Aυξημένος παραμένει ο κίνδυνος «μπλακ άουτ» στο taxisnet, καθώς απομένουν περίπου 3.500.000 δηλώσεις να υποβληθούν σε 35 μέρες, μέχρι τις 30 Αυγούστου που λήγει η προθεσμία για το λήγοντα ΑΦΜ σε μηδέν (0).
Aυξημένος παραμένει ο κίνδυνος «μπλακ άουτ» στο taxisnet, καθώς απομένουν περίπου 3.500.000 δηλώσεις να υποβληθούν σε 35 μέρες, μέχρι τις 30 Αυγούστου που λήγει η προθεσμία για το λήγοντα ΑΦΜ σε μηδέν (0). Στο μεταξύ, στις επόμενες μέρες ταχυδρομούνται τα εκκαθαριστικά σημειώματα για τις δηλώσεις που θα υποβληθούν έως 31 Ιουλίου, οι αποδέκτες των οποίων θα έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το φόρο εισοδήματος σε τρεις διμηνιαίες δόσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, μέχρι και την 22α Ιουλίου είχαν υποβληθεί 2.590.786 φορολογικές δηλώσεις και απομένουν ακόμα περίπου 3,5 εκατ. δηλώσεις. Το σύνολο των δηλώσεων που εκτιμάται πως θα υποβληθεί φέτος υπολογίζεται ότι θα υπερβεί τα 6.000.000.
Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι το σύστημα TAXISnet στις 22/07/2013 ανταποκρίθηκε στο πολύ μεγάλο φορτίο δηλώσεων, στη διάρκεια της οποίας υποβλήθηκαν συνολικά 262.000 έντυπα (Ε1, Ε2 και Ε3). Το ΥΠΟΙΚ προσθέτει πως «η ΓΓΠΣ λαμβάνει όλα τα μέτρα, ώστε να μπορέσει να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες και καλεί τους φορολογούμενους και τους λογιστές να συμβάλουν στην προσπάθεια αυτή και να σπεύσουν να υποβάλουν έγκαιρα τις φορολογικές δηλώσεις και να μην περιμένουν τη λήξη των προθεσμιών». Οι κίνδυνοι όμως παραμένουν, αφού τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φορολογούμενοι είναι τεράστια.
Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΓΓΠΣ προκύπτει πως ο μεγαλύτερος ημερήσιος όγκος των δηλώσεων υποβλήθηκε στις 22 Ιουλίου και έφτασε σε 159.160, επειδή έληγε η προθεσμία για τα ψηφία 1 και 2. Ωστόσο, το βράδυ της Δευτέρας και καθώς συνεχίζονται τα προβλήματα λειτουργίας του taxis, το υπουργείο Οικονομικών αναγκάστηκε να χορηγήσει παράταση για τα δύο ψηφία (1 και 2) μέχρι και τις 26 Ιουλίου.
Ο αριθμός των εντύπων που έχει υποβληθεί συγκεντρωτικά από τις 24 Μαΐου φτάνει σε 3.983.132, καθώς εκτός από τα έντυπα Ε1 (2.590.786) συνυποβλήθηκαν 1.156.863 έντυπα Ε2 και 235.483 έντυπα Ε3.
Με βάση τον αριθμό των δηλώσεων που απομένουν, για να ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία υποβολής, μέχρι τις 30 Αυγούστου, η ροή της υποβολής θα πρέπει να είναι περίπου 100.000 έντυπα Ε1 την ημέρα, συν βέβαια τα Ε2 και Ε3 που επιβαρύνουν επιπλέον τη λειτουργία του κόμβου του taxis.
Ο γ.γ. Δημόσιων Εσόδων, Χάρης Θεοχάρης, με χθεσινές του δηλώσεις υποστήριξε πως θα τηρηθούν οι επόμενες προθεσμίες υποβολής των δηλώσεων.
Ωστόσο, στο ερώτημα εάν εξετάζεται να δοθεί και νέα παράταση είπε πως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει λόγος, αλλά άφησε και νέο «παράθυρο» λέγοντας πως «παρακολουθούμε την πορεία της υποβολής των δηλώσεων». Διευκρίνισε επίσης ότι η χορήγηση νέας παράτασης δεν είναι θέμα μόνο της γ.γ. Εσόδων, αλλά του υπουργείου Οικονομικών.
