Aμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον για πλοία τύπου capes, είτε στη second hand αγορά είτε σε νεότευκτα, καθώς εκτιμάται ότι τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης σε συνδυασμό με την τρέχουσα αξία των πλοίων καθιστούν την απόκτησή τους συμφέρουσα.
Aμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον για πλοία τύπου capes, είτε στη second hand αγορά είτε σε νεότευκτα, καθώς εκτιμάται ότι τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης σε συνδυασμό με την τρέχουσα αξία των πλοίων καθιστούν την απόκτησή τους συμφέρουσα.
Τo μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά τη second hand αγορά παρατηρείται για πλοία ηλικίας 9-16 ετών, δηλαδή για πλοία που κατασκευάστηκαν μεταξύ του 1997 και το 2004, αναφέρει o ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Παράλληλα, παρά τις νέες παραγγελίες που τοποθετήθηκαν φέτος στα ναυπηγεία, ο συνολικός αριθμός αποτελεί μόλις 14% του υφιστάμενου στόλου, όταν σε άλλες κατηγορίες πλοίων, όπως π.χ. τα panamax, φθάνει το 22%.
Το βιβλίο παραγγελιών
Σύμφωνα με τον broker της Intermodal, κ. Χρήστο Μάντζιο, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στους 37,45 εκατ. dwt με ορίζοντα παράδοσης μέχρι και το 2016, όταν η υφιστάμενη δυναμικότητα του παγκόσμιου στόλου των capes ανέρχεται στους 274 εκατ. dwt. Επίσης, με βάση τον αριθμό των πλοίων αναμένεται να παραληφθούν 80 νεότευκτα capes μέχρι το τέλος του 2013, επιπλέον 74 μέχρι το τέλος του 2014 και 29 μέχρι το τέλος του 2015 κι αργότερα.
Σε μία άλλη ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Platou αναφέρει ότι το πρώτο εξάμηνο του 2013 παραγγέλθηκαν συνολικά 72 capes, μεταφορικής ικανότητας 13,7 εκατ. dwt, όταν όλο το 2012 είχαν παραγγελθεί μόλις 21 μεταφορικής ικανότητας 3,9 εκατ. dwt.
Στο μεταξύ ιδιαίτερη έξαρση παρουσίασαν τον τελευταίο μήνα οι ναύλοι στα capes καθώς αυξήθηκαν από τα επίπεδα των 5.000 δολαρίων την ημέρα σε επίπεδα άνω των 15.000 δολαρίων την ημέρα. Τι δυο τελευταίες ημέρες, πάντως, σημειώθηκε μία διόρθωση καθώς χθες ο μέσος ημερήσιος ναύλος για ένα cape διαμορφώθηκε στα 13.636 δολάρια.
Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Παχούλη, της Megachart, η τόσο μεγάλη άνοδος των ναύλων δεν ήταν αναμενόμενη και ως ένα βαθμό οφείλεται και στο γεγονός ότι η χρεοκοπία της STX Pan Ocean δέσμευσε ορισμένα capes τα οποία βγήκαν πρόσκαιρα από την αγορά.
Οι εισαγωγές
Παράλληλα, βέβαια, όλο το προηγούμενο διάστημα οι εισαγωγές άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα αυξάνονταν καθώς τα αποθέματα μειώνονταν και ενώ η χώρα βρίσκεται εν μέσω καλοκαιριού όπου οι ανάγκες για ενέργεια είναι αυξημένες.
Παράλληλα, όπως αναφέρει στην εβδομαδιαία ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas και οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχουν αρχίσει και αυξάνονται, όχι μόνο γιατί τα αποθέματα είχαν φτάσει σε χαμηλά επίπεδα, (στις 8 Μαρτίου έφτασαν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 4 ετών), αλλά και γιατί οι έμποροι, λόγω ότι οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος έχουν αρχίσει και σταθεροποιούνται, σπεκουλάρουν ότι θα ανέβουν σύντομα και έχουν αρχίσει και αγοράζουν εκτιμώντας ότι στο επόμενο διάστημα θα το πουλήσουν σε υψηλότερη τιμή, αυξάνοντας έτσι τα κέρδη τους. Η ανωτέρω διαδικασία της σπέκουλας έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος και ταυτόχρονα την αύξηση των ημερήσιων εσόδων των πλοίων τύπου Capes, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τις βραχυπρόθεσμες αυξομειώσεις των ναύλων, οι εταιρείες προβαίνουν σε παραγγελίες νέων πλοίων όταν πιστεύουν ότι η μελλοντική ζήτηση θα είναι μεγαλύτερη από την προσφορά, προσδοκώντας έτσι μεγαλύτερα κέρδη. Στην παρούσα φάση και δεδομένου των χαμηλών τιμών στην αγορά των νεότευκτων πλοίων, η αύξηση των νέων παραγγελιών σηματοδοτεί την πεποίθηση των πλοιοκτητών ότι η αγορά σιγά-σιγά και ιδιαίτερα μετά το 2014 θα ανακάμψει σημαντικά, τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]