Μπορεί η επιβατική και μεταφορική κίνηση στις γραμμές της Αδριατικής να δείξει άνοδο κατά 5%-10% για τους θερινούς μήνες φέτος σε σχέση με πέρυσι, όμως ο ελληνοϊταλικός πόλεμος καλά κρατεί, με τα μέτρα των μειωμένων συνθέσεων στα υπό ελληνική σημαία πλοία να μένουν -προσωρινώς τουλάχιστον- στα χαρτιά.
Μπορεί η επιβατική και μεταφορική κίνηση στις γραμμές της Αδριατικής να δείξει άνοδο κατά 5%-10% για τους θερινούς μήνες φέτος σε σχέση με πέρυσι, όμως ο ελληνοϊταλικός πόλεμος καλά κρατεί, με τα μέτρα των μειωμένων συνθέσεων στα υπό ελληνική σημαία πλοία να μένουν -προσωρινώς τουλάχιστον- στα χαρτιά.
Η κυριαρχία στις γραμμές της Αδριατικής είναι το έπαθλο της ναυμαχίας του ομίλου Grimaldi με τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες ΑΝΕΚ και Attica Group. Τα θύματα αυτής της σύγκρουσης που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, και μετά την απόφαση του ομίλου Grimaldi να επεκταθεί ανατολικά, είναι μέχρις στιγμής οι μικρές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και η ελληνική σημαία και, συνακόλουθα, οι θέσεις εργασίας Ελλήνων ναυτικών.
Φέτος, σε αντίθεση με άλλα χρόνια, μόνο μία μικρή ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία θα είναι παρούσα στις γραμμές Ελλάδας - Ιταλίας, με ένα πλοίο, ενώ έχει συρρικνωθεί ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων.
Ειδικότερα, ο όμιλος Grimaldi δραστηριοποιείται στην Αδριατική μέσω της θυγατρικής του, Minoan Lines, με τέσσερα πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα - Τεργέστη, και με δύο πλοία μέσω της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπρίντιζι.
Ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα με δύο πλοία (σε κοινοπραξία με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ) και στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπάρι με δύο πλοία. Επίσης, η ΑΝΕΚ έχει ένα πλοίο στη γραμμή της Αγκόνα (σε κοινοπραξία με την Attica Group) και τρία πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Βενετία.
Παράλληλα, στη γραμμή του Μπάρι εμφανίσθηκε μόνο για τη θερινή περίοδο το πλοίο «European Express», της ΝΕΛ, το οποίο παρουσιάζεται στο σύστημα κρατήσεων forthcrs να το διαχειρίζεται η Ventouris Ferries.
Στην πλειονότητα των προαναφερόμενων πλοίων κυματίζει η ιταλική σημαία, καθώς τα πλοία της Minoan Lines, της Grimaldi Lines και δύο πλοία της ΑΝΕΚ -σύνολο δηλαδή οκτώ πλοία- φέρουν την ιταλική σημαία, ενώ ελληνική σημαία φέρουν τα πλοία του ομίλου Attica και ένα πλοίο της ΑΝΕΚ -σύνολο πέντε πλοία. Τέλος, το πλοίο «European Express» φέρει την κυπριακή σημαία.
Την ίδια στιγμή, τα μέτρα μείωσης των οργανικών συνθέσεων των υπό ελληνική σημαία πλοίων που έριξε στη μάχη η ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους, έμειναν τελικά στα χαρτιά, τουλάχιστον για την θερινή περίοδο. Αν και υπεγράφησαν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για μειωμένες συνθέσεις, δεν τηρούνται από τις εταιρείες, αφού δεν επιθυμούν στην παρούσα φάση να μειώσουν το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επιβάτες. Ενδεχομένως, κάποια οφέλη να υπάρξουν κατά τη χειμερινή περίοδο.
Ταυτόχρονα, οι Ελληνες ακτοπλόοι υπενθυμίζουν ότι το κρίσιμο θέμα της ανταγωνιστικότητας της ιταλικής έναντι της ελληνικής σημαίας αφορά κυρίως στην οικονομική στήριξη του ιταλικού κράτους προς τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Στην Ιταλία, η κυβέρνηση της χώρας επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές, κάτι βεβαίως που είναι συμβατό και με την κοινοτική νομοθεσία. Η πολιτική επιδοτήσεων του ιταλικού κράτους προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που τα πλοία τους φέρουν την ιταλική σημαία συμπληρώνεται με την παρακράτηση των φόρων μισθωτών υπηρεσιών που εισπράττουν οι εταιρείες από τους εργαζομένους στα πλοία τους.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στελεχών ακτοπλοϊκών εταιρειών, το μισθολογικό κόστος των πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία είναι κατά 50% υψηλότερο από εκείνο πλοίων που φέρουν την ιταλική σημαία.
Πάντως, τα στοιχεία του τετραμήνου Ιανουαρίου - Απριλίου των λιμενικών Αρχών, που έχουν στη διάθεσή τους οι εταιρείες, δείχνουν μία οριακή πτώση στην επιβατική κίνηση και τα Ι.Χ. και, αντιθέτως, μία οριακή άνοδο στα φορτηγά οχήματα. Ειδικότερα, οι επιβάτες που μετακινήθηκαν από και προς Ελλάδα (Πάτρα, Ηγουμενίτσα) και Ιταλία (Μπρίντιζι, Μπάρι, Αγκόνα, Τεργέστη, Βενετία) ανήλθαν σε 113.000 επιβάτες, περίπου 1,5% λιγότεροι από πέρυσι την ίδια περίοδο.
