλλά και όταν καθίσετε, διαβάστε τον τιμοκατάλογο και αν κάτι δεν σας αρέσει από τις τιμές, το σέρβις ή … την καθαριότητα του χώρου, μπορείτε να σηκωθείτε και να φύγετε.
-
Σύμφωνα με την απόφαση του Υπ. Οικονομικών (ΠΟΛ 1081/12.06.2009) οι ιδιοκτήτες καταστημάτων που διαθέτουν στο κοινό οποιοδήποτε είδος τροφής ή ποτού (εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης, ψητοπωλεία, καφετέριες, πιτσαρίες, μπαρ, κλπ) υποχρεούνται από 01.07.2009 να εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης με κάθε σερβίρισμα. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία αφού αρκετοί ιδιοκτήτες τέτοιων καταστημάτων παρουσίαζαν ως νόμιμη απόδειξη τα δελτία παραγγελίας, με σκοπό την παραπλάνηση των καταναλωτών και τη φοροδιαφυγή.
-
Ο πελάτης πρέπει να ελέγχει πάντα τον λογαριασμό.
-
Να ζητούνται οι νόμιμες αποδείξεις.
Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής υπενθυμίζει ότι:
- Οι τιμές των διαφόρων ειδών που θα παραγγείλουμε είναι οι τελικές, και δεν επιτρέπεται καμία προσαύξηση ούτε σ' αυτές, ούτε στον τελικό λογαριασμό.
- Κάποιοι εστιάτορες υπερτιμολογούν ορισμένες μερίδες, «ορντέβρ» κατά προτίμηση. Να μην παραγγείλουμε ό,τι μας φαίνεται ακριβό. Έτσι τους μαθαίνουμε να κοστολογούν σωστά.
- Καλύτερα στις μέρες μας να αποφεύγουμε τα κρεατικά και, περισσότερο, τους κιμάδες και τα κοκκινιστά. Προτιμήστε απλά φαγητά, χωρίς καρυκεύματα.
- Αν πάρουμε φρούτα για επιδόρπιο καλύτερα να προτιμήσουμε ακέραιες μερίδες τους, όχι φρουτοσαλάτα.
- Αν πάρουμε χύμα παγωτά, να έχουμε ελέγξει προηγουμένως τον χώρο διατήρησής τους, που πρέπει να είναι καθαρός και φροντισμένος. Τα παγωτά εμπορίου πρέπει να διατηρούν αναλλοίωτο το αρχικό τους σχήμα και να μην έχουν ελαττωματική συσκευασία. Πρέπει να ελέγχουμε τις ενδείξεις πριν τα αγοράσουμε και να προσέχουμε για τη δημιουργία κρυστάλλων, είτε πάνω στο παγωτό είτε στα τοιχώματα του ψυγείου, καθώς αυτό είναι σημάδι ψύξης και απόψυξης.
- Τα καταστήματα μαζικής εστίασης υποχρεούνται στην τήρηση «Δελτίου Παραπόνων» σε εμφανές σημείο στην έξοδο του καταστήματος εις τριπλούν, ώστε να συμπληρώνεται από τον καταναλωτή εφόσον έχει παράπονο και να αποστέλλεται στην αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία.
Όταν επισκεπτόμαστε το κυλικείο γηπέδου, νοσοκομείου, αρχαιολογικού χώρου, σε πλαζ που ανήκει σε δήμο ή στο δημόσιο, σε αεροδρόμιο, πλοίο, ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, θέατρο ή κινηματογράφο, θα πρέπει να γνωρίζουμε τα εξής:
- Πρέπει να υπάρχουν ανηρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή σημεία στους οποίους θα αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προς πώληση είδη και οι τιμές τους.
- Ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει απόδειξη ταμειακής μηχανής και να ελέγχει τις αναγραφόμενες τιμές με τις τιμές των τιμοκαταλόγων.