Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013 07:00

Επισπεύδονται οι απολύσεις στο Δημόσιο

Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η κινητικότητα στο Δημόσιο, ο προσδιορισμός του κατώτατου μισθού, η δημιουργία Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών και η αντιμετώπιση του ανοίγματος του ΕΟΠΥΥ, περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η κινητικότητα στο Δημόσιο, ο προσδιορισμός του κατώτατου μισθού, η δημιουργία Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών και η αντιμετώπιση του ανοίγματος του ΕΟΠΥΥ, περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

Συγκεκριμένα, το «πράσινο φως» για την κατάργηση θέσεων ανά κατηγορία, κλάδο ή και ειδικότητα σε υπουργεία, αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες, αποκεντρωμένες διοικήσεις, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και λοιπά Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου δίνουν οι νέες διατάξεις.

Οπως προβλέπεται, με απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του οικείου υπουργού, σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, έπειτα από τεκμηρίωση που στηρίζεται σε εκθέσεις αξιολόγησης δομών και σχέδια στελέχωσης, είναι η δυνατή η κατάργηση θέσης.

Επίσης, με τις νέες διατάξεις, καθίσταται δυνατή η κινητικότητα σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, αλλά και στις ανεξάρτητες Αρχές.

Σύμφωνα με τα νέα μέτρα, επιτρέπεται η μετάταξη μόνιμων πολιτικών υπαλλήλων και η μεταφορά υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετούν σε υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων Αρχών, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) πρώτου και δεύτερου βαθμού και των λοιπών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), καθώς και η μεταφορά υπαλλήλων που διατηρούν τη δημοσιοϋπαλληλική τους ιδιότητα των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) που ανήκουν στο δημόσιο τομέα σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, ανεξάρτητων Αρχών, ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού και των λοιπών ΝΠΔΔ, όταν επιβάλλεται από το συμφέρον της υπηρεσίας υποδοχής, ιδίως για την κάλυψη άμεσων υπηρεσιακών αναγκών και την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.

Τις ρυθμίσεις για την κινητικότητα/διαθεσιμότητα στο Δημόσιο, που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, παρουσίασε χθες ο νέος υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης. Συγκεκριμένα, σε πρώτη φάση, η κινητικότητα θα εξελιχθεί ως εξής: η φάση της κινητικότητας των 4.200 υπαλλήλων στο πρώτο κύμα θα απαρτίζεται από εκπαιδευτικούς -όπου καταργούνται 52 ειδικότητες στα τεχνικά λύκεια-, σχολικούς φύλακες και εργαζομένους στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Ο μέγιστος χρόνος παραμονής στο καθεστώς της κινητικότητας/διαθεσιμότητας περιορίζεται, από τους 12 μήνες που είναι σήμερα, στους 8. Στο διάστημα αυτό, όσοι τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας θα λαμβάνουν το 75% των αποδοχών τους και, αν δεν απορροφηθούν, στη συνέχεια θα απολύονται. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αυτό, οι πρώτες απολύσεις από το μέτρο θα εμφανιστούν στο πρώτο δίμηνο του 2014. Διευκρινίζεται ότι ο συμφωνημένος από το Φεβρουάριο του 2012 αριθμός των 15.000 υποχρεωτικών αποχωρήσεων τη διετία 2013 - 2014, αλλά και η κατανομή ανά έτος -4.000 για το 2013 και 11.000 για το 2014- παραμένει σταθερός.

Διαβούλευση

Παράλληλα, το νέο σύστημα καθορισμού κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, που τίθεται σε ισχύ από την 1.1.2017, ορίζεται στο πολυνομοσχέδιο. Για τον ορισμό του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου προβλέπεται διαβούλευση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και της κυβέρνησης με την τεχνική και επιστημονική υποστήριξη, εξειδικευμένων επιστημονικών, ερευνητικών και συναφών φορέων και εμπειρογνωμόνων, σε θέματα οικονομίας και ιδίως οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής, καθώς και εργασιακών σχέσεων.

Στη διαβούλευση μετέχουν οι εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων και αυτή συντονίζεται από τριμελή Επιτροπή, αποτελούμενη από τον πρόεδρο του ΟΜΕΔ, ως πρόεδρο, ένα πρόσωπο κύρους ως εκπρόσωπο του υπουργού Οικονομικών και ένα πρόσωπο κύρους ως εκπρόσωπο του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, με τη γραμματειακή υποστήριξη των υπηρεσιών του ΟΜΕΔ. Το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης, το οποίο θα πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι την 31η Μαΐου κάθε έτους.

Οι τελικές αποφάσεις θα καθορίζονται από την κυβέρνηση, λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τα οριζόμενα, εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιουνίου κάθε έτους, ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας εισηγείται στο Υπουργικό Συμβούλιο τον κατώτατο μισθό υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, λαμβάνοντας υπόψη το Πόρισμα Διαβούλευσης.

