Σήμερα και, μάλιστα, νωρίς το πρωί, αναμενόταν -εκτός απροόπτου- να «κοπεί το νήμα», όσον αφορά στην επίσημη ανακοίνωση της επιλογής του Διαδριατικού Αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ε.Ε., εκ μέρους της κοινοπραξίας του Shah Deniz II. Προχθές, έπεσαν» οι υπογραφές για τη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας (Ηοst Government Agreement) μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του TAP, ήτοι η τελική διαδικασία, η οποία χαρακτηρίζει το καθεστώς, που θα διέπει τη λειτουργία του αγωγού.
Σήμερα και, μάλιστα, νωρίς το πρωί, αναμενόταν -εκτός απροόπτου- να «κοπεί το νήμα», όσον αφορά στην επίσημη ανακοίνωση της επιλογής του Διαδριατικού Αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ε.Ε., εκ μέρους της κοινοπραξίας του Shah Deniz II. Προχθές, έπεσαν» οι υπογραφές για τη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας (Ηοst Government Agreement) μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του TAP, ήτοι η τελική διαδικασία, η οποία χαρακτηρίζει το καθεστώς, που θα διέπει τη λειτουργία του αγωγού.
Η συμφωνία υπεγράφη από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, τον υφυπουργό Ενέργειας, Μάκη Παπαγεωργίου, και από τον επικεφαλής του TAP, Kjetil Tungland.
Ηδη, ο κ. Παπαγεωργίου, αμέσως μετά την υπογραφή, έσπευσε να εκφράσει την αισιοδοξία του για το τελικό αποτέλεσμα. «Θα είναι», είπε, «η ολοκλήρωση των προσπαθειών της χώρας να αναδειχθεί σε κόμβο φυσικού αερίου, ενώ ταυτόχρονα θα αποτελέσει και ένα νέο ξεκίνημα». Το σχέδιο, τόνισε, αποτελεί ορόσημο με ιδιαίτερη γεωπολιτική, ενεργειακή και οικονομική σημασία, ενώ για την Ευρώπη αποτελεί ένα όραμα που λαμβάνει μετά από πολλά χρόνια «σάρκα και οστά».
Οπως δήλωσε, εξάλλου, χθες, ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Κούρκουλας, εφόσον ληφθεί η απόφαση, οι εργασίες κατασκευής θα αρχίσουν πολύ σύντομα, μέσα στο 2014. Πέραν των οικονομικών ωφελειών -πρόσθεσε- οι οποίες είναι πρόδηλες, από τα 800 χιλιόμετρα που θα έχει συνολικά ο TAP, τα 478 θα είναι στο ελληνικό έδαφος, άρα θα έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία, αφού το 60% του συνολικού μήκους θα περνάει από το έδαφός μας. «Η Ελλάδα, λοιπόν», σημείωσε, «καθίσταται όχι στα λόγια, αλλά αυτή τη φορά στα έργα ενεργειακός κόμβος και άξονας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Διότι αυτός ο αγωγός θα διαφοροποιεί για πρώτη φορά τις πηγές προέλευσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης μέσω αγωγών σε φυσικό αέριο». Απαντώντας αν αυτό θα οδηγεί και σε μία σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό μονοπώλιο, ο κ. Κούρκουλας απάντησε πως δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. «Δεν πρέπει να το δει κανείς ανταγωνιστικά. Γενικώς, το να έχεις διαφορετικές πηγές προέλευσης, είναι πάντα καλό, διότι ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια.
Επίσης, η Ελλάδα δεν θα περιοριστεί μόνο στη διαμετακόμιση ποσοτήτων, αλλά θα μπορέσει να διανείμει και ποσότητες σε άλλες χώρες των Βαλκανίων και των Δυτικών Βαλκανίων. Ηδη, προχωρά η συμφωνία για το λεγόμενο IGB, δηλαδή τον αγωγό που θα διασυνδέσει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, ώστε να μπορούμε να δίνουμε φυσικό αέριο και στη Βουλγαρία, και θα προχωρήσει αργότερα, σε δεύτερη φάση, αυτό που ονομάζεται Ionian-Adriatic, ο αγωγός Ιονίου και Αδριατικής, ο οποίος θα περνά από Μαυροβούνιο και Κροατία». Με την κατασκευή του TΑΡ, πάντως, που τοποθετείται το 2017-2018, τα Βαλκάνια που σήμερα εξαρτώνται αποκλειστικά από τη Ρωσία, θα αρχίσουν να τροφοδοτούνται και με αέριο από την Κασπία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές που απολαμβάνουν οι καταναλωτές. Σήμερα, Βοσνία και FYROM εξαρτώνται από τους Ρώσους κατά 100%, η Σερβία κατά 88% και η Κροατία κατά 39%. Στα Βαλκάνια καταγράφονται οι υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου πανευρωπαϊκά, και το ίδιο ισχύει για την Ελλάδα, που είναι μάλιστα «πρωταθλητής» ακρίβειας στην Ε.Ε. Στο μεταξύ, ενδιαφέρον για συμμετοχή στην κατασκευή του TAP αναμένεται να εκδηλώσει η J&P Αβαξ, όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Κουβαράς. «Η κατασκευή του TAP αποτελεί αντικείμενο που θα διεκδικήσουμε, σε περίπτωση που ο αγωγός περάσει από την Ελλάδα», δήλωσε ο κ. Κουβαράς κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ - [email protected]