Η βελτίωση της θέσης του λιμανιού στο διεθνή καταμερισμό διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, αλλά και η αναζωογόνηση της εμπορικής, μεταποιητικής και ναυπηγοεπισκευαστικής διαδικασίας είναι οι δύο άξονες του αναπτυξιακού μοντέλου το οποίο πρέπει να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν οι φορείς του Πειραιά.
Η βελτίωση της θέσης του λιμανιού στο διεθνή καταμερισμό διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, αλλά και η αναζωογόνηση της εμπορικής, μεταποιητικής και ναυπηγοεπισκευαστικής διαδικασίας είναι οι δύο άξονες του αναπτυξιακού μοντέλου το οποίο πρέπει να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν οι φορείς του Πειραιά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, από την πειραϊκή επιχειρηματική κοινότητα πρέπει να αναζητηθεί ένα μοντέλο που θα κινείται πολύ κοντά στα πρότυπα του Χονγκ Κονγκ και της Σιγκαπούρης, ως κομβικών διαμετακομιστικών κέντρων εμπορίου και ναυτιλίας.
«Ο Πειραιάς μπορεί να λειτουργήσει, κατ' αντιστοιχία, ως το βασικό διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και να καταστεί κύρια πύλη εισόδου εμπορευμάτων από την Ανατολή προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη και, φυσικά, όλες τις γειτονικές βαλκανικές χώρες.
Αυτό χρειάζεται συντονισμένες δράσεις τόσο στη λειτουργία του λιμανιού, του εξαγωγικού εμπορίου, όσο και στις υπηρεσίες logistics και τις χερσαίες και θαλάσσιες μεταφορές», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Το ΕΒΕΠ προτείνει σειρά από ενέργειες που θα συμβάλουν στην καλύτερη προώθηση και ανάπτυξη του εγχώριου και διαμετακομιστικού εμπορίου, της μεταποίησης, αλλά και της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας.
Μεταξύ άλλων οι ενέργειες αυτές περιλαμβάνουν τη δημιουργία και την ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών όπως αποθηκευτικοί χώροι, σύγχρονος εξοπλισμός, ζώνες ελεύθερου εμπορίου, και την αξιοποίηση λιμενικών χώρων για τη δημιουργία εξαγωγικού πάρκου.
Επίσης την ώθηση των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται ή σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, να δημιουργήσουν αποθηκευτικά κέντρα, προκειμένου οι εγκαταστάσεις αυτές να έχουν το ρόλο logistics hubs των Βαλκανίων, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το διαμετακομιστικό εμπόριο και να ενισχυθεί ο χαρακτήρας του Πειραιά ως σημείο ανεφοδιασμού και σταθμό επισκευής της διεθνούς ναυτιλίας.
Δεν φτάνει
Παρά ταύτα, από μόνη της η ενίσχυση του εξωστρεφούς χαρακτήρα της πειραϊκής οικονομίας δεν μπορεί να δώσει οριστική απάντηση στο φλέγον ερώτημα της ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, αυτή περνά επίσης και από τη διαμόρφωση μιας συνολικά εύρωστης εγχώριας αγοράς, η οποία θα λειτουργεί και ως αφετηρία οποιασδήποτε επιχειρηματικής προσπάθειας.
«Ο κανόνας, βάσει του οποίου θα πρέπει να κινηθούμε, είναι το “σκέψου πρώτα σε μικρή κλίμακα” και εδώ η μικρομεσαία επιχείρηση διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο. Οι πειραϊκές επιχειρήσεις πρέπει να εκμεταλλευτούν την εξωστρέφειά τους και να μετατραπούν από μικροεισαγωγικές σε μικροεξαγωγικές».
Χρηματοδότηση
Οι στόχοι αυτοί «κλοτσάνε» στο ζήτημα της χρηματοδότησης, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη. «Η έλλειψη ρευστότητας στραγγαλίζει την ελληνική αγορά και αποθαρρύνει τις Μμε επιχειρήσεις από το να επενδύσουν και να δραστηριοποιηθούν».