Αβεβαιότητες για τις δημοσιονομικές προοπτικές την περίοδο 2013-14 διαπιστώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση που παρουσίασε σήμερα για την ελληνική οικονομία. Παραδέχεται, πάντως, πως έχει σημειωθεί πρόοδος, έστω και αργή.
Αβεβαιότητες για τις δημοσιονομικές προοπτικές την περίοδο 2013-14 διαπιστώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση που παρουσίασε σήμερα για την ελληνική οικονομία. Παραδέχεται, πάντως, πως έχει σημειωθεί πρόοδος, έστω και αργή, στην εφαρμογή του δεύτερου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.
«Η δημοσιονομική προοπτική για το 2013-14 συνεχίζει να υπόκειται σε μεγάλη αβεβαιότητα», επισημαίνεται στην έκθεση της Κομισιόν, η οποία εξηγεί πως πολλές πληρωμές φόρων μεταφέρθηκαν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Η Κομισιόν επισημαίνει πως η Ελλάδα συνεχίζει να σημειώνει συνολική πρόοδο, έστω και αργή, βάσει του δεύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, ωστόσο σημειώνει πως έχουν υπάρξει αρκετές καθυστερήσεις. Σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί στο σκέλος της δημοσιονομικής προσαρμογής και στην ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών.
Η Επιτροπή αναγνωρίζει πως έχουν υλοποιηθεί σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, μεταξύ άλλων στο χώρο της υγείας και στο άνοιγμα επαγγελμάτων, ωστόσο τονίζει πως χρειάζεται να γίνουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις σε πολλούς άλλους τομείς, όπως η διοικητική μεταρρύθμιση, η ενέργεια, η δικαιοσύνη και βελτιώσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Στην έκθεση αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως οι μακροοικονομικές προοπτικές παραμένουν εν γένει αμετάβλητες σε σχέση με την προηγούμενη έκθεση και πως οι δημοσιονομικές εξελίξεις είναι σε γενικές γραμμές στη σωστή τροχιά. Αναμένεται μέτρια ανάκαμψη από τις αρχές του 2014, η οποία θα βασιστεί στη βελτίωση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης για το 2014 προβλέπεται να είναι της τάξεως του 0,6% για το 2014, ενώ από το 2015 και μετά αναμένεται επιτάχυνση.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η αποστολή της τρόικας εντόπισε νέα ελλείμματα, ειδικά στον τομέα της υγείας, που απειλούν την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για πρωτογενές ισοζύγιο το 2013 και 2014.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, το νέο αυτό δημοσιονομικό έλλειμμα οφείλεται σε υπερβάσεις δαπανών στον τομέα της υγείας, σε καθυστερήσεις στην έκδοση φόρων ακινήτων, σε μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές και στην απουσία εφαρμογής ορισμένων μέτρων.
Στο 1,6 δισ. ο φετινός στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ο φετινός στόχος για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις μειώθηκε κατά 1 δισ. ευρώ, ικανοποιώντας ανάλογο αίτημα της κυβέρνησης μετά το ναυάγιο της πώλησης της ΔΕΠΑ τον προηγούμενο μήνα
Σύμφωνα με την έκθεση της τρόικας, η κυβέρνηση θα πρέπει να αντλήσει φέτος 1,6 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις, έναντι αρχικού στόχου για 2,6 δισ. ευρώ. Παράλληλα, αυξήθηκε στα 5,1 δισ. ευρώ ο στόχος για έσοδα αποκρατικοποιήσεων στο σύνολο της διετίας 2013-2014.
Το επικαιροποιημένο μνημόνιο που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρει επίσης ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να πουλήσει σημαντικό ποσοστό της Eurobank σε ιδιώτες επενδυτές έως τα τέλη Μαρτίου 2014.
Εξάλειψη επιδοτήσεων στα τιμολόγια ηλεκτρικού για αγρότες και οικιακούς πελάτες
Στο κείμενο του νέου μνημονίου προβλέπεται επίσης η εξάλειψη των επιδοτήσεων στα τιμολόγια του ηλεκτρικού για αγρότες και οικιακούς πελάτες με χαμηλή κατανάλωση.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται η ανάγκη οι τιμές να αντανακλούν το κόστος προκειμένου να ενθαρρύνεται η είσοδος νέων παικτών στην αγορά, να καλυφθεί το πρόβλημα ρευστότητας της ΔΕΗ και να μειωθεί το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας για τη βιομηχανία, η οποία - κατά το σκεπτικό αυτό - «επιδοτεί» τα χαμηλότερα τιμολόγια που ισχύουν για τις άλλες κατηγορίες πελατών.
Ωστόσο, στο κείμενο σημειώνεται ότι ενώ το σύνολο των τιμολογίων του ηλεκτρικού (όπως προέβλεπε το προηγούμενο μνημόνιο) απελευθερώθηκαν από την 1η Ιουλίου, υπάρχει αντίσταση σε πολιτικό επίπεδο να γίνουν αυξήσεις στα τιμολόγια χαμηλής τάσης, δηλαδή αυτά που ισχύουν για τους οικιακούς πελάτες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Επίσης, το μνημόνιο προβλέπει την επιβολή πλαφόν στην ισχύ μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που μπορεί να διαθέτει ή να λειτουργεί οποιοσδήποτε ηλεκτροπαραγωγός, συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ, με στόχο, προφανώς, η πώληση του 30% των μονάδων της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, που περιλαμβάνεται στο σχέδιο αποκρατικοποίησης, να μην οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου παίκτη με δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Το πλαφόν θα επιβληθεί με νόμο τον προσεχή Σεπτέμβριο. Με τον ίδιο νόμο θα γίνει ο πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) που εντάσσεται, επίσης, στο σχέδιο αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ, και θα αρθούν τα όποια νομικά εμπόδια υπάρχουν για την αποκρατικοποίηση «με προστασία των συμφερόντων των μικρομετόχων».
Στο μνημόνιο επισημαίνονται τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση του ελλείμματος στον λογαριασμό χρηματοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, για το οποίο στόχος παραμένει ο μηδενισμός του χρέους έως το τέλος του 2014. Έως τον Σεπτέμβριο προβλέπεται η λήψη μέτρων που θα αφορούν τις ήδη λειτουργούσες μονάδες ΑΠΕ και κυρίως τα φωτοβολταϊκά (θα περιλαμβάνουν πιθανότατα μείωση των εγγυημένων τιμών απορρόφησης της πράσινης ενέργειας), με στόχο η απόδοση των επενδύσεων να φτάσει στα ευρωπαϊκά επίπεδα. Επίσης, ενώ τονίζεται η ανάγκη να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι καταναλωτές, ωστόσο, αναφέρεται ότι το «τέλος ΑΠΕ» (ΕΤΜΕΑΡ) θα αναθεωρείται σε εξαμηνιαία βάση, δηλαδή μετά την αύξηση του Ιουλίου θα επανεξεταστεί τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο του 2014.
newsroom naftemporiki.gr με πληροφορίες και από ΑΜΠΕ