Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας περνάει από το σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής, που χθες για μια ακόμη φορά μπήκε στο τραπέζι του διαλόγου ανάμεσα στα υπουργεία Ναυτιλίας και Αιγαίου και Τουρισμού.
Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας περνάει από το σχέδιο νόμου για τα σκάφη αναψυχής, που χθες για μια ακόμη φορά μπήκε στο τραπέζι του διαλόγου ανάμεσα στα υπουργεία Ναυτιλίας και Αιγαίου και Τουρισμού.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε χθες ανάμεσα στον κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και την κα Ολγα Κεφαλογιάννη, για να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η σύνταξη του νομοσχεδίου, το οποίο μπαίνει σε διαβούλευση για έβδομη συνεχή φορά, χωρίς μέχρι σήμερα να καταλήξει στη Βουλή για να ψηφιστεί.
Οι δύο υπουργοί της κυβέρνησης φαίνεται να προσανατολίζονται σε ένα σχέδιο νόμου φιλικό απέναντι τόσο στους ιδιώτες όσο και στους επαγγελματίες του κλάδου. Συμφωνούν δε και στην αναγκαιότητα ύπαρξης δικλίδων ασφαλείας ώστε να μην υπάρχει άναρχη ανάπτυξη, ενώ ταυτόχρονα στο σχέδιο νόμου θα πρέπει να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα των υπό ελληνική σημαία επαγγελματικών σκαφών.
Η τελευταία απόπειρα να περάσει το συγκεκριμένο σχέδιο σταμάτησε στη γραμματεία της κυβέρνησης, αφού μεσολάβησε η αλλαγή ηγεσίας στο ΥΝΑ, με τον νέο υπουργό Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη να το ανακαλεί και να αρχίζει τη διαβούλευση από το μηδέν.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είχε προκαλέσει τριβές ανάμεσα στον προηγούμενο υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη και την υπουργό Τουρισμό Ολγα Κεφαλογιάννη, με κύρια αιτία την πλήρη άρση του καμποτάζ που υποστήριζε η υπουργός, ενώ ο κ. Μουσουρούλης τασσόταν υπέρ της διευκόλυνσης εγκατάστασης των σκαφών με ευρωπαϊκή σημαία.
Σημειώνεται ότι υπέρ της πλήρους άρσης του καμποτάζ έχουν ταχθεί οι μαρίνες στη χώρα μας, όπως και το ΤΑΙΠΕΔ, αφού θεωρεί ότι θα αυξήσει τα έσοδα από τις παραχωρήσεις μαρινών.
Κατά της άρσης έχουν ταχθεί τα πληρώματα και η Ενωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ).
Οι δυσκολίες
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», σήμερα τα δύο υπουργεία συμφωνούν ότι ο κλάδος πρέπει να ανοίξει για όλους, αλλά και τα ελληνικά σκάφη να έχουν την ίδια αντιμετώπιση με τον ανταγωνισμό.
Ωστόσο, αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι το πώς το ελληνικό σκάφος θα έχει το ίδιο κόστος λειτουργίας με τα ξένα, πώς θα διατηρηθούν, εφόσον διατηρηθούν, τα ελληνικά πληρώματα, αλλά και με ποιο τρόπο θα διασφαλιστεί ότι τα υπό ελληνική σημαία σκάφη θα έχουν τις ίδιες γραφειοκρατικές υποχρεώσεις με τα υπό τρίτη, εκτός Κοινότητας, σημαία σκάφη.
Ακόμα ένα δύσκολο σημείο είναι η υπόθεση κατάργησης του διαχωρισμού που υπάρχει μεταξύ επαγγελματικών σκαφών αναψυχής και των ιδιωτικών, κάτι που είχε υποστηρίξει στο παρελθόν η υπουργός Τουρισμού.
Ωστόσο, από την πλευρά του ο κ. Βαρβιτσιώτης σε δηλώσεις που έχει κάνει δεν έχει απορρίψει την ιδέα της ύπαρξης του τέλους πλόων που προέβλεπε το προηγούμενο σχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, αρκεί να μην είναι απαγορευτικές για το χρήστη.
Οι θέσεις
«Αποψή μας είναι η αναγκαιότητα απελευθέρωσης των πλόων, υπό την έννοια της άρσης πλείστων αδικαιολόγητων για μια σύγχρονη χώρα διοικητικών εμποδίων που υφίστανται σήμερα, ώστε να κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες για αναψυχή όσο το δυνατόν περισσότερα σκάφη υπό συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού» σημείωνε πρόσφατα η υπουργός Τουρισμού και προσέθετε:
«Τα σκάφη πρέπει να αντιμετωπιστούν ως ελεύθερα κινούμενα μεταφορικά μέσα αναψυχής που βεβαίως ελέγχονται, αλλά ταυτόχρονα εξασφαλίζουν και έσοδα στον τουρισμό και στο κράτος λόγω της εισόδου, της παραμονής τους και κυρίως του μόνιμου ελλιμενισμού τους στις ελληνικές μαρίνες: πάγια έσοδα από καύσιμα/συντήρηση, επισκευές, προμήθεια πρώτων υλών για τα σκάφη, θέσεις εργασίας αλλά και έσοδα από τα εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, εκδρομές, αρχαιολογικούς χώρους και έσοδα από τον μόνιμο ελλιμενισμό».
Από την πλευρά του ο ΥΝΑ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης υπογραμμίζει ότι θα ήθελε να υπάρχουν πολλές ελληνικές σημαίες στο Αιγαίο, αλλά αυτό στην ουσία είναι θέμα του υπουργείου Οικονομικών. Διευκρινίζει ότι δεν τίθεται υπέρ της πλήρους απελευθέρωσης.
«Είναι σαφές ότι πρέπει να υπάρχει πλαίσιο και ότι το πιο βασικό για την προσέλκυση πλοίων είναι το φορολογικό καθεστώς», σημειώνει. Αναφορικά με τις μαρίνες, ανέφερε ότι σε συζήτηση με το ΤΑΙΠΕΔ ήρθε στην επιφάνεια το πραγματικό πρόβλημα, που είναι το ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές για τις ελληνικές μαρίνες. «Το ΤΑΙΠΕΔ μού είπε ότι δεν μας χτυπάει κανείς την πόρτα για την κατασκευή νέας μαρίνας. Για παράδειγμα, έγινε σχεδιασμός δυνητικών επενδύσεων για τις μαρίνες Πάτρας και Αντιρρίου, αλλά δεν υπήρξε ποτέ επενδυτικό ενδιαφέρον, οπότε δεν θα υπάρξουν ποτέ και τα σχετικά οικονομικά οφέλη», σημείωσε.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]