Εξήγησε ότι η παράταση που χορηγήθηκε δόθηκε λόγω των προβλημάτων στο Taxis, ενώ εκτίμησε ότι για την υποβολή δηλώσεων των υπόλοιπων αριθμών ΑΦΜ δεν θα υπάρχει πρόβλημα, καθώς δεν θα συμπίπτουν με άλλη υποβολή.
Ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ακόμη ότι θα εκκαθαριστούν μέσα στον Ιούλιο οι δηλώσεις που θα έχουν υποβληθεί στις 31 Ιουλίου και θα ισχύσουν οι τρεις διμηνιαίες δόσεις της αποπληρωμής του φόρου (Αύγουστος-Οκτώβριος -Δεκέμβριος), για όσους βέβαια μπορούν να τις αποπληρώσουν.
Κριτήρια επιλογής
Αλλαγές στα κριτήρια επιλογής των προς έλεγχο ανέλεγκτων υποθέσεων επέρχονται με βάση το πόρισμα στη σχετική μελέτη της επιτροπής που είχε συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών. Με απόφαση του γεν. γραμματέα Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη, προβλέπονται ότι:
1. Η επιλογή των προς έλεγχο ανέλεγκτων υποθέσεων και των οικονομικών ετών αυτών θα γίνεται βάσει των κριτηρίων που καθορίστηκαν με το υπ’ αριθμ. 17/28.6.2013 πόρισμα, της ομάδας εργασίας που συγκροτήθηκε με την υπ’ αριθμ. Δ6Α 1027061 ΕΞ 2013/14.2.2013 απόφαση του υπουργού Οικονομικών «Σύσταση, συγκρότηση και ορισμός μελών ομάδας εργασίας για την αξιολόγηση των κριτηρίων - κανόνων επιλογής υποθέσεων φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογιών προς έλεγχο, όπως τροποποιήθηκε με την με αρ. Δ6Α 1055574 ΕΞ 2013/1.4.2013 απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.
2. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 80 του Ν. 3842/2010 όπως ισχύουν, στις επιλεγμένες υποθέσεις θα προσδιορίζεται και η προς έλεγχο χρήση ή χρήσεις, με βάση τα επιμέρους στοιχεία της υφιστάμενης μοριοδότησης (ύψος μορίων ανά χρήση).
3. Ο προϊστάμενος της κάθε ελεγκτικής υπηρεσίας υποχρεούται να προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων υποθέσεις για επιλογή, με βάση επιβαρυντικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή του.
4. Τα κριτήρια που προβλέπονται από την παράγραφο 1 της παρούσας δύνανται να τροποποιούνται με απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των ελέγχων και των νέων διαθέσιμων στοιχείων της υπηρεσίας.
Aνάληψη ευθυνών ζητούν οι εφοριακοί
Τα όσα διαδραματίζονται στις εφορίες την περίοδο αυτή, σχετικά με τις φορολογικές δηλώσεις, ρυθμίσεις χρεών, κλειδάριθμους κ.λπ., αναδεικνύουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την ανικανότητα, την προχειρότητα και την απουσία σοβαρότητας και αξιοπιστίας των ανευθυνο- υπευθύνων, που έχουν την αρμοδιότητα διοίκησης του υπουργείου Οικονομικών, επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η ΠΟΕ-ΔΟΥ.
Η ομοσπονδία εφοριακών έχει επισημάνει έγκαιρα το όλο πρόβλημα και αν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εγκατέλειπε την αδιαλλαξία και τον αυταρχισμό, θα είχαμε αποφύγει όλα αυτά που ταλαιπωρούν πολίτες. Επίσης καλεί να «αναλάβουν τις ευθύνες τους επιτέλους, ειδικά όσοι τα τελευταία χρόνια από “διάφορες” θέσεις συμβούλων, ειδικών και γενικών γραμματέων, ανέλαβαν τη “σωτηρία” μας».