Ιδρύεται Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών

Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει σε άλλη διάταξη την ίδρυση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) με οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια. Το ΚΕΑΟ έχει ως σκοπό

α) την είσπραξη των ληξιπροθέσμων ασφαλιστικών οφειλών των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας,

β) τη δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων των οφειλετών των Ασφαλιστικών Οργανισμών (μητρώο οφειλετών), τον προσδιορισμό του ύψους των οφειλομένων ποσών, την αιτία και τη χρονική περίοδο στην οποία ανάγονται, την τήρηση στατιστικών στοιχείων και αναλύσεων,

γ) τη μελέτη, επεξεργασία  και υποβολή προτάσεων για νομοθετικές ρυθμίσεις στο αρμόδιο καθ’ ύλην υπουργείο,

δ) το σχεδιασμό και την εκτέλεση δράσεων για την επίτευξη του σκοπού του ΚΕΑΟ. Αρχικά, διαβιβάζονται στο ΚΕΑΟ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και του ΟΑΕΕ, ενώ του ΟΓΑ και του ΕΤΑΑ διαβιβάζονται από 1/1/2014.

Η διαφοροποίηση αυτή κρίνεται αναγκαία καθώς το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και ο ΟΑΕΕ έχουν ήδη μηχανισμούς για τη βεβαίωση και αναγκαστική είσπραξη των καθυστερούμενων ασφαλιστικών οφειλών, οπότε και η προσαρμογή τους στις νέες διαδικασίες θα είναι ευκολότερη. Από την άλλη πλευρά, ο ΟΓΑ και το ΕΤΑΑ προβλέπεται να έχουν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα προσαρμογής, καθώς ο μεν ΟΓΑ μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμόσει διαδικασία βεβαίωσης οφειλής και αναγκαστικής είσπραξης, ενώ στην περίπτωση του ΕΤΑΑ η βεβαίωση οφειλής και η λήψη μέτρων αναγκαστικής είσπραξης ήταν περιορισμένη.

Επίσης,  δίνεται η δυνατότητα και στους λοιπούς ασφαλιστικούς οργανισμούς να ενταχθούν στο ΚΕΑΟ, με απόφαση του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης. Ως προς το ύψος των καθυστερούμενων  οφειλών, στο ΚΕΑΟ διαβιβάζονται οφειλές συνολικού ποσού άνω των 5.000,00 ευρώ καθώς και οφειλές που έγιναν απαιτητές λόγω μη τήρησης προηγούμενων ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής. Η διάκριση αυτή μεταξύ των οφειλών έχει ως στόχο να μη συσσωρευθούν στο ΚΕΑΟ μικρές οφειλές, αλλά αυτό να έχει τη δυνατότητα να εστιάσει στους μεγαλοοφειλέτες. Στις περιπτώσεις οφειλετών που έχουν εκπέσει προηγούμενης ρύθμισης οφειλής κρίνεται αναγκαία η διαβίβαση στο ΚΕΑΟ. 

Μηχανισμός αυτόματης επιστροφής

Η εφαρμογή μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback), με βάση το οποίο θα κληθούν κλινικές και ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα να συμβάλουν στη στήριξη του ΕΟΠΥΥ και στην κάλυψη των ελλειμμάτων, προβλέπεται στο πολυνομοσχέδιο.

Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, η μηνιαία δαπάνη του ΕΟΠΥΥ για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες που παρέχονται από συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1/12 των εγκεκριμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ που εγγράφονται στους οικείους Κωδικούς Αριθμούς Εξόδων (ΚΑΕ).

Το υπερβάλλον ποσό θα αναζητείται εκ μέρους του ΕΟΠΥΥ από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους των ανωτέρω υπηρεσιών υγείας. Το ανωτέρω ποσό υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση και καταβάλλεται από τους ως άνω συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, εντός μηνός από την πιστοποίησή του σε λογαριασμό τραπέζης που θα υποδείξει ο ΕΟΠΥΥ. Σε περίπτωση απράκτου παρελεύσεώς της στο προηγούμενο εδάφιο προθεσμίας, το διοικητικό συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ δύναται να αποφασίσει τη διακοπή της σύμβασης του συμβεβλημένου παρόχου με τον ΕΟΠΥΥ, για το χρονικό διάστημα μέχρι την καταβολή του οφειλόμενου από αυτόν (πάροχο) ποσού ή την είσπραξή του κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.

Ως βάση υπολογισμού του ποσού επιστροφής που αντιστοιχεί, ανά μήνα, σε κάθε συμβεβλημένο πάροχο χρησιμοποιείται ο μηνιαίος λογαριασμός που αυτός υποβάλλει στον ΕΟΠΥΥ, έναντι των παρεχόμενων, για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, υπηρεσιών υγείας.
Δεν αναγνωρίζονται και δεν αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ δαπάνες που υποβάλλονται σε αυτόν μετά την πάροδο 20 ημερών από τη λήξη κάθε μήνα.

Ο ΕΟΠΥΥ δύναται να συμψηφίζει το παραπάνω ποσό με ισόποση οφειλή του προς τους αναφερόμενους ιδιώτες παρόχους.