Αντίστοιχα, η μεταφορική κίνηση των Ι.Χ. στους ίδιους προορισμούς ήταν μειωμένη κατά περίπου 1%, καθώς μεταφέρθηκαν, το εξεταζόμενο διάστημα, περίπου 55.200 Ι.Χ. αυτοκίνητα, ενώ, αντιθέτως, στα φορτηγά η κίνηση αυξήθηκε κατά 3% και ξεπέρασε τα 103.000.
Μεικτή εικόνα από τα πρώτα μηνύματα του 2013
Η γραμμή της Αγκόνα είναι η μεγαλύτερη, καθώς, μέσω αυτής, διακινήθηκαν το τετράμηνο 59.000 επιβάτες (52% μερίδιο της συνολικής κίνησης), μειωμένοι ωστόσο κατά 11% σε σύγκριση με πέρυσι. Επίσης, μεταφέρθηκαν 25.000 Ι.Χ. (45% μερίδιο), λιγότερα κατά 4% σε σύγκριση με πέρυσι, και 40.000 φορτηγά (39% μερίδιο), μειωμένα κατά 1,5% σε σύγκριση με πέρυσι.
Για τη δεύτερη θέση συγκρούονται οι γραμμές του Μπάρι και του Μπρίντιζι, καθώς η γραμμή του Μπάρι έχει περισσότερο μεταφορικό έργο στα φορτηγά, ενώ του Μπρίντιζι σε επιβάτες και Ι.Χ. οχήματα. Μέσω Μπάρι μεταφέρθηκαν στο τετράμηνο περί τις 25.500 φορτηγά (μερίδιο 24,5%), αριθμός όμως που είναι μειωμένος κατά 31% σε σύγκριση με πέρυσι, 7.800 Ι.Χ. (μερίδιο 14%), μειωμένα κατά 45% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, και 63.500 επιβάτες (μερίδιο 23%), μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2012.
Μέσω της γραμμής του Μπρίντιζι, όπου δραστηριοποιείται πλέον μόνο η Grimaldi Lines, η κίνηση είναι έντονα ανοδική. Στα φορτηγά, σημειώθηκε άνοδος κατά 265%, καθώς τα οχήματα που μεταφέρθηκαν φέτος το πρώτο τετράμηνο ανήλθαν στα 21.200 (μερίδιο 20,5%), έναντι 5.500 πέρυσι την ίδια περίοδο. Οι επιβάτες ανήλθαν στις 65.500 (μερίδιο 23,5%) και σημείωσαν αύξηση 155% σε σύγκριση με πέρυσι, και τα Ι.Χ. που μεταφέρθηκαν ανήλθαν στα 13.500 (μερίδιο 24%), σημειώνοντας αύξηση 132% σε σύγκριση με πέρυσι.
Το λιμάνι της Βενετίας είναι το τέταρτο στη σειρά σε κίνηση. Στη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου, μεταφέρθηκαν στη γραμμή της Βενετίας 12.600 φορτηγά (μερίδιο 12%), μειωμένα κατά 20% σε σύγκριση με πέρυσι. Τα Ι.Χ. ανήλθαν στα 6.700 (μερίδιο 12%), μειωμένα κατά 31,5%, και οι επιβάτες που διακινήθηκαν, ανήλθαν στους 24.650 (μερίδιο 8,80%) μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2012. Τέλος, από φέτος, η Minoan Lines άνοιξε και τη γραμμή της Τεργέστης, μετά την απόφασή της να αποχωρήσει από τη Βενετία. Στη γραμμή της Τεργέστης μεταφέρθηκαν, το πρώτο τετράμηνο του 2013, περί τις 3.700 φορτηγά (μερίδιο 3,6%), 2.400 Ι.Χ. (μερίδιο 4,2%) και 8.200 επιβάτες (μερίδιο 3%).
Αυξημένα τα μεγέθη της Attica
Με βάση τα ανακοινωμένα στοιχεία των εταιρειών του πρώτου τριμήνου, ο όμιλος Attica αύξησε το μεταφορικό του έργο και τα μερίδια αγοράς κατά δύο μονάδες στους επιβάτες (39%), κατά τρεις μονάδες στα Ι.Χ. οχήματα (33%) και έμεινε σταθερό στα φορτηγά οχήματα (38%). Το μεταφορικό έργο των πλοίων του ομίλου στις γραμμές Ελλάδας - Ιταλίας κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2013 ανήλθε σε 71.500 επιβάτες (αύξηση 7%), 29.400 φορτηγά οχήματα (αύξηση 2%) και 12.750 Ι.Χ. οχήματα (αύξηση 5%).
Το ίδιο διάστημα, η Minoan Lines ανακοίνωσε ότι στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα - Τεργέστη, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, μετέφερε 39.445 επιβάτες, 8.897 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 18.714 φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ τα δρομολόγια που εκτέλεσε ήταν κατά 29% μειωμένα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Πέρυσι, το πρώτο τρίμηνο, η Minoan, που είχε ακόμη δρομολόγιο και στη Βενετία, μετέφερε συνολικά 54.703 επιβάτες, 12.712 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 20.686 φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ ειδικά στη γραμμή της Αγκόνα μετέφερε το πρώτο τρίμηνο του 2012 45.617 επιβάτες, 9.848 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 16.637 φορτηγά αυτοκίνητα. Πάντως, για τον όμιλο Grimaldi, τα στοιχεία μεταφορικής κίνησης βελτιώνονται, εάν προστεθούν και αυτά της Grimaldi Lines στο Μπρίντιζι. Η ΑΝΕΚ δεν ανακοίνωσε επιμέρους στοιχεία μεταφορικού έργου για το πρώτο τρίμηνο του 2013